blauwe oliewalm
blauwe oliewalm
Hoi,
ik heb een behoorlijke blauwe oliewalm uit m'n uitlaat. Als ik stationair rijdt (dus alleen de koppeling op laat komen) en ik ga daarna stilstaan, heb ik medelijden met mijn achterliggers...
Ik heb een klein beetje olie in mijn luchtfilter, maar veel meer dan een filmlaagje is het niet....
Kan iemand mogelijke oorzaken aangeven? Wat kan ik onderzoeken om de oorzaak te achterhalen?
Groeten,
Corné
ik heb een behoorlijke blauwe oliewalm uit m'n uitlaat. Als ik stationair rijdt (dus alleen de koppeling op laat komen) en ik ga daarna stilstaan, heb ik medelijden met mijn achterliggers...
Ik heb een klein beetje olie in mijn luchtfilter, maar veel meer dan een filmlaagje is het niet....
Kan iemand mogelijke oorzaken aangeven? Wat kan ik onderzoeken om de oorzaak te achterhalen?
Groeten,
Corné
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
Dan is waarschijnlijk je carterdruk te hoog. Oorzaken hiervan kunnen zijn: een defecte olievulpijp, of versleten / gebroken zuigerveren.
Controleer eerst je vulpijp eens.
Als je vulpijp in orde is, maar je toch behoorlijk olieverbruik en blauwe rook hebt, dan ben ik bang dat je motortje z'n beste tijd gehad heeft....
Controleer eerst je vulpijp eens.
Als je vulpijp in orde is, maar je toch behoorlijk olieverbruik en blauwe rook hebt, dan ben ik bang dat je motortje z'n beste tijd gehad heeft....
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
Maar doet ie het alleen na remmen op de motor? of ook tijdens optrekken?Bjorn schreef:Dan is waarschijnlijk je carterdruk te hoog. Oorzaken hiervan kunnen zijn: een defecte olievulpijp, of versleten / gebroken zuigerveren.
Controleer eerst je vulpijp eens.
Als je vulpijp in orde is, maar je toch behoorlijk olieverbruik en blauwe rook hebt, dan ben ik bang dat je motortje z'n beste tijd gehad heeft....
Als ie het alleen na remmen op de motor doet, zou het ook kunnen zijn dat een van je klepseals lek is. Bij remmen op de motor ontstaat er een behoorlijk vacuum in je cilinder waardoor er oloe langs de zuiger of langs een lekkende klepseal naar binnen wordt gezogen. Bij daarna gasgeven krijg je dan een behoorlijke rookpluim.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
Voor mijn gevoel is het eigenlijk altijd bij lage toeren. Ik weet eigenlijk niet of het bij hoge toeren ook zo is, dan waait de wind het namelijk weg....
Maar als ik de auto gewoon stationair laat draaien, dan krijg ik ook de nodige rookpluimen.
Hoe kan ik er achter komen of het inderdaad aan mijn olievulpijp ligt? Alleen door te vervangen?
Maar als ik de auto gewoon stationair laat draaien, dan krijg ik ook de nodige rookpluimen.
Hoe kan ik er achter komen of het inderdaad aan mijn olievulpijp ligt? Alleen door te vervangen?
Je kunt snel zien of het je olievulpijp is hoor, je luchtfilter is namelijk behoorlijk zwart, ranzig en vettig en er ligt een laagje olie in je filter. Dit laagje kun je echter niet altijd goed zien, ff eraf halen en even boven een bakje of emmer hangen en de carter aansluiting naar beneden loopt er olie uit, dat is het je vulpijp kapot (trouwens een heel klein beetje is niet abnormaal)
Je olievulpijp kun je makkelijk even vervangen door een tweede handsje (koste mij ongeveer 15 euri). Het zijn twee boutjes los draaien en hij is er af, pas wel op dat er geen vuil en andere troep in de opening valt, maar dat spreekt voor zich.
Je olievulpijp kun je makkelijk even vervangen door een tweede handsje (koste mij ongeveer 15 euri). Het zijn twee boutjes los draaien en hij is er af, pas wel op dat er geen vuil en andere troep in de opening valt, maar dat spreekt voor zich.
nope.
Probleem bestaat nog steeds. Het is niet de olievulpijp... Ik heb de eend laatst een tijdje stationair laten draaien, bijna geen rook! Na 10 minuten begon die langzamerhand meer te roken, bij het wegrijden daarna een paar flinke onweersbuien uit de uitlaat. Mocht de zon vandaag niet schijnen in het noorden des lands, dan zou mijn Erik daar wat mee te maken kunnen hebben...
Maar ik heb verbinding tussen de olievulpijp en het luchtfilter er een tijdje vanaf gehaald tijdens het stationair draaien. Er kwam geen olie uit de pijp, en de rook werd ook absoluut niet minder.
Ik denk dus dat ik de oorzaak elders moet zoeken. Nu komt er ook aardig wat rook uit de luchtkanalen aan de zijkant van de motor. Duid dit dan toch niet stiekem weer op de olievulpijp?
Probleem bestaat nog steeds. Het is niet de olievulpijp... Ik heb de eend laatst een tijdje stationair laten draaien, bijna geen rook! Na 10 minuten begon die langzamerhand meer te roken, bij het wegrijden daarna een paar flinke onweersbuien uit de uitlaat. Mocht de zon vandaag niet schijnen in het noorden des lands, dan zou mijn Erik daar wat mee te maken kunnen hebben...
Maar ik heb verbinding tussen de olievulpijp en het luchtfilter er een tijdje vanaf gehaald tijdens het stationair draaien. Er kwam geen olie uit de pijp, en de rook werd ook absoluut niet minder.
Ik denk dus dat ik de oorzaak elders moet zoeken. Nu komt er ook aardig wat rook uit de luchtkanalen aan de zijkant van de motor. Duid dit dan toch niet stiekem weer op de olievulpijp?
Eend Rijden Is Kunst
[wilde gok]Kleppen stellen??[/wilde gok]
Deze gok is puur gebaseerd op theoretische kennis. Als de motor pas na 10 minuten gaat walmen (10 minuten duurt t ongeveer voor de boel warm is) dan zou ie olie langs de kleppen kunnen lekken omdat die dan in warme toestand niet meer goed sluiten. Nogmaals is dit een wilde gok op theoretische kennis, maar kleppen stellen kan sowieso nooit kwaad natuurlijk.
Deze gok is puur gebaseerd op theoretische kennis. Als de motor pas na 10 minuten gaat walmen (10 minuten duurt t ongeveer voor de boel warm is) dan zou ie olie langs de kleppen kunnen lekken omdat die dan in warme toestand niet meer goed sluiten. Nogmaals is dit een wilde gok op theoretische kennis, maar kleppen stellen kan sowieso nooit kwaad natuurlijk.
onweersbuien uit de uitlaat? Regen of donder? als het regent uit de uitlaat is er iets goed mis..... donder zou de ontsteking kunnen zijn.
Ik heb ooit een keer mist in de eend gehad, oliekoeler kapot, door de verwarming kwam de rokende olie de cabine binnen ,... was niet leuk!
Wat je beschrijft klink een beetje naar een versleten motor, lijkt mij niet al te best!
Ik heb ooit een keer mist in de eend gehad, oliekoeler kapot, door de verwarming kwam de rokende olie de cabine binnen ,... was niet leuk!
Wat je beschrijft klink een beetje naar een versleten motor, lijkt mij niet al te best!
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
Ik denk het niet, het sluiten van de kleppen heeft niets te maken met of er olie langs kan lekken. De klepseals zorgen ervoor dat er geen olie langs de klepsteel komt. Als deze versleten zijn walmt de motor bij het starten en bij het schakelen. De andere optie om olie in de uitlaat gassen te kijgen zijn versleten zuigerveren en/of cylinderwanden.[wilde gok]Kleppen stellen??[/wilde gok]
Deze gok is puur gebaseerd op theoretische kennis. Als de motor pas na 10 minuten gaat walmen (10 minuten duurt t ongeveer voor de boel warm is) dan zou ie olie langs de kleppen kunnen lekken omdat die dan in warme toestand niet meer goed sluiten. Nogmaals is dit een wilde gok op theoretische kennis, maar kleppen stellen kan sowieso nooit kwaad natuurlijk.
Ik denk dus dat ik de oorzaak elders moet zoeken. Nu komt er ook aardig wat rook uit de luchtkanalen aan de zijkant van de motor. Duid dit dan toch niet stiekem weer op de olievulpijp?
Wat bedoel je precies met luchtkanalen? de koeltunnel of de kachelpotten of iets anders?
Dat klinkt meer als een extern olielek, maar dat verklaard dan weer niet de walm uit de uitlaat. Ik vermoed dat dit twee verschillende problemen zijn. misschien een lek bij het spruitstuk, waardoor de uitlaatgassen met oliewalm ook rond de motor tevoorschijn komen?
Groeten Frank
Ben even bij duckservice in Roden geweest. Diagnose: versleten cylinder aan de rechterkant van de motor. De bougie was aan die kant behoorlijk zwart. Nou maar even kijken of het aan de cylinder of aan de cylinderwand ligt...
Is er ergens een stap-voor-stap beschrijving van het vervangen van een cylinder?
Is er ergens een stap-voor-stap beschrijving van het vervangen van een cylinder?
Eend Rijden Is Kunst