Eend komt schokkend op gang
-
- Eenmalige poster
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma 19 aug, 2013 01:29
- Locatie: Delfzijl
- Contacteer:
Eend komt schokkend op gang
Hallo allemaal,
Ik zal mij als eerst even voorstellen. Ik ben Joris en ben 17 jaar oud. Ben tijdje geleden begonnen met mijn moeder haar eend de keerring te vervangen i.v.m. lekkage. Stuitte op een versleten koppeling en die is compleet vervangen met druklager, drukgroep en koppelingsplaat.
Alles gemonteerd en getest maar de eend komt schokkerig op gang(hij zoekt naar grip)
Dit is niet het geval wanneer je veel toeren maakt en hem dan op laat komen. Doet zich ook voor tijdens overschakelen en terugschakelen.
Alles weer losgehaald en gereinigd maar het probleem doet zich nog steeds voor..
Moet ik aan vliegwielzijde de schijf opschuren zodat de plaat hem misschien beter pakt? Koppeling is gecentreerd gemonteerd.
Heb niet zoveel zin om elke keer de boel los te halen.
Garage wist me te vertellen dat het druklager ook scheef gemonteerd kan zijn waardoor de drukgroep scheef ingedrukt wordt en daardoor de koppeling niet geheel aangrijpt.
Morgen ga ik de boel weer loshalen
Ik hoor het graag van jullie!
Vriendelijke groet,
Joris
Ik zal mij als eerst even voorstellen. Ik ben Joris en ben 17 jaar oud. Ben tijdje geleden begonnen met mijn moeder haar eend de keerring te vervangen i.v.m. lekkage. Stuitte op een versleten koppeling en die is compleet vervangen met druklager, drukgroep en koppelingsplaat.
Alles gemonteerd en getest maar de eend komt schokkerig op gang(hij zoekt naar grip)
Dit is niet het geval wanneer je veel toeren maakt en hem dan op laat komen. Doet zich ook voor tijdens overschakelen en terugschakelen.
Alles weer losgehaald en gereinigd maar het probleem doet zich nog steeds voor..
Moet ik aan vliegwielzijde de schijf opschuren zodat de plaat hem misschien beter pakt? Koppeling is gecentreerd gemonteerd.
Heb niet zoveel zin om elke keer de boel los te halen.
Garage wist me te vertellen dat het druklager ook scheef gemonteerd kan zijn waardoor de drukgroep scheef ingedrukt wordt en daardoor de koppeling niet geheel aangrijpt.
Morgen ga ik de boel weer loshalen
Ik hoor het graag van jullie!
Vriendelijke groet,
Joris
Hoi,
Ik ben Joris en ben 17 jaar oud en ik vind het leuk om te sleutelen.
Ik ben Joris en ben 17 jaar oud en ik vind het leuk om te sleutelen.
Zoals je het omschrijft lijkt het wel alsof de koppelingsplaat wel wil aangrijpen maar niet kan en er overheen schiet.
Nu heb ik dit euvel zelf ook eens gehad met een nieuwe koppeling. Dat materiaal was gewoon te hard ofzo. De oplossing was om er een ander (bekend) merk koppeling in te zetten. Toen was het zoals het hoort.
Ik weet niet wat voor merk er nu inzit, maar daar kan helaas wel verschil inzitten. Ik wil niet gelijk zeggen dat dit de oorzaak is bij jou, begrijp me niet verkeerd.
Je koppelingskabel, staat die wel goed afgesteld? Is er genoeg vrije slag?
En bij het monteren van de koppeling, heb je alle boutjes even goed vast gedraaid?
Volgens mij valt de drukgroep in soort pennetjes dus daar zou weinig fout aan kunnen zijn.
Hoe was het vliegwiel eraan toe? Gewoon netjes of toch wel beschadigd/ ingevreten?
Nu heb ik dit euvel zelf ook eens gehad met een nieuwe koppeling. Dat materiaal was gewoon te hard ofzo. De oplossing was om er een ander (bekend) merk koppeling in te zetten. Toen was het zoals het hoort.
Ik weet niet wat voor merk er nu inzit, maar daar kan helaas wel verschil inzitten. Ik wil niet gelijk zeggen dat dit de oorzaak is bij jou, begrijp me niet verkeerd.
Je koppelingskabel, staat die wel goed afgesteld? Is er genoeg vrije slag?
En bij het monteren van de koppeling, heb je alle boutjes even goed vast gedraaid?
Volgens mij valt de drukgroep in soort pennetjes dus daar zou weinig fout aan kunnen zijn.
Hoe was het vliegwiel eraan toe? Gewoon netjes of toch wel beschadigd/ ingevreten?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
koppeling

deze zitten in het hart van de kopelingsplaat veel vervangingssets hebben dit helemaal niet ( valeo) vaak ,,klappert,, de eend dan bij het wegrijden ik monteer aleen nog maar met torsieveren heb geen zin om de motor telkens weer er uit te halen
wat niet kan doen we lekker toch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
koppeling
ook jaaaaaren valeo gebruikt sinds dat ik elke 5.e eeend van de 10 weer op garantie de koppeling kon vervangen maar eens gaan zoeken naar een beter alternatief let wel die andere 5 waren wel goed
maar toch te veel problemen met valeo in het algemeen geld eigenlijk voor alles wat daar uit de fabriek rolt
mischien moeten ze daar eens op cursus bij toyota in japan

maar toch te veel problemen met valeo in het algemeen geld eigenlijk voor alles wat daar uit de fabriek rolt
mischien moeten ze daar eens op cursus bij toyota in japan


wat niet kan doen we lekker toch
Tja.... Ik heb die ervaring niet helemaal met Valeo. Wel weer met andere 2cv onderdeel producenten. Wat niet is kan nog komen!
Misschien kan de topicstarter aangeven hoe het ervoor staat en welke koppeling er nu in zit.
Over Toyota, die heb ik juist weggedaan omdat ik het niets vond en me tegenviel. Maar die discussie hoort hier niet thuis
.
Misschien kan de topicstarter aangeven hoe het ervoor staat en welke koppeling er nu in zit.
Over Toyota, die heb ik juist weggedaan omdat ik het niets vond en me tegenviel. Maar die discussie hoort hier niet thuis

2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Hallo,
even oppikken!
Ik heb net hetzelfde probleem!
nieuwe diafragma, en plaat gestoken , vliegwiel netjes opgeschuurd, alles is droog, geen spatje olie maar onmogelijk om z'n achteruit zachtjes te vertrekken, schokken en schokken, ganse wagen trilt! In z'n 1e versnelling ook maar minder. Ligt dat aan de die plaat? Het is een Valeo set, welke set heeft torsieveren aub?
Heb reeds veel gespeeld met de spanning van de kabel maar niks helpt. PS : ik heb reeds een 10-tal koppelingen vervangen op eenden en nooit problemen gehad...
even oppikken!
Ik heb net hetzelfde probleem!
nieuwe diafragma, en plaat gestoken , vliegwiel netjes opgeschuurd, alles is droog, geen spatje olie maar onmogelijk om z'n achteruit zachtjes te vertrekken, schokken en schokken, ganse wagen trilt! In z'n 1e versnelling ook maar minder. Ligt dat aan de die plaat? Het is een Valeo set, welke set heeft torsieveren aub?
Heb reeds veel gespeeld met de spanning van de kabel maar niks helpt. PS : ik heb reeds een 10-tal koppelingen vervangen op eenden en nooit problemen gehad...
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Hallo, bedankt voor eply, altijd leuk als iemand meedenkt!
heb net met de leverancier gebeld en er schoot mij iets te binnen, de kleur van de nieuwe koppelingsplaat is geelachtig, strokleur of beige, je weet wel zandkleur...
)
heb gevraagd of hij z'n andere platen wou controleren en die zijn allemaal zwart van kleur....dus toch misschien die plaat????
Ik ga asap een andere halen en monteer hem volgende week, laat jullie zeker iets weten!
Thank's
heb net met de leverancier gebeld en er schoot mij iets te binnen, de kleur van de nieuwe koppelingsplaat is geelachtig, strokleur of beige, je weet wel zandkleur...

heb gevraagd of hij z'n andere platen wou controleren en die zijn allemaal zwart van kleur....dus toch misschien die plaat????
Ik ga asap een andere halen en monteer hem volgende week, laat jullie zeker iets weten!
Thank's
tja, hoe moet ik daarop antwoorden, euhhh.... ik heb de motor achterin gebouwd, dus de motor ligt nu in de kofferbak, dus de kabel is ook niet meer origineel, vertrekt van voor naar achter tot bijna halverwege en verder met een hefboom/kantelsysteem naar de koppeling....vanVeller schreef:Heb je ook de koppelingskabel vervangen? Ik heb de hele motor gedemonteerd bleek de kabel niet niet helemaal vrij te lopen. De kabel voelde niet versleten aan.
ben er inmiddels achter gekomen dat het geen valeo is die ik gemonteerd heb, maar een HQ voorzien voor 2cv post '82... zeker weten dat het voor 2cv is want alles paste perfekt, enkel de "stugheid" van het diafragma lijkt me véél harder dan valeo .
Hallo,
ik heb reeds tientallen koppelingen gestoken op allerlei 2cv's, nooit eerder een probleem, nu had ik nog ergens die HQ koppeling nieuw van oude stock, weet zelfs al niet meer hoe ik eraan kom, te lang geleden, maar daarvoor steeds valeo gemonteerd.
ik probeer met een 2dehands valeo die ik wel nog ergens in een doos liggen heb en hou jullie op de hoogte, als het lukt met die oude valeo schaf ik me een nieuw setje aan.
Dus volgens jullie is HQ niet af te stellen???
Of ik reeds veel met die motor gereden heb vraag je mij? Denk het niet, het was gewoon een blokje die ik liggen had en die ik een goede beurt gegeven heb, dus dat blokje ken ik eigenlijk niet maar het is zoals alle 630's , dichtingen erop en segmenten, dat draait altijd OK bij mij...
ik heb reeds tientallen koppelingen gestoken op allerlei 2cv's, nooit eerder een probleem, nu had ik nog ergens die HQ koppeling nieuw van oude stock, weet zelfs al niet meer hoe ik eraan kom, te lang geleden, maar daarvoor steeds valeo gemonteerd.
ik probeer met een 2dehands valeo die ik wel nog ergens in een doos liggen heb en hou jullie op de hoogte, als het lukt met die oude valeo schaf ik me een nieuw setje aan.
Dus volgens jullie is HQ niet af te stellen???
Of ik reeds veel met die motor gereden heb vraag je mij? Denk het niet, het was gewoon een blokje die ik liggen had en die ik een goede beurt gegeven heb, dus dat blokje ken ik eigenlijk niet maar het is zoals alle 630's , dichtingen erop en segmenten, dat draait altijd OK bij mij...