Hoe licht en startknop aansluiten

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Hoe licht en startknop aansluiten

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 15:26

Hoi allen,

Wie heeft er een schema of kan een goed schema tekenen, voor een aansluiting van de lampen en een startknop? Dus dat je lampen alleen branden als je contact aan staat en je vervolgens kunt starten met een startknop en je lampen dan tijdens het starten even van het stoom verbroken zijn.

Mijn 2de vraag, heb ik hier 1 of 2 relais voor nodig

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Hoe licht en startknop aansluiten

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 20:10

frenkie schreef:Hoi allen,

Wie heeft er een schema of kan een goed schema tekenen, voor een aansluiting van de lampen en een startknop? Dus dat je lampen alleen branden als je contact aan staat en je vervolgens kunt starten met een startknop en je lampen dan tijdens het starten even van het stoom verbroken zijn.

Mijn 2de vraag, heb ik hier 1 of 2 relais voor nodig

Volgens mij hoef ik het niet echt te tekenen, je moet de draad (van je contactslot) die naar de startmotor gaat ook naar een relais laten gaan, als je dan start zal de het relais bekrachtigd worden.

De verlichting moet dan op het relais aangesloten worden en wel zodanig dat als het relais niet bekrachtigd word je licht brand en als je start (het relais wordt bekrachtigd) het licht uitgaat.

Als je wilt maak ik wel een schema...

Je hebt dus maar 1 relais nodig.....

Ik zou wel een relais pakken dat minsten 30 Ampere kan verdragen en dan de + draad onderbreken die naar de lichtschakelaar toe gaat...


Geo.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 20:18

Lees nu pas dat dit de halve oplossing is, het licht wordt dan nog niet over het contact geschakeld, dan kun je inderdaad het beste een 2e relais toepassen.

Dus dan bekrachtigd de + van achter je contactslot het 2e relais.
De + van de verlichting gaat dan over het 2e relais....


Ik ga wel een schema voor je maken...... :? :twisted: :twisted:

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 20:34

okay, dank je. Ik vraag niet voor niets om een schema :wink: Ik had al het grapje met het contact uit = licht uit, maar ik vertrouw mijn contact slot niet meer en dus wil ik er een startknop syteem op zetten. Zelf aangesloten schakelaars zijn veiliger volgens mij.

En ik ben iemand die niet meteen alles snapt wat er geschreven wordt, maar een niet te ingewikkelde tekening(schema) maakt veel duidelijk.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 20:37

met een duidelijke tekening kunnen meer mensen hier hun voordeel mee doen

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 21:10

Nou bij deze. Hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel....

Afbeelding

Dus contact uit = licht uit

Contact aan = licht aan (wel je verlichting aanzetten)

Contact aan en startmotor aan = licht uit...

Volgens mij is dit wat jij bedoelt..... (hoop ik)

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 22:08

okee, dank je. Dat is duidelijk genoeg hoor!
:wink:

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 22:11

die 87a links moet gewoon 87 zijn neem ik aan? Oh nee ik zie het al, het zijn vijfpolige relais met 87a en 87 aansluiting.
Laatst gewijzigd door frenkie op do 13 feb, 2014 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 22:13

87A moet volgens mij 87A zijn.... volgens mij heet dit een wissel-relais. Normale relais hebben deze aansluiting niet (in het midden)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 13 feb, 2014 22:18

Denk er aan, de rood getekende kontakten zijn eigenlijk de relais spoelen.
Ook een mogelijkheid is van het lichtrelais de min kant van de spoel aan het start kontakt te leggen.
Het start relais heeft een veel lagere weerstand dan het lichtrelais en wordt 12 volt tijdens starten, het relais valt dan af en wordt weer bekrachtigd bij loslaten van de startknop..
Scheelt een relais.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 22:33

André Post schreef:Denk er aan, de rood getekende kontakten zijn eigenlijk de relais spoelen.
Ook een mogelijkheid is van het lichtrelais de min kant van de spoel aan het start kontakt te leggen.
Het start relais heeft een veel lagere weerstand dan het lichtrelais en wordt 12 volt tijdens starten, het relais valt dan af en wordt weer bekrachtigd bij loslaten van de startknop..
Scheelt een relais.
Relais wordt dan niet bekrachtigd als je het contact aanzet.... startcontact is dan open...
ok. over de spoel van het startrelais naar massa...
Geef je het voordeel van de twijfel.... maar met een beetje pech begint je startmotor te starten :roll: :roll:

+ door spoel relais 2 geeft + aan relais startmotor ajjjjjj
Laatst gewijzigd door LPGo op do 13 feb, 2014 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 22:36

en de bobine moet ik aansluiten op het punt van de ruiterwisser?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 22:42

frenkie schreef:en de bobine moet ik aansluiten op het punt van de ruiterwisser?

Nou ik zou hem onder de motorkap monteren en niet op de punt van de ruitenwisser :lol: :lol: :lol: grapje... correct op het aansluitpunt van de ruitewisser....

Alleen als je het contact aanzet krijgt je bobine dan stroom (maar dit is nu ook al zo)

Dit is een getekend schema, het beste kun je de 2 draden kort bij je contactslot aftappen
( dus je originele draden laten zitten) en naar de beide relais leiden...

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 22:50

sorry, het zijn 6 polige relais

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 22:55

frenkie schreef:sorry, het zijn 6 polige relais
getekend zijn hier 5 polige relais...

85-86 en 30-87A/ 87

Plaats reactie