2CV6 1984- Brroaaaappapapapapa

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Contacteer:

2CV6 1984- Brroaaaappapapapapa

Bericht door Jerome2CV6 » do 10 apr, 2014 11:02

Zo, ik zal mij hier ook maar eens even voorstellen.
Mijn naam is Jerome, 19 jaar oud en kom uit Zutphen.
Sinds mijn 17e ben ik in het bezit van een 2CV6 uit 1984. Welke mijn eerste en dagelijkse auto is.

Destijds gekocht voor weinig met een klein beetje laswerk aan het chassis, harde koets en compleet verrot plaatwerk en een slecht lopend blokje. De auto had 14 jaar in een schuur gestaan.
Week erna heb ik een tweede project over kunnen kopen met zo goed als alle onderdelen nieuw die ik nodig had om mijn eend weer rijdend te kunnen maken.
Remleidingen, alle hoezen, benzinepomp, startmotoren, bobines, plaatwerk, versnellingsbak, banden, schokdempers etc. etc.

Vanaf dat ik hem heb is er al het nodige aan veranderd/vervangen/gedaan. Het blokje is lopend gemaakt, nieuwe benzinepomp, bougies, bougiekabels, koppeling, uitlaat, 123 ontsteking, carburateur schoongemaakt, open luchtfilter, knetterpijp met enkele demper, al het plaatwerk, dak, speakers, luchthoorn, banden, startmotor, schokdempers, AZAM bumpers, AZAM stuur, verlaagd en als laatste een setje grotere sproeiers en vast nog veel dingen die ik ben vergeten....

In de 1,5 jaar dat ik de auto bezit zijn er zo'n 15 000 probleemloze kilometers mee gereden, waaronder naar Zuid Frankrijk, Nurburgring en de meeting op Spa Franchorchamps.
Tuurlijk zijn er wel eens wat kleine dingen, maar niks noemenswaardigs!

Nu rijdt ik sinds een tijdje met grotere sproeiers en ik merk dat dit zeker icm een groot open luchtfilter stukken beter rijdt. Het verbruikt een stukkie meer maar het blokje loopt veel soepeler. Het blokje begint steeds soepeler en harder te lopen. Waar eerst 110 de max was op de snelweg toen ik hem net had, kan ik nu 120 (en harder) rijden op de GPS zonder problemen.

Nu heb ik wel een probleem erbij sinds een aantal weken waar ik niet uitkom. Als ik voor het stoplicht sta in de zon en het blokje is warmgereden dan begint die als ik hem stationair laat lopen een beetje te sputteren, en als ik dan weg wil rijden dan lijkt die te verzuipen of af te slaan, alleen met een hoop gas en de koppeling heel langzaam oplatend hou ik 'm aan de praat en kan ik wegrijden. Soms slaat die af en dan kost het heel wat startpogingen om hem weer aan de praat te krijgen. (opnieuw starten doe ik altijd zonder gas ivm sproeiers, start ook koud zonder choke en zonder gas)... Nu is dit probleem erger geworden nu ik een kleiner open luchtfilter erop heb gezet...

Zijn de sproeiers nu te groot en krijgt die te weinig lucht? Of is mijn carburateur versleten?
CO en dergelijke zijn allemaal netjes afgesteld (na de APK :lol:)

Hier wat plaatjes ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste een filmpje van het uitlaatgeknetter :lol:
https://www.facebook.com/photo.php?v=54 ... =3&theater

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 10 apr, 2014 12:04

als het probleem optreed bij (erg) warme motor vermoed ik dat je bobine de geest aan geven is. heb je ook problemen met starten met warme motor?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » do 10 apr, 2014 13:40

Leuke eend. Als ik het goed heb is dit een huureend geweest van de NJHC (nationale jeugdherbergcentrale)
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » do 10 apr, 2014 16:13

Ja bobine zat ik ook al aan te denken. Starten gaat eigenlijk altijd zonder problemen totdat die echt heel warm is. Ik schrijf dit meestal toe aan het verdampen van de benzine in de carb?
Zal er wel even een andere op zetten ;)

Thanks Jeroen, het is inderdaad een NJHC eend geweest. Het plaatwerk wat er destijds opzat was zo verschrikkelijk rot dat het meeste niet meer te redden was. Ik heb nog 2 voordeuren met stickers, de rest kon zo de container in.. geld voor een complete restauratie heb ik als student niet dus ik maak er lekker mijn eigen eendje van.

Heb nog wel wat plannen voor aankomende tijd:
- Veerpotten vervangen
- Fusees
- Koplampbeugel versmallen
- Interieur aanpakken
- Andere achterschermen (liggen al klaar)
- Dichte voorschermen

En wellicht een lichter vliegwiel als het budget het toelaat. Eerst maar weer even sparen...

renate
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door renate » do 10 apr, 2014 17:22

Ook van mij een welkom hier, Stoer ding hoor. :P

Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Green-Duckman » za 12 apr, 2014 20:22

Errug leuke eend hoor!

Vind de style die je hebt wel geslaagd, zeker ook die roestige vlakken op je driehoekjes :lol:
2cv Vert Bambou '79

Miranda
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Miranda » za 12 apr, 2014 23:17

Welkom!!!
Xsara coupe 16i 2000(groen metallic)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 13 apr, 2014 06:26

kan aan heel veel oorzaken liggen, eerst even de basis controleren, zoals al je sproeiers nog schoon? stationair sproeier ook? je gaskleppen niet los in je carb? etc. hij liep met de grote sproeiers toch goed? lijkt me niet dat het daar door komt! wat zit er nu 110 primair en 110 secundair ofzo?

ramon

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » di 15 apr, 2014 23:07

Merci! Ja mijn sproeiers zijn wel schoon, deze week probeer ik er een andere bobine op te zetten. Mijn carb kan de boosdoener wel zijn, rij al bijna een jaar met een dubbele gasveer omdat mijn gasklep anders blijft hangen... lekker zwaar pedaal, zou nu niet meer anders willen stiekem :lol:
Ik ga maar eens goed op onderzoek uit!

Ik heb nu 115 als ik me niet vergis, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen, enige wat ik weet is dat ik wel een hoop meer verbruik.. 1 op 10 bij een beetje doorrijden...

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » di 15 apr, 2014 23:58

systematisch zoeken is belangrijk - punt voor punt nakijken en controleren en alle mogelijke oorzaken elimineren door deze te controleren. Als je niets essentieels gewijzigd / vervangen hebt en nu loopt hij opeens slecht, dan zou ik inderdaad de carburateur eens goed schoonmaken en controleren op sproeiers en vlotterhoogte. Ontsteking nog eens controleren. Als dat oke is dan zou inderdaad de bobine bij warme motor een probleem kunnen zijn.

als blijkt dat een andere of nieuwe bobine het probleem verhelpt dan adviseer ik je eens na te denken hoe het komt dat de bobine oververhit raakt en daardoor uitvalt - ofwel oorzaak en gevolg ... op dit forum is veel te lezen en te leren en over oververhitte bobine's en de oorzaak is al veel geschreven - ook over de oplossing hiervan ...

in ieder geval welkom en succes met de zoektocht !
BARE METAL CAR

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 16 apr, 2014 08:22

Mijn carb kan de boosdoener wel zijn, rij al bijna een jaar met een dubbele gasveer omdat mijn gasklep anders blijft hange
Trek die veren er eens af en rammel dan eens aan de as van de gasklep.
99% kans dat er een enorme speling opzit en er veel valse lucht wordt aangezogen.

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » zo 20 apr, 2014 17:56

Nou ik ben eruit hoor! Had eerst de veren van de gasklep getrokken, maar daar bleek geen speling op te zitten. Daarna een vervangende (tweedehands) bobine erop en dat werd alleen maar erger. Dus uiteindelijk maar naar Burton gereden, een compleet nieuwe bobine erop en voila.... alle problemen opgelost en het rijdt nu weer helemaal 100%! Blijkbaar was de vervangende bobine dus ook al gaar. Heb nu ook mijn openluchtfilter vervangen voor eentje met een grotere diameter, loopt zo echt een stuk soepeler.

Heb overigens ook even gekeken welke sproeiers ik erin heb zitten. Ik heb 115/115 erin zitten ;)

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » do 5 jun, 2014 11:44

Nu ook eens op de film gezet ipv de foto!

https://vimeo.com/97407242

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 5 jun, 2014 12:47

tof!

die GeiT sticker is leuk. waarmee heb je gefilmd? spiegelreflex?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » do 5 jun, 2014 13:04

Merci! ;)

Ja heb dit binnen een uurtje gefilmd met een Canon 60D + 50MM F1.8 en een Tamron 17-50 F2.8.
Bijna alles uit de hand, sommige vanaf statief en de eerste shots met een zelf in elkaar geflanste slider (maar die heeft nog wat aanpassingen nodig haha)

Plaats reactie