Splitsen en controleren motorblok

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 15 mar, 2014 10:13

Zojuist ben ik bij een universeel motorenrevisiebedrijf geweest.
De beste man heeft de speling op krukas 2 opgemeten en dit is 0,14mm.
Dit is de maximale waarde welke Citroën aangeeft maar daar ben ik niet zo bang voor.
Het blok kan dus weer uit elkaar en deze krukas kan er in....
Krukas nr. 1 heeft duidelijk veelmeer speling maar eigenlijk is het pas echt te meten als de as er uit is.

Voordat ik aan de opbouw begon heb ik dus net de verkeerde donor-krukas gebruikt..... :(

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 15 mar, 2014 18:17

Dat is wel een tegenslag.
Het voordeel is dat je nu al ervaring hebt en dat het splitsen en terug samensteken veel vlotter zal gaan.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 20 mar, 2014 06:45

Ja, dat viel inderdaad nogal tegen.

Het blok is inmiddels weer kaal gesloopt.
Nu viel het me op dat er olie onder in de koelbeplating lag onder de cilinders.
Het blok heeft nog niet gelopen, alleen rondgedraaid met de slinger.
Zou het kunnen lekken tussen de kop en de cilinder!?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 20 mar, 2014 08:09

3 mogelijkheden komen zo in mij op:

- klepdeksels niet recht of rubbers niet goed
- brilrubbers die niet goed afdichten
- olieleiding lek

kun je preciezer aangeven waar de olie lag? dan is het wat makkelijker te bepalen, zeker omdat jou blok nog niet gelopen heeft en dus de olie niet overal heen geblazen heeft!

greetzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 20 mar, 2014 09:23

Het lag onder de cilinder waar die twee boutjes in de cilinder gedraaid worden.
Kleppendeksels waren het niet aangezien daar nog geen olie in lag.
Bril rubbers ook niet. Die zitten buiten de beplating.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 20 mar, 2014 09:44

Olie leiding naar de kop?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 20 mar, 2014 10:23

Lekken de stoterstangbuisjes niet? Heb zelf ook zo lopen zoeken naar olielekkage. Bleek dat het aluminium van een buisje oud en poreus was. Door een haarscheurtje, amper te zien, druppelde de olie eruit in de koelbeplating onder de cilinder.

Maar aangezien jouw blok nog niet gedraaid heeft, lijkt me dit niet waarschijnlijk. Wilde de mogelijkheid wel ff delen.

Maak anders de boel eens goed schoon met remmenreiniger. Misschien is het wel oud vet/olie dat nu zijn weg zoekt. Blijft het schoon dan is het ok lijkt me.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 20 mar, 2014 10:51

De olieleiding was kurkdroog.
Oud vet kan het niet zijn. Alles was brandschoon.
Lekkende stoterbuisjes kan ook niet. Er zat geen olie onder de kleppendeksels en dus niet in de stoterbuisjes.
De enige mogelijkheid is eigenlijk tussen kop en cilinder. ...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 21 mar, 2014 07:58

Het blok ligt weer helemaal open.
Nu kan ik iets beter meten en de speling blijkt 1,3mm.
Maar tien keer zo veel als toegestaan.

Ik heb hier nog een blok staan dat er van buiten niet uit ziet maar zo op het eerste gezicht een goede krukas heeft.
Die ga ik er maar eens uit halen dan zet ik de beste er in.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 21 mar, 2014 08:48

Zoals ik lees,zou het je stoterstang pijpjes kunnen zijn die lekken.Kijk of je met een taps rond houtje de rand in de kop wat strakker aan kan drukken.

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » zo 23 mar, 2014 17:25

zie PB

Gr, Luc
Duck your life

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 24 mar, 2014 19:09

Op de A-markt heb ik me nog een half AM2 motorblok aan laten smeren met een goede krukas.
Als het nu nog niet goed komt dan weet ik het niet meer....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 24 mar, 2014 21:32

Dit is de nieuwe aanwinst:

Afbeelding

En gesloopt (gaat steeds sneller....):


Afbeelding

De krukas heeft 0,1 mm speling. Dat is dus prima in orde en goed bruikbaar.

Dit is de nokkenas:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de beste nokkenas die ik tot nu toe heb gezien.
Hier zitten geen 'pitjes' in.
Ik heb nog niet gemeten maar wat vinden jullie er van?

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re:

Bericht door Handjes » za 1 jun, 2024 16:29

Thijs schreef: do 2 jan, 2014 19:38 Het blok is uit elkaar en de krukas en nokkenas liggen er uit.
Er lijkt nergens speling in te zitten.
Moet ik iets nameten?

Het blok waar dit in moet blijkt na controle een kapot drijfstang lager te hebben.
Aan 1 kant kan in de drijfstang 3mm heen en weer bewegen....
Hopelijk is het gelukt?

Je wilt speling op de krukas en slijtage van je nokkenas nakijken.
Krukas mag axiaal (in lengterichting, te meten met voelermaatje tussen lager en het metaal erachter) 0,07-0,14mm speling hebben. Drijfstangen mogen axiaal absoluut geen speling hebben (zorg dat er voldoende olie in de gaatjes zit).
Nokkenas mag geen ingebrande puntjes vertonen en moet 33mm +/- 0,5mm dik op de nokken zijn.
La vie est belle.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Splitsen en controleren motorblok

Bericht door Thijs » za 1 jun, 2024 17:58

Bedankt voor de reactie. Het is inmiddels 10 jaar later....

Plaats reactie