Electronische ontsteking; het is geel maar wat is het

Plaats reactie
HarryWeijts
Beginner
Beginner

Electronische ontsteking; het is geel maar wat is het

Bericht door HarryWeijts » za 22 mar, 2014 15:49

Langs deze weg wil ik graag een vraagje stellen over een bestaande electronische ontsteking die ik heb in mijn eendje. het is geel, door iemand gegoten met een draaiend gedeelte en een sensor die naar een unit loopt, die op ventilatorbehuizing zit

foto's:
http://allroundvakman.jimdo.com/foto/

Het probleem is dat ik het ontstekingstijdstip wil controleren en afstellen. De huidige afstelling komt niet overeen met het gaatje op het vliegwiel. Het proeflampje systeem werkt natuurlijk helemaal niet meer zoals in de boeken staat.

Ik probeer er achter te komen hoe de huidige oplossing werkt en of ik misschien op de nieuwe technieken moet overstappen.Weet iemand iets van wat er nu inzit?
Ik wil graag mn eend goed afstellen, het werkt allemaal wel maar daar is alles mee gezegd.

Zou me geweldig helpen, thanks

Harry

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 22 mar, 2014 18:36

Volgens mij is dit een bestaande ontstekingsmodule (ik weet dat ze vroeger modules van Renault of Saab gebruikten) met daarbij een zelf gemaakte pickup..

Volgens mij werd dit veel in GB. gedaan.. volgens mij kun je gewoon je ontstekingskastje (voor op de nokkenas) verdraaien om de ontsteking te stellen....

Wie weet er meer???

Als het (afgesteld) goed werkt gewoon laten zitten en rijden.....

Een 123/dgnition ontsteking is ook niet (veel) meer dan dit.......
en anders kan mijn ontsteking altijd nog....

groet Geo

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » za 22 mar, 2014 21:42

Zo te zien zit de gever op de onderbreker nok gemaakt dus gewoon de centrifugaal vervroeger is gebruikt.
Het beste lijkt mij op tijd zetten met een stroboscoop.
Statisch zal niet werken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

HarryWeijts
Beginner
Beginner

Bericht door HarryWeijts » ma 24 mar, 2014 13:30

dank jullie voor reactie,

Het probleem was dat ik het niet heb laten zitten zoals het was.

M'n eendje liep dus niet erg lekker, en start niet lekker, Van alles gedaan, bougies, vlotter, accu, en dat hielp. Maar toen wilde ik de auto helemaal top krijgen, dus op zoek naar de contactpuntjes. Toen ik de gele ontsteking tegenkwam.

Ik wil bij het begin beginnen, maar heb geen handleiding van dit dingetje. Vreemd vond ik dat het moment waar normaal het proeflampje gaat branden als het gat in het vliegwiel bereikt is, gebeurt nu alles anders. Het lampje gaat alleen maar even uit als een punt op het vliegwiel bereikt is wat ongeveer een halve slag van het gat zit. Daarna gaat het lampje weer aan.
Omdat ik ervanuit ga dat het moment van vonk (ontstekingstijdstip) nog steeds gerelateerd is aan het moment dat het gat in vliegwiel gevonden wordt snap ik er nu helemaal niets meer van.

Als iemand me kan uitleggen dat het moment dat het lampje uitgaat bij dit electronische systeem moet samenvallen met het gat in vliegwiel ben ik ook al verder.

Ondertussen ga ik de stroboscoop toepassen.

Thanks

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 24 mar, 2014 18:33

Met een stroboscoop zul je een heel eind verder komen. Ik ga ervan uit dat de laadtijd van je bobine via de module geregeld wordt en dat daarom het lampje eerder aangaat voordat de pen in het gat valt. Als de pen in het gat valt moet de bobine vonken en dat kun je dus mooi afstellen met de stroboscoop. Stop de pen in het gat van het vliegwiel en maak dan een merkteken op je vliegwiel en motorblok uteraard in 1 vlucht. Als de motor stationair draait moeten de merktekens in 1 lijn liggen als de motor meer toeren maakt dan moeten de merktekens steeds verder uit elkaar gaan wijken. Het merkteken op het vliegwiel moet tegen de klok in "weglopen"als je motor steeds harde loopt. Vanaf zo'n 3000 toeren moet hij dan staan blijven..... De merktekens zullen maximaal zo'n 8 tandjes op het vliegwiel verdraaien.... Indien dit alles niet gebeurt dan klopt er iets niet....

succes...

HarryWeijts
Beginner
Beginner

Bericht door HarryWeijts » di 25 mar, 2014 15:39

stroboscoop gaat het dus worden, nu heb ik een soort van handleiding, dank je wel

wel is het iets anders; het lampje brandt altijd behalve op een moment gaat het even uit. Maar als ik het goed begrijpt maakt dat niet meer uit, of de bobine nu signaal krijgt door even stroom of signaal door even niet maakt niet meer uit?

harry

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 25 mar, 2014 19:40

HarryWeijts schreef:stroboscoop gaat het dus worden, nu heb ik een soort van handleiding, dank je wel

wel is het iets anders; het lampje brandt altijd behalve op een moment gaat het even uit. Maar als ik het goed begrijpt maakt dat niet meer uit, of de bobine nu signaal krijgt door even stroom of signaal door even niet maakt niet meer uit?

harry
Bij jouw wordt de laadtijd van de bobine door de module geregeld, ik denk dat je je niet moet blindstaren wanneer het lampje wel of niet brand, kijk eerst maar eens of je een goed beeld met de stroboscoop krijgt....

Plaats reactie