Trillende Dyane [OPGELOST!]

Alles over de wielophanging
Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 10 mei, 2014 17:18

Wat Thijs zegt is voor mij ook de makkelijkste optie, even de kogel loshalen. Dan schuif je dat rubber er gewoon langs de zijkant op. Het voordeel is dan ook dat je meteen de staat van je kogels inspecteert en ze meteen even opnieuw kan invetten. Ik zou het nu doen want anders kom je daar nooit.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 10 mei, 2014 18:48

Ik ga eens kijken of ik de opsluitmoer los krijg, want aan de armpjes te zien zijn die nog van 1977. Lukt dat, gebruik ik Thijs' manier, lukt dat niet, dan ga ik voor die van AK350. Komt goed 8)

Ik heb de hoesjes in ieder geval besteld.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 11 mei, 2014 17:52

Die van mij waren niet losgeweest sinds 1967 ;)
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 11 mei, 2014 19:14

Op mijn 57er zat een metalen stofhoesje van dun verenstaal??? Nooit meer ergens tegen gekomen.
diverse Citroens, wat anders.

2896BH33
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 17:52
Locatie: Holthees

Bericht door 2896BH33 » zo 11 mei, 2014 22:29

Van staal? Volgens het originele onderdelenboek zijn ze altijd van rubber geweest. Geen wonder dat je ze later nooit meer hebt gezien.
2CV AZ 1964

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 14:24

Zo, vanochtend de boel bekeken. Opsluitmoeren waren niet los te krijgen, maar de stuurkogels daar zat absoluut geen speling op. Draaiden mooi soepel in het rond.
Zodoende dus de manier van AK350 toegepast. Hoes en arm in het vet, hoesje eromheen en de boel met mooie nieuwe opsluitplaat weer vastgezet.
We kunnen weer even vooruit!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 17 mei, 2014 17:08

Mooi dat het allemaal weer gelukt is.

Misschien zag het er op de foto's wat ingewikkeld uit, maar gelukkig zie je in de praktijk dat het gewoon kan ;)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 20:58

kuch, toch lelijk vergist ben ik bang. Ik heb een wiel dat bijna één cm vrijelijk beweegbaar is. Toch een overlijdende stuurkogel, I'm afraid.

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=269560#269560

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 20 mei, 2014 22:22

Bij deze kom ik even terug op mijn uitleg van het vervangen van de hoesjes.
Ik heb er bet weer 1 vervangen maar het hoesje bleek toch wat te stug om er eerst overheen te schuiven en dan de kogel er in te drukken.
De oplossing is: eerst even over de kogel drukken en dan vanaf de zijkant er overheen schuiven terwijl je de kogel in het gat wurmt.

De kogel was gortdroog en zeker sinds 1981 niet meer los geweest.
Toch ging het vlot los met mijn zelfgemaakte tooltje.
In mijn ogen is een moer met vetnippel helemaal niet nodig.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 21 mei, 2014 03:01

Thijs schreef:Bij deze kom ik even terug op mijn uitleg van het vervangen van de hoesjes.
Ik heb er bet weer 1 vervangen maar het hoesje bleek toch wat te stug om er eerst overheen te schuiven en dan de kogel er in te drukken.
De oplossing is: eerst even over de kogel drukken en dan vanaf de zijkant er overheen schuiven terwijl je de kogel in het gat wurmt.

De kogel was gortdroog en zeker sinds 1981 niet meer los geweest.
Toch ging het vlot los met mijn zelfgemaakte tooltje.
In mijn ogen is een moer met vetnippel helemaal niet nodig.
Bij webwinkeliers en eendenboeren zijn tegenwoordig stuurkogel- en schuifstukhoesjes voorhanden van een afwijkende kwaliteit rubber. Ze rekken minder goed (zijn dus inderdaad stugger) , scheuren makkelijker en als je ze gaaf gemonteerd hebt, komen ze niet helemaal terug in hun oorspronkelijke vorm. Ze blijven een beetje lubberen. Deze rubbers zijn te herkennen aan het minder gladde, iets korrelige oppervlak. Als je geen keuze hebt, kun je ze maar beter met een glad en ingevet hulpmiddel (zoals dat eerder genoemde verlengstuk uit de doppendoos) monteren. Om het schuifstukhoesje of de hoes van de buitenste homokineet te monteren, gebruik ik overigens een schuin afgezaagd en gladgeschuurd stukje stofzuigerbuis.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 21 mei, 2014 07:35

Dit komt mij niet bekend voor.
Die van mij zijn gewoon van de Graaf.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 21 mei, 2014 08:41

Het rubber dat ik heb gebruikt was heel soepel, en zat er zo omheen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 21 mei, 2014 12:35

Maar hoe heb jij geprobeerd de moeren los te draaien?

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 21 mei, 2014 13:51

Met een platte zéér brede schroevendraaier. Ik heb nu een stukje speciaalgereedschap gekocht. Dat moet beter gaan. Ik heb ze er dus volgens AK350's manier omheen gedaan, met flink veel vet. Dat ging uitstekend.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 21 mei, 2014 16:58

Ik heb gewoon een stukje platte strip op de juiste breedte gemaakt en daar een Bahco op gezet.
Kosten: nul euro....

Plaats reactie