laadstroommeter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hanvdv
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 17:29
Locatie: Wervershoof

laadstroommeter

Bericht door hanvdv » do 8 mei, 2014 18:57

De wijzer van de laadstroom meter van mijn eend blijft tijdens het rijden konstant in het grijze vlakje.
Ik heb inmiddels een nieuwe accu, maar het probleem blijft.

Kan dit kwaad?
ouwe eenden freak

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » do 8 mei, 2014 19:50

Misschien de -(massa)controleren op oxidatie?

Gr Ronald
Ronald heeft een 2cv6 1982

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 8 mei, 2014 19:56

Wat bedoel je met "grijze vakje"? Het gedeelte vlak naast het linker rode vlakje?
De naald beweegt, dus er word wel geladen.
Meet eens wat de laadspanning is bij draaiende motor (verhoogd toerental)
Deze moet rond de 14 volt zijn. Is dat zo dan is er niks aan de hand :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 8 mei, 2014 21:58

Het kunnen ook de koolborstels van de dynamo zijn.
Ik zou , wat Bertje zegt< even de laadspanning meten en anders eens de koolborstels vervangen, maar hij laadt dus wel, anders bewoon de naald niet.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1155
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 8 mei, 2014 23:03

De naald geeft de boordspanning aan. Bij mij beweegt hij ook als ik het contact aanzet. Als de motor loopt moet hij meer gaan aangeven (de dynamo draaid en zorgt voor meer spanning) het beste is dus idd ff op de accu meten als de motor loopt met een multimeter. Hij moet dan ongeveet 14 volt geven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 9 mei, 2014 10:04

idd even nameten. die laadstroommeter is niet nauwkeurig en kan zelfs bijgesteld worden.

controleer ook goed de dunne aansluiting op de dynamo. mijne laadde ook bijna niet meer bij en dat bleek te komen door een wat vuile aansluiting bij het stekkertje van die dunne draad
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
hanvdv
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 17:29
Locatie: Wervershoof

laadstroommeter

Bericht door hanvdv » vr 9 mei, 2014 17:36

sneuper2000 schreef:Misschien de -(massa)controleren op oxidatie?

Gr Ronald
Bedankt Ronald dat ga ik morgen even kijken
ouwe eenden freak

Gebruikersavatar
hanvdv
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 17:29
Locatie: Wervershoof

laadstroommeter

Bericht door hanvdv » vr 9 mei, 2014 17:38

dyane_maniac schreef:idd even nameten. die laadstroommeter is niet nauwkeurig en kan zelfs bijgesteld worden.

controleer ook goed de dunne aansluiting op de dynamo. mijne laadde ook bijna niet meer bij en dat bleek te komen door een wat vuile aansluiting bij het stekkertje van die dunne draad
Bedankt, ga ik ook morgen even doen
ouwe eenden freak

Gebruikersavatar
hanvdv
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 17:29
Locatie: Wervershoof

laadstroommeter

Bericht door hanvdv » vr 9 mei, 2014 17:41

schermer schreef:De naald geeft de boordspanning aan. Bij mij beweegt hij ook als ik het contact aanzet. Als de motor loopt moet hij meer gaan aangeven (de dynamo draaid en zorgt voor meer spanning) het beste is dus idd ff op de accu meten als de motor loopt met een multimeter. Hij moet dan ongeveet 14 volt geven.
Het is lullig, maar ik heb geen multimeter. Kan ik het ook meten met een acculader?
ouwe eenden freak

Gebruikersavatar
hanvdv
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 17:29
Locatie: Wervershoof

laadstroommeter

Bericht door hanvdv » vr 9 mei, 2014 17:43

Geert schreef:Het kunnen ook de koolborstels van de dynamo zijn.
Ik zou , wat Bertje zegt< even de laadspanning meten en anders eens de koolborstels vervangen, maar hij laadt dus wel, anders bewoon de naald niet.
Ik heb nog een ouwe dynamo, ik zal eens kijken of deze koolborstels nog goed zijn
volgens het boekje moet de naald in het witte vlak staan
ouwe eenden freak

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 9 mei, 2014 17:43

kost een tientje bij de bouwmarkt. Die ga je bij een eend nog wel eens nodig hebben.

even de spanning meten op de accu als de motor niet loopt
meten als de motor wel loopt, iets verhoogd toerental
en meten met iets verhoogd toerental en de koplampen aan. Waardes hier even posten en het is snel duidelijk wat er mis is.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
hanvdv
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 12 apr, 2013 17:29
Locatie: Wervershoof

laadstroommeter

Bericht door hanvdv » vr 16 mei, 2014 18:36

Ik heb eerst alles nagemeten (ik heb toch maar een multimeter gekocht) en na de vele goeie aanwijzingen van jullie, bleek het aan de massa draad naar de accu te liggen.
Deze was aan de kant van de accu nagenoeg versleten!
Nu gaat de naald na even te rijden direkt naar het witte vlak
ouwe eenden freak

Plaats reactie