597 cc
597 cc
ik ga een Duitse Charleston van 1986 opmaken. Inmiddels al helemaal gedemonteerd, en nu is de motor aan de beurt.
Deze heeft volgens de Farhzeugbrief een 597cc motor. Na wat opzoekingswerk blijkt dat het in Duitsland gebruikelijk was de 602 te reduceren om fiscale redenen.
Zijn er zaken die ik moet weten bij de revisie die verschillen met een gewone 602?
Kan op dit motortje een revisieset van 602 cc geplaatst worden mocht dit nodig zijn of zitten er addertjes onder het gras?
(A06/664 blok dus af fabriek geschikt voor euro 95)
Noot: op de kunststof koelbeplating staat in grote cijfers 602: kan het zijn dat het om een "papieren" 597 gaat?
Graag jullie ervaringen.
Deze heeft volgens de Farhzeugbrief een 597cc motor. Na wat opzoekingswerk blijkt dat het in Duitsland gebruikelijk was de 602 te reduceren om fiscale redenen.
Zijn er zaken die ik moet weten bij de revisie die verschillen met een gewone 602?
Kan op dit motortje een revisieset van 602 cc geplaatst worden mocht dit nodig zijn of zitten er addertjes onder het gras?
(A06/664 blok dus af fabriek geschikt voor euro 95)
Noot: op de kunststof koelbeplating staat in grote cijfers 602: kan het zijn dat het om een "papieren" 597 gaat?
Graag jullie ervaringen.
Mehari '78
Ik ga er vanuit dat ze zoveel mogelijk standaard onderdelen hebben gebruikt, vandaar de 602 op de koelbeplating. Ik ben verder niet bekend met dit blok, mijns inziens is de makkelijkste manier om de inhoud te verlagen om de zuigers iets hoger te maken of de drijfstangen langer.
If it ain't broke, let's fix it until it is.
mochten de drijfstangen langer zijn dan zit ik met een probleem indien de zuigers moeten vervangen worden.
bij mijn weten bestaat er slechts één type van drijfstang
kan ik aannemen dat de cilinderhoogte vergroot werd om de inhoud te reduceren en bijgevolg een standaardmaat nieuwe cilinder/zuiger kan gemonteerd worden?
bij mijn weten bestaat er slechts één type van drijfstang
kan ik aannemen dat de cilinderhoogte vergroot werd om de inhoud te reduceren en bijgevolg een standaardmaat nieuwe cilinder/zuiger kan gemonteerd worden?
Mehari '78
100% zeker weet ik het niet, maar volgens mij werd in duitsland met een rekentrukje van 602cc 597cc gemaakt.
Mij nedelandse eend heeft bij invoer in 'schland ook 597cc gekregen ipv 602, terwijl ik nergens aan gesleutelt heb.
Reden dat men in Duitsland 597cc in de papieren heeft is dat je hier per 100cc belasting betaalt, dus met 602 zit je op het volgende iets hogere belastingtreedje.
Mij nedelandse eend heeft bij invoer in 'schland ook 597cc gekregen ipv 602, terwijl ik nergens aan gesleutelt heb.
Reden dat men in Duitsland 597cc in de papieren heeft is dat je hier per 100cc belasting betaalt, dus met 602 zit je op het volgende iets hogere belastingtreedje.
had dit indertijd met mijn moto: 100 pk op de officiele papieren, echter in werkelijkheid >150.
werd door de merkdealer grootmoedig toegegeven dat dit enkel was om de klanten ettelijke euro's te besparen, die anders rechtstreeks naar de staatskas gingen.
al bij al, ik zal bij demontage de boring en slag meten, dan weet ik het zeker.
werd door de merkdealer grootmoedig toegegeven dat dit enkel was om de klanten ettelijke euro's te besparen, die anders rechtstreeks naar de staatskas gingen.
al bij al, ik zal bij demontage de boring en slag meten, dan weet ik het zeker.
Mehari '78
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- André Post
- Heavy user
De motor inhoud veranderd niet door bougie of zuigerhoogte, wel compressie.
Inhoud is bepaald door cilinder diameter en slag.
Dus tenzij er echt andere diameter zuigers/cilinders of een andere krukas inzit is het gewoon eenzelfde motortje.
Inhoud is bepaald door cilinder diameter en slag.
Dus tenzij er echt andere diameter zuigers/cilinders of een andere krukas inzit is het gewoon eenzelfde motortje.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.