Banden

Alles over de wielophanging

wat is jou favoriete band!

michelin 125 origineel maar duur
90
46%
michelin 135 origineel maar nog duurder
13
7%
michelin M+S voor het beter rag werk
14
7%
Mabor een goed alternatief???
37
19%
firestone Pleuris goedkoop
7
4%
toyo net zoiets als mabor maar dan duurder
19
10%
nanking ken ik niet maar ziet er leuk uit
8
4%
Maxxis All Seasons
7
4%
 
Totaal aantal stemmen: 195

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 27 jan, 2014 07:22

maartenmaris12 schreef:
TB schreef:Ja, ik ook. Michelin en Mabor is goed te doen met de hand. Andere merken heb ik geen ervaring mee.
Weet je toevallig ook of Nankang goed te doen is met de hand? Ik heb namelijk vier nieuwe bandjes met elk 10 euro korting weten te bemachtigen. Ik dacht dat doe ik, want bij BCC bevolen ze mij deze banden aan (overigens moet ik de oude banden nog van de velgen afhalen, kan dat ook met de hand?).
Dat weet ik niet, maar monteren is vaak nog het minste werk. Het enige dat je nodig hebt is een paar stevige bandenlichters. En wat bandenvet om het monteren makkelijker te maken.

Bij het verwijderen moet je de band nog wel van de velg duwen naar binnen toe. Dat wil weleens tegenzitten. Wd40 zorgt dat dit makkelijker gaat.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 27 jan, 2014 07:50

Laten jullie je wielen niet balanceren na een bandenwissel?
Ik wel, en je merkt het goed.

Ik laat het doen bij de Wegenwacht voor eenden in Vlaardingen :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 27 jan, 2014 21:00

Ik heb hier twee A-types met niet-gebalanceerde wielen en voel geen trillingen bij het rijden.
Niet alle bandenboeren kunnen de Eendenvelgen balanceren door het ontbreken van het gat in het midden.
Maar als je zelf je banden op de velgen monteert kun je ze evengoed nog laten balanceren natuurlijk.

013
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 22:54
Locatie: Tilburg

Bericht door 013 » wo 29 jan, 2014 00:32

ik heb ze de laatste keer laten balanceren. Het verschil merk je wel.
Misschien met haar 1,54 wel de kleinste eend rijdster van NL..


2cv6 1983 LPG
2cv6 1985
fiat 500 1969
solex 3800

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 29 jan, 2014 07:41

013 schreef:ik heb ze de laatste keer laten balanceren. Het verschil merk je wel.
Je moet wel uitkijken of de bandenboer het echt kan, doordat er geen gat in het midden zit.
Ik kreeg mijn banden terug met een kilo lood eraan, begon al te twijfelen toen ik ze zag,.

Ze waren dus (totaal niet goed) gebalalalanceerd :lol: :lol: . Uiteindelijk al het lood eraf gehaald waarna ik weer trillingsvrij kon rijden....(waren gelukkig geen nieuw gespoten velgen) anders waren ook nog eens beschadigd geweest...


n.b. eenden die uit de fabriek rolden waren ook niet gebalanceerd...

p.s. 2 de echte bandenboer balanceerd zonder gewichten door het verdraaien van de band op de velg

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 29 jan, 2014 09:50

LPGo schreef: p.s. 2 de echte bandenboer balanceerd zonder gewichten door het verdraaien van de band op de velg
Right, dat verhaal ken ik ook en valt in dezelfde categorie als mijn onderschrift.... :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 29 jan, 2014 10:10

Beetje bandenboer is te beroerd om de balanceerapparatuur om te bouwen van centergat naar 3 wielbouten.

Garage waar ik kom, heeft volgens mij vaker met eendenwielen te maken dan met "normale" velgen, dus dat geeft geen problemen
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 29 jan, 2014 10:18

Probleem is vaak dat de meeste garages niet meer over de juiste hulpstukken beschikken voor onze velgen.
Wegenwacht voor eenden in Vlaardingen heeft de juiste apparatuur en doet 't voor een nette prijs.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 29 jan, 2014 10:34

Gelukkig heeft mijn bandenboer daar ook meer dan voldoende ervaring mee en de juiste spullen. Balanceren van 2cv velg met michelin is niet echt nodig, ik heb zelfs met deuk in de velg gereden en zelfs dat merk je niet. Wel altijd michelin gehad.

Gebruikersavatar
Oiseau blanc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 30 dec, 2012 03:11
Locatie: Heusden

Bericht door Oiseau blanc » wo 29 jan, 2014 11:30

Ik heb wel onbalans, maar dat bleek te komen van de band zelf( er zit een slinger in het loopvlak). Tja, dat valt niet de balanceren...

Nu maar hopen dat het enigzins uitslijt( niet erg hinderlijk overigens, alleen bij ong. 90 km.h)
La Liberte en 2CV!

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 29 jan, 2014 11:30

95 + rijden dus.. ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 29 jan, 2014 12:26

deusjevo schreef:
LPGo schreef: p.s. 2 de echte bandenboer balanceerd zonder gewichten door het verdraaien van de band op de velg
Right, dat verhaal ken ik ook en valt in dezelfde categorie als mijn onderschrift.... :wink:
Nee hoor zelf gezien met Porsche banden, 250mm+ breed, de banden werden zolang gedraaid totdat er geen gewicht meer bij hoefde, dus elke keer opnieuw lucht eruit, los persen, verdraaien, opnieuw lucht erin en weer balanceren..
Als de band uiteindelijk goed was werd de lucht er weer uitgelaten en kwam er stikstof o.g. in (waardoor de band minder warm wordt)....

koste zo'n 200 euro extra voor een setje maar op een prijs van meer als 1200 euro maakt dat niet zoveel meer uit.... :roll: :roll: :wink:

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 29 jan, 2014 15:55

Ik betwijfel of zoiets altijd lukt. Als de velg nagenoeg perfect is, zal verdraaien van de niet-perfecte band niet helpen en omgekeerd. Het lijkt me erg zuur als een bandenboer een halve dag aan het pompen en draaien is geweest en dan toch naar gewichtjes moet grijpen.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 29 jan, 2014 17:21

Denk dat idd de arbeidskosten de pan uitreizen en het zal een band niet ten goede komen als je hem iedere keer moet losduwen van de velg om hem vervolgens een slag te verdraaien.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 29 jan, 2014 18:23

Ik laat ze niet balanceren. Zeker met de michelin's voel ik meestal geen onbalans.

Voel ik dat wel, dan heb ik wel een adresje om ze te balanceren.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie