Eend komt schokkend op gang

jorisv70R
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 aug, 2013 01:29
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Eend komt schokkend op gang

Bericht door jorisv70R » ma 19 aug, 2013 01:39

Hallo allemaal,

Ik zal mij als eerst even voorstellen. Ik ben Joris en ben 17 jaar oud. Ben tijdje geleden begonnen met mijn moeder haar eend de keerring te vervangen i.v.m. lekkage. Stuitte op een versleten koppeling en die is compleet vervangen met druklager, drukgroep en koppelingsplaat.
Alles gemonteerd en getest maar de eend komt schokkerig op gang(hij zoekt naar grip)
Dit is niet het geval wanneer je veel toeren maakt en hem dan op laat komen. Doet zich ook voor tijdens overschakelen en terugschakelen.
Alles weer losgehaald en gereinigd maar het probleem doet zich nog steeds voor..
Moet ik aan vliegwielzijde de schijf opschuren zodat de plaat hem misschien beter pakt? Koppeling is gecentreerd gemonteerd.
Heb niet zoveel zin om elke keer de boel los te halen.
Garage wist me te vertellen dat het druklager ook scheef gemonteerd kan zijn waardoor de drukgroep scheef ingedrukt wordt en daardoor de koppeling niet geheel aangrijpt.
Morgen ga ik de boel weer loshalen

Ik hoor het graag van jullie!

Vriendelijke groet,
Joris
Hoi,

Ik ben Joris en ben 17 jaar oud en ik vind het leuk om te sleutelen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 19 aug, 2013 08:55

Joris,denk eens goed na.Toen je de drukgroep op de plaat schroefde,heb je er toen opgelet dat de randen van de drukgroep netjes in de rand van het vliegwiel viel.Dat zou je hele verhaal verklaren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 19 aug, 2013 11:44

Zoals je het omschrijft lijkt het wel alsof de koppelingsplaat wel wil aangrijpen maar niet kan en er overheen schiet.

Nu heb ik dit euvel zelf ook eens gehad met een nieuwe koppeling. Dat materiaal was gewoon te hard ofzo. De oplossing was om er een ander (bekend) merk koppeling in te zetten. Toen was het zoals het hoort.

Ik weet niet wat voor merk er nu inzit, maar daar kan helaas wel verschil inzitten. Ik wil niet gelijk zeggen dat dit de oorzaak is bij jou, begrijp me niet verkeerd.

Je koppelingskabel, staat die wel goed afgesteld? Is er genoeg vrije slag?

En bij het monteren van de koppeling, heb je alle boutjes even goed vast gedraaid?

Volgens mij valt de drukgroep in soort pennetjes dus daar zou weinig fout aan kunnen zijn.

Hoe was het vliegwiel eraan toe? Gewoon netjes of toch wel beschadigd/ ingevreten?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

koppeling

Bericht door wusten-fuchs » ma 19 aug, 2013 15:26

:) bekend probleem koppelingsplaat met torsie veren kopen

deze zitten in het hart van de kopelingsplaat veel vervangingssets hebben dit helemaal niet ( valeo) vaak ,,klappert,, de eend dan bij het wegrijden ik monteer aleen nog maar met torsieveren heb geen zin om de motor telkens weer er uit te halen
wat niet kan doen we lekker toch

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 19 aug, 2013 15:30

Nu was Valeo bij mij juist de oplossing... Misschien toch verschil onderling?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

koppeling

Bericht door wusten-fuchs » di 20 aug, 2013 16:01

ook jaaaaaren valeo gebruikt sinds dat ik elke 5.e eeend van de 10 weer op garantie de koppeling kon vervangen maar eens gaan zoeken naar een beter alternatief let wel die andere 5 waren wel goed

maar toch te veel problemen met valeo in het algemeen geld eigenlijk voor alles wat daar uit de fabriek rolt


mischien moeten ze daar eens op cursus bij toyota in japan :D :D
wat niet kan doen we lekker toch

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 20 aug, 2013 18:36

Tja.... Ik heb die ervaring niet helemaal met Valeo. Wel weer met andere 2cv onderdeel producenten. Wat niet is kan nog komen!

Misschien kan de topicstarter aangeven hoe het ervoor staat en welke koppeling er nu in zit.

Over Toyota, die heb ik juist weggedaan omdat ik het niets vond en me tegenviel. Maar die discussie hoort hier niet thuis ;-).
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 20 mar, 2014 13:14

Hallo,

even oppikken!

Ik heb net hetzelfde probleem!

nieuwe diafragma, en plaat gestoken , vliegwiel netjes opgeschuurd, alles is droog, geen spatje olie maar onmogelijk om z'n achteruit zachtjes te vertrekken, schokken en schokken, ganse wagen trilt! In z'n 1e versnelling ook maar minder. Ligt dat aan de die plaat? Het is een Valeo set, welke set heeft torsieveren aub?
Heb reeds veel gespeeld met de spanning van de kabel maar niks helpt. PS : ik heb reeds een 10-tal koppelingen vervangen op eenden en nooit problemen gehad...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 20 mar, 2014 14:02

ik heb soortgelijk probleem gehad en dat was een versleten versnellingsbaksteunrubber
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » do 20 mar, 2014 14:32

Bekend probleem en helaas niet alleen van Valeo. Ik heb ook al Sachs en Luk geprobeerd, maar eigenlijk zijn alle asbestvrije koppelingsplaten kl*te. Er mee leren leven is het beste...

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 20 mar, 2014 14:54

Hallo, bedankt voor eply, altijd leuk als iemand meedenkt!

heb net met de leverancier gebeld en er schoot mij iets te binnen, de kleur van de nieuwe koppelingsplaat is geelachtig, strokleur of beige, je weet wel zandkleur...:-))

heb gevraagd of hij z'n andere platen wou controleren en die zijn allemaal zwart van kleur....dus toch misschien die plaat????

Ik ga asap een andere halen en monteer hem volgende week, laat jullie zeker iets weten!

Thank's

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » do 20 mar, 2014 18:47

Heb je ook de koppelingskabel vervangen? Ik heb de hele motor gedemonteerd bleek de kabel niet niet helemaal vrij te lopen. De kabel voelde niet versleten aan.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 20 mar, 2014 19:58

vanVeller schreef:Heb je ook de koppelingskabel vervangen? Ik heb de hele motor gedemonteerd bleek de kabel niet niet helemaal vrij te lopen. De kabel voelde niet versleten aan.
tja, hoe moet ik daarop antwoorden, euhhh.... ik heb de motor achterin gebouwd, dus de motor ligt nu in de kofferbak, dus de kabel is ook niet meer origineel, vertrekt van voor naar achter tot bijna halverwege en verder met een hefboom/kantelsysteem naar de koppeling....

ben er inmiddels achter gekomen dat het geen valeo is die ik gemonteerd heb, maar een HQ voorzien voor 2cv post '82... zeker weten dat het voor 2cv is want alles paste perfekt, enkel de "stugheid" van het diafragma lijkt me véél harder dan valeo .

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 20 mar, 2014 20:09

ik vbind valeo nog steeds het beste,
hq niet af te stellen!!

moelijk om dit probleem te ontdekken, reed je voordat de koppeling is vervangen wel veel in de eend??

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 20 mar, 2014 20:18

Hallo,

ik heb reeds tientallen koppelingen gestoken op allerlei 2cv's, nooit eerder een probleem, nu had ik nog ergens die HQ koppeling nieuw van oude stock, weet zelfs al niet meer hoe ik eraan kom, te lang geleden, maar daarvoor steeds valeo gemonteerd.

ik probeer met een 2dehands valeo die ik wel nog ergens in een doos liggen heb en hou jullie op de hoogte, als het lukt met die oude valeo schaf ik me een nieuw setje aan.

Dus volgens jullie is HQ niet af te stellen???

Of ik reeds veel met die motor gereden heb vraag je mij? Denk het niet, het was gewoon een blokje die ik liggen had en die ik een goede beurt gegeven heb, dus dat blokje ken ik eigenlijk niet maar het is zoals alle 630's , dichtingen erop en segmenten, dat draait altijd OK bij mij...

Plaats reactie