Luchttemperatuur na cilinders

Plaats reactie
HansV
Beginner
Beginner

Luchttemperatuur na cilinders

Bericht door HansV » zo 23 mar, 2014 08:43

In plaats van olietemperatuur meten lijkt het mij veel eenvoudiger de luchttemperatuur na de cilinders te meten. Dat moet toch lukken met een goedkoop digitaal temperatuur metertje, zo een met een draadje er aan voor de buitentemperatuur.

Heeft iemand hier wel eens mee geëxperimenteerd? Waar zou het sensortje het best gemonteerd kunnen worden en wat voor temperatuur waardes kan ik verwachten?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 23 mar, 2014 09:20

Dat zou direct in de kachelpotten moeten, dus twee sensortjes. Alles wat je verderop meet, is te afhankelijk van allerlei lekkage en slijtage. Maar waarom zou je de luchttemperatuur willen meten en met welk nut? Er zijn drie reële oorzaken van oververhitting denkbaar; een losgelopen ventilator, een vervuilde oliekoeler en een te laat afgestelde ontsteking. De eerste twee zul je niet tijdig opmerken door de koelluchttemperatuur te meten.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 23 mar, 2014 09:29

en als je lucht op temperatuur is, is je olie dat vaak nog niet. En dat kan soms lang duren.
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 23 mar, 2014 10:57

Ik heb hier al zo'n vijf jaar ervaring mee en het bevalt mij zeer goed.

Als je het nog niet weet ik maak mijn eigen electronische ontsteking voor A types zie topic

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=123 ... sc&start=0

Ik werk dus met automotive "open air-intake temperatuursensoren" die ik inderdaad achteraan in de kachelpot bevestig d,m.v. een moer die ik las....

en inderdaad de lucht wordt veel sneller warm (of koud) als je motorolie.. dus voor mij werkt dit beter.
Trouwens bij mijn ontsteking gebruik ik dit om de ontsteking meer te vervroegen bij een koude motor zodat je bijna geen choke meer hoeft te gebruiken en de motor koud beter oppakt.
Als de motor heet wordt, wordt de ontsteking automatisch later te zetten om pingelen tegen te gaan.... (een warme motor heeft eerder de neiging om te pingelen als een koude)
Het hele motorgedrag wordt hier dus beter door.....

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 23 mar, 2014 16:09

Ja, oké, om die mooie programmeerbare ontsteking van jou aan te sturen... Maar wat is de zin of het nut van die sensors als je er alleen een metertje aan wilt hangen? Het is natuurlijk heel geruststellend als die meter een nette waarde blijft aangeven terwijl je oliekoeler dichtgebaggerd is - maar moet je dat willen? Weten we trouwens wat een nette temperatuur is van de lucht die door de kachelpotten stroomt?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 23 mar, 2014 17:02

In een motor zijn 2 temperaturen belangrijk....

1) De temperatuur van de olie (als deze te warm wordt wordt de smering minder waardoor je lagers vast kunnen lopen)

2) de temperatuur van je zuiger/cilinder/cilinderkop. Als deze te hoog is kan je zuiger vastlopen of je kleppen verbrandden.....

Voor mijn ontsteking is alleen punt 2 van belang omdat daarmee het het optimale verbrandingstijdstip samenhangt.

Het mooiste (en duurste) is om de uitlaatgas temperatuur te meten via een z.g. thermokoppel (een thermometer die over de 1000 graden kan meten) hiermee kun je dus voorkomen dat je motor vastloopt of de kleppen verbrandden.... de temperatuur wordt dan gemeten bij de uitlaatklep waar ze het hoogst is...

Door het meten van de kachelpot-temperatuur, krijg ik dus een indirecte meting van de
uitlaatgassen wat voor mijn toepassing ruimschoots voldoet.

Met mijn metingen loopt de temperatuur op tot zo'n 120 graden.........

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 23 mar, 2014 17:12

http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... product=81

daarnaast heb je (volgens mij) minimaal nog zoiets nodig.....

...http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... product=76

dus zo'n kleine 300 euro met verzendkosten......

maar dan heb je ook iets...

HansV
Beginner
Beginner

Bericht door HansV » wo 26 mar, 2014 21:14

Ik ga binnenkort nieuwe cilinters inrijden en dan lijkt het mij wel handig de cilindertemperatuur een beetje in de gaten te houden. Dit moet goed lukken met een luchttemparatuur meter. Bij een watergekoeld blok meet je tenslotte ook de temperatuur van het koelwater. Aan de hand van de gemeten temperatuur kun je ook bepalen of het winterneusje er op moet of niet.

Met een standaard buitentemperatuur metertje gaat dit helaas niet lukken begrijp ik. Deze meten meestel tot 50c terwijl een normale waarde bij een 2CV blok 120c is, begrijp ik van LPGo.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 26 mar, 2014 21:36

Ik denk dat je uit de voeten kunt met een olietemperatuurmetertje en sensor, deze zijn in de diverse webshops te koop voor zo'n 50 euro, alleen plaats je deze dan in een kachelpot of rechtstreeks in de koelmantel bij de cilinder..... (moet ik ook maar eens proberen)..... en dat met dat winterhoesje klopt wel.....

de olietemperatuur sensoren reageren iets trager op de luchttemperatuur als de sensoren die ik gebruik maar als je alleen maar meet dan werkt dit meer dan voldoende....

Op mijn pc zie je de temperatuur voortdurend fluctueren (op en neergaan) alnaar gelang de inspanning die de motor moet leveren. Wist je dat de motor het warmst word als je hem uitzet, (geen koeling meer) de temperatuur schiet dan nog eens 10 graden omhoog, voordat de motor langzaam begint af te koelen....

Zal binnenkort eens een filmpje maken van mijn temperatuur meter in de auto....

n.b. 120 graden is onder grote inspanning op een warme dag...

Plaats reactie