Vrijstelling belasting verdwijnt!!

Alles over het heerlijke eendrijden.
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door tinouck » vr 7 feb, 2014 16:35

Dat schijnt volgens de berichten van vrijstellingoldtimers.nl (voor benzineauto's bj 1974-1987) pas ergens in april op de mat te vallen.

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 7 feb, 2014 19:30

Dat laatste heb ik ook in de nieuwsbrief gelezen. Dacht al dat de belastingdienst me oversloeg, maar het komt dus nog.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » vr 28 feb, 2014 11:45

Nu dacht ik dat ik bijna alles wist over dit onderwerp. Ik heb het op de voet gevolgd.
Maar na even contact te hebben gehad met de belastingdienst blijkt dat als je een LPG- of diesel-voertuig hebt dat de belastingmaatregel dit jaar in gaat maar in het eerstvolgende tijdvak.
Nu meende ik dat een tijdvak de periode is van 1 jan-1 april en 1 april-1 juni enz…
Maar nee, het tijdvak hangt van je kentekenbewijs af. D.w.z. de datum waarop hij voor het eerst in Nederland op de weg is gekomen. Bij mijn (LPG-)Dyane is dat 20 maart 2007 geweest.
Dit betekent dus dat ik vanaf 20 maart 2014 houderschapsbelasting moet betalen.
Alleen heb ik mijn Dyane op 24 december 2013 geschorst om niet te hoeven betalen. Nu blijkt dus dat is deze maanden nog helemaal niet had hoeven betalen, pas vanaf 20 maart.
Er kan dus bij jouw auto ook 31 december op staan zodat je bij het hele jaar niet hoeft te betalen.
Om kort te gaan heb ik dus kosten gemaakt om te schorsen en kan nu niet rijden terwijl dat helemaal niet nodig was. Het is mij alleen nooit helder geweest dat een tijdvak afhangt van de datum op je kentekenbewijs.
Maar: Als ik hem nu uit de schorsing zou halen dan ben ik wel meteen aan de beurt. Dan gaat de belasting wel meteen in. Dit geldt ook als je de auto overschrijft.

Wie er nog chocola van kan maken mag het zeggen.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…….

Voor de goede orde: Dit betreft alleen LPG- en dieselvoertuigen.

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 28 feb, 2014 15:35

Om het nog ingewikkelder te maken. Ik kocht in november 2013 een belastingvrije nieuwe auto. Sinds 25 november op kenteken. Belastingvrij ivm lage co2 uitstoot. Mooi meegenomen, maar wist al dat deze vanaf januari 2014 niet meer belastingvrij zou zijn.

Nu heb ik laatst de 1e rekening gehad van de belasting. Ik hoef kennelijk pas vanaf 25 februari te betalen. En die periode van 1 jan tot 25 feb dan...? Nou, ik vind het allang prima.

Weet jij of dit ook met dat tijdvak gedoe te maken heeft, Thijs?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » vr 28 feb, 2014 17:45

Dat klopt inderdaad precies.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door SPOTeend » vr 28 feb, 2014 19:28

Thijs schreef:Nu dacht ik dat ik bijna alles wist over dit onderwerp. Ik heb het op de voet gevolgd.
Maar na even contact te hebben gehad met de belastingdienst blijkt dat als je een LPG- of diesel-voertuig hebt dat de belastingmaatregel dit jaar in gaat maar in het eerstvolgende tijdvak.
Nu meende ik dat een tijdvak de periode is van 1 jan-1 april en 1 april-1 juni enz…
Maar nee, het tijdvak hangt van je kentekenbewijs af. D.w.z. de datum waarop hij voor het eerst in Nederland op de weg is gekomen. Bij mijn (LPG-)Dyane is dat 20 maart 2007 geweest.
//
Het is mij alleen nooit helder geweest dat een tijdvak afhangt van de datum op je kentekenbewijs.
Maar: Als ik hem nu uit de schorsing zou halen dan ben ik wel meteen aan de beurt. Dan gaat de belasting wel meteen in. Dit geldt ook als je de auto overschrijft.

Wie er nog chocola van kan maken mag het zeggen.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…….
Het is al zeker sinds dat ik autorijdt (1978) regel dat de belastingdienst uitgaat van tijdvakken van 3 maanden die beginnen bij de datum 1e toelating in NL, (meestal 'datum deel 1').
Je had eigenlijk een deelrekening voor 1 januari t/m 20 maart moeten krijgen, maar die bleef achterwege omdat je hem in december hebt geschorst.
Laatst gewijzigd door SPOTeend op vr 28 feb, 2014 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door SPOTeend » vr 28 feb, 2014 19:41

TB schreef:Om het nog ingewikkelder te maken. Ik kocht in november 2013 een belastingvrije nieuwe auto. Sinds 25 november op kenteken. Belastingvrij ivm lage co2 uitstoot. Mooi meegenomen, maar wist al dat deze vanaf januari 2014 niet meer belastingvrij zou zijn.

Nu heb ik laatst de 1e rekening gehad van de belasting. Ik hoef kennelijk pas vanaf 25 februari te betalen. En die periode van 1 jan tot 25 feb dan...? Nou, ik vind het allang prima.
Volgens mij had je gewoon een deelrekening moeten krijgen van 1 januari t/m 25 februari. Misschien hebben ze het te druk daar bij de belastingen :D
Thijs schreef:Er kan dus bij jouw auto ook 31 december op staan zodat je bij het hele jaar niet hoeft te betalen.
Uit het verhaal van TB kun je opmaken dat jouw verhaal van 31 december niet opgaat. Als je 'datum 1e toelating' 31 december zou zijn gaat er op 31 maart een nieuw tijdvak (3 mnd) in en moet je dus minimaal vanaf deze datum betalen.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » za 1 mar, 2014 10:27

Je had eigenlijk een deelrekening voor 1 januari t/m 20 maart moeten krijgen, maar die bleef achterwege omdat je hem in december hebt geschorst.
Nee,dat is in dit geval dus niet zo. Ze beginnen rekeningen te sturen vanaf het eerste hele tijdvak.
Uit het verhaal van TB kun je opmaken dat jouw verhaal van 31 december niet opgaat. Als je 'datum 1e toelating' 31 december zou zijn gaat er op 31 maart een nieuw tijdvak (3 mnd) in en moet je dus minimaal vanaf deze datum betalen.
Je hebt gelijk. Ik had dus juist geluk gehad dat met die 20 maart al bijna het einde van het tijdvak is bereikt.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 16 mar, 2014 07:52

Met een geschorste auto naar een evenement rijden kan.
Misschien nuttige informatie voor de mensen die een rit organiseren.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nregeling/
Schultenbräu das ist mein Bier !

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 16 mar, 2014 10:49

Lijkt me leuk; een A-type bijeenkomst voor alleen geschorste A-types........

Wil ik wel een keer organiseren.......

Wie heeft interesse????

opmerking 1, je moet de organisator dus blindelings kunnen vertrouwen, want hij is degene die doorgeeft dat je deelneemt....

opmerking 2. Je krijgt als aanmelder geen melding dat de aanmelding ook daadwerkelijk gelukt is........

Mocht het mis gaan schrijf ik nu al, ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden als er iets fout gaat...

Wie heeft er nu nog interesse?????

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 2 apr, 2014 22:19

Is er inmiddels al iemand verblijd met een brief van de belastingdienst?

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door martijntje » wo 2 apr, 2014 23:26

nou, voor mijn dieseltje hebben ze me al wel gevonden, voor het overige deel van het wagenpark nog niet.
dyane 4 68 en dyane 6 69

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » zo 6 apr, 2014 20:49

nog niets binnen....
ook niet voor de bovenmatige voorraad motorfietsen'

Straks in 1 klap arm ??

Ik wacht het af,,

Gr, Luc :(
Duck your life

Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Eendeke » zo 6 apr, 2014 21:26

Ik heb hem gisteren juist binnen gekregen!
34 euro en dan in het kwarttarief... Ik doe dat dus. Mijne is uit 75, dus dit is voor mij eenmalig....

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door JanR » zo 6 apr, 2014 22:55

Ik heb haar ook binnen, automatisch kwart tarief, maar ik wil het hele jaar rijden, dus zal eens kontakt opnemen, met de belastingdienst
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Plaats reactie