Is het vandaag een mooi zaterdagje?Thijs schreef: Op een mooi zaterdagje weer inbouwen, hopelijk met goed resultaat.
Carburateur versleten?
-
- Heavy user
Hmmmm er is code geel afgegeven voor de harde wind.
Maar ik ben bezig.
Alleen met de Haynes en de vraagbaak in de hand probeer ik de sproeiers te controleren maar begrijp er niks van.
De getallen in de Haynes komen niet overeen met de vraagbaak en beiden ook niet met mijn carburateurs.
Dan heb ik nog zo'n prutssetje om de carburateur te reviseren en daar zitten weer andere waardes in.
Wie heeft de juiste getallen voor de sproeiers van een Dyane 6 uit ca. ' 81?
Maar ik ben bezig.
Alleen met de Haynes en de vraagbaak in de hand probeer ik de sproeiers te controleren maar begrijp er niks van.
De getallen in de Haynes komen niet overeen met de vraagbaak en beiden ook niet met mijn carburateurs.
Dan heb ik nog zo'n prutssetje om de carburateur te reviseren en daar zitten weer andere waardes in.
Wie heeft de juiste getallen voor de sproeiers van een Dyane 6 uit ca. ' 81?
-
- Heavy user
Wie die revisiesetjes bedenkt weet ik niet maar het is een feit dat de sproeiers in het pakje nutteloos zijn. Zelfs voor een gewone Eend. De waardes is het zakje staan helemaal niet in de boeken, ook niet bij de andere types. Waar ze dat vandaan halen is me dus een raadsel.
De (schone) carburateur is ingebouwd en de auto startte prima op benzine,na een poosje op gas overgeschakeld en dat loopt ook prima.
Ik heb het LPG-stationair toerental kunnen afstellen.
Hij loopt nu dus voor het eerst weer stationair op LPG.
Ik heb een paar rondjes door de tuin gekacheld en het ging prima, geen backfires.
Maar nu:
De stationair-stelschroef komt niet meer tegen dat plaatje van de choke aan.
D.w.z. dat de as niet ver genoeg teruggedraaid kan worden.
Natuurlijk zag ik dat pas toe hij al gemonteerd was.
Het lijkt er op dat die ronde luchtklep er niet helemaal goed in zit.
Bij nadere bestudering is het bij de andere (vieze) carburateur net zo.
Zou het kunnen dat die plaatjes niet helemaal symmetrisch zijn en ze er nu verkeerd om in zitten?
De (schone) carburateur is ingebouwd en de auto startte prima op benzine,na een poosje op gas overgeschakeld en dat loopt ook prima.
Ik heb het LPG-stationair toerental kunnen afstellen.
Hij loopt nu dus voor het eerst weer stationair op LPG.
Ik heb een paar rondjes door de tuin gekacheld en het ging prima, geen backfires.
Maar nu:
De stationair-stelschroef komt niet meer tegen dat plaatje van de choke aan.
D.w.z. dat de as niet ver genoeg teruggedraaid kan worden.
Natuurlijk zag ik dat pas toe hij al gemonteerd was.
Het lijkt er op dat die ronde luchtklep er niet helemaal goed in zit.
Bij nadere bestudering is het bij de andere (vieze) carburateur net zo.
Zou het kunnen dat die plaatjes niet helemaal symmetrisch zijn en ze er nu verkeerd om in zitten?
-
- Heavy user
Net even aan het prutsen geweest met de minder mooie carburateur en heb het kleine plaatje eens langs een schuurpapiertje gehaald. Alle scherpe hoekjes er af geschuurd en de eventuele bramen.
Nu sluit het klepje zoals het nog nooit heeft gedaan en ik kan er zelfs geen licht meer door heen zien.
Daarna deze carb nog verder opgekalefaterd en weer gefrustreerd geraakt door die ellendige cuburateur-revisieset.
Uiteindelijk zijn alleen de ringetjes en de pakkingen bruikbaar. De rest kunnen ze wel weglaten want je kunt er niks mee.
Er zit overigens ook maar 1 voetpakking in. Hoe krijg je dan de andere kant van die dikke plaat dicht?
Als het weer zo ietsje beter wordt ga ik deze in de Dyane zetten en de andere er maar weer uit slopen. Ik ben benieuwd.
Daarna nog even de V-snaar van de Cygnus vervangen. Deze is zo lang geworden dat na het spannen het kapje niet meer over de dynamo past.
Nu sluit het klepje zoals het nog nooit heeft gedaan en ik kan er zelfs geen licht meer door heen zien.
Daarna deze carb nog verder opgekalefaterd en weer gefrustreerd geraakt door die ellendige cuburateur-revisieset.
Uiteindelijk zijn alleen de ringetjes en de pakkingen bruikbaar. De rest kunnen ze wel weglaten want je kunt er niks mee.
Er zit overigens ook maar 1 voetpakking in. Hoe krijg je dan de andere kant van die dikke plaat dicht?
Als het weer zo ietsje beter wordt ga ik deze in de Dyane zetten en de andere er maar weer uit slopen. Ik ben benieuwd.
Daarna nog even de V-snaar van de Cygnus vervangen. Deze is zo lang geworden dat na het spannen het kapje niet meer over de dynamo past.
-
- Heavy user
Na enorm veel gedoe blijkt dat de gereviseerde carburateur toch niet helemaal optimaal werkt.
Twee verschillende LPG-boeren hebben geprobeerd de motor af te stellen op LPG maar dit lukt steeds niet.
Er is zelfs onder garantie een nieuwe verdamper in gekomen maar ook dit mocht niet baten.
Het probleem kan nu alleen nog maar in de carburateur zitten, meer onderdelen zijn er niet.
Op de France Nationale heb ik een nieuwe carburateur gescoord welke ik ga monteren om het probleem op te lossen.
Nu heb ik de oude en de nieuwe eens goed bekeken en zie weinig verschillen op 1 dingetje na.
Net vóór de bevestiging waar de buitenkabel van de choke in wordt geklemd zit een asje met een soort armpje.
Bij de originele zit hier wel een opening maar is deze ongebruikt.
Wie heeft een idee waar dit armpje voor dient?
MCC carburateur:

Origineel:

Twee verschillende LPG-boeren hebben geprobeerd de motor af te stellen op LPG maar dit lukt steeds niet.
Er is zelfs onder garantie een nieuwe verdamper in gekomen maar ook dit mocht niet baten.
Het probleem kan nu alleen nog maar in de carburateur zitten, meer onderdelen zijn er niet.
Op de France Nationale heb ik een nieuwe carburateur gescoord welke ik ga monteren om het probleem op te lossen.
Nu heb ik de oude en de nieuwe eens goed bekeken en zie weinig verschillen op 1 dingetje na.
Net vóór de bevestiging waar de buitenkabel van de choke in wordt geklemd zit een asje met een soort armpje.
Bij de originele zit hier wel een opening maar is deze ongebruikt.
Wie heeft een idee waar dit armpje voor dient?
MCC carburateur:

Origineel:

-
- Heavy user
Aangezien hier niet erg veel reacties kwamen ben ik op onderzoek uit gegaan.
In de vraagbaak staat deze carburateur gewoon beschreven.
Het blijkt een gasklepvertrager te zijn.
Deze zit alleen in de Eenden met een centrifugaalkoppeling.
Dit dient om het toerental niet te snel te laten zakken zodat de koppeling langer aangekoppeld blijft.
Hoe dit in een Dyane zal gaan werken weet ik eigenlijk niet maar het is eenvoudig uit te schakelen.
In de vraagbaak staat deze carburateur gewoon beschreven.
Het blijkt een gasklepvertrager te zijn.
Deze zit alleen in de Eenden met een centrifugaalkoppeling.
Dit dient om het toerental niet te snel te laten zakken zodat de koppeling langer aangekoppeld blijft.
Hoe dit in een Dyane zal gaan werken weet ik eigenlijk niet maar het is eenvoudig uit te schakelen.
- toon beekers
- Gebruiker
- Contacteer:
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster