speling in de wielophanging, trillingen (zie 4e post)

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

speling in de wielophanging, trillingen (zie 4e post)

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 17:29

Al een tijdje heeft mijn Dyane last van een vervelend trillend stuur. Rond de 100-110 km/h trilt hij en je hoort/voelt hem in een bocht naar links echt klapperen.

Nu dacht ik dat het door mijn banden kwam, dus die heb ik laten balanceren. Maar nu is het probleem nog steeds niet weg...
Er is geen overmatige speling op de stuurkogels (vooraan) te voelen, en toen ik wat sjorde aan het stuurhuis voelde ik daar ook niet veel.

het probleem
Als ik het stuur draai hoor ik af en toe een klein knikje, maar geen ernstig lawaai of getik.
Als ik over een drempel rijd (langzaam) dan hoor je keihard 'knak'. Dit voel je in de hele auto. Heeft dit ermee te maken? Ik word het een beetje zat namelijk... Straks breekt de boel af...

Wat zou dit kunnen veroorzaken? Toch een versleten stuurhuis?
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op za 17 mei, 2014 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1884
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 17 mei, 2014 17:40

Aandrijfas?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 18:03

hoe zou dat kunnen? Speling op het schuifstuk?

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 20:51

Zonet nog even gekeken. Wat zie ik:

-Speling stuurkogel bestuurderskant. Ten opzichte van de stuurstang is dit wel 0,5-0,7 cm.
-Speling op de homokineet passagierskant, deze kan ik zowel axiaal als radiaal een beetje bewegen.

bijbehorend filmpje: http://youtu.be/Mzhn2x42cGo

Opmerkelijk: dit trillen gebeurt bij een bocht naar links, dus niet op het wiel waar druk op staat maar het wiel dat 'ontspant.'

-Speling stuurhuis
Wanneer ik het wiel axiaal op de naaf beweeg, zie ik dat het gedeelte met de pijl 1mm naar buiten komt ten opzichte van de asbuis.
Dit lijkt me niet zo heel erg, je hoort het echter wel een beetje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op za 17 mei, 2014 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 21:11

ook nog een filmpje van de speling op de aandrijfassen:

http://youtu.be/hB_xBoXxBoU

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » za 17 mei, 2014 21:34

Speling stuurkogel bestuurderskant. Ten opzichte van de stuurstang is dit wel 0,5-0,7 cm.
.... ik weet de toleranties hiervan niet, maar als hier 7 mm speling op zit lijkt mij dat best wel veel - misschien een idee om die stuurkogel eens aan een nader onderzoek te onderwerpen, misschien is hij niet meer mooi rond en geeft hij daardoor op een drempel (dan maakt de stuurarm op de kogel een rare beweging) een apart geluid ??
systematisch onderdeel voor onderdeel nalopen, opmeten en zo mogelijke oorzaken elimineren totdat de boosdoener gevonden is 8)
BARE METAL CAR

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 17 mei, 2014 21:50

Het lijkt sterk op dit verhaal:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=122 ... c&start=15

dat zegt,
stuurkogel vervangen... Maarja, is dat het wel?
Stuurkogels zijn zo te zien uit 1977.

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » zo 18 mei, 2014 08:54

Bij mijn eend knakt de schokbrekers,de rubbers zijn weg versleten misschien kun je hier ook naar kijken of je de schokdempers op het chassis kunt bewegen?
Gr Ronald
Ronald heeft een 2cv6 1982

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 18 mei, 2014 09:35

Ik heb net je youtube filmpjes

Het eerste filmpje denk ik aan:

Als ik het wiel zo zie bewegen en het geluid erbij hoor denk ik meer in de richting van versleten en droge fuseepennen, of een versleten wiellager.

Op het tweede filmpje lijkt de homokineet ook de oorzaakte kunnen zijn met deze ruime speling.

Of een combinatie, wanneer is de laatste apk geweest ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 18 mei, 2014 10:04

Afgaand op filmpje 1 lijkt me de fuseepen versleten. Verder kan het afstellen van de buitenste stuurkogels ook wel helpen.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 18 mei, 2014 10:11

laatste apk was in 2012. Ondertussen ongeveer 3000 km gereden.

Ik zal in ieder geval de fusees eens even flink doorsmeren.
Ik heb het wiellager beluisterd, maar dat klinkt niet raar.

Aan de kant met de extreme speling op het wiel was het stuurkogelashoesje helemaal weg. dat zal wel extra slijtage hebben veroorzaakt ben ik bang.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 18 mei, 2014 10:12

Het is iets wat vaker voor komt.
Vaak de stuurkogel maar een fusee met speling kan dit ook veroorzaken.
Probeer eerst je stuurkogel te stellen, dat is goedkoper dan meteen nieuwe fusee's.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 18 mei, 2014 10:27

stappenplan:

-doorsmeren fusees (welk vet is hier het best voor geschikt? Ik heb nog van dat dikke geelbruine MoS2, dat had ik ook in de aandrijfassen gebruikt)

-doorsmeren aandrijfassen

-stellen stuurkogel rechts volgens de vraagbaak
-vervangen stuurkogel links+revisiesetje en stellen volgens de vraagbaak.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 18 mei, 2014 11:15

Of je een versleten homokineet hebt kan je makkelijk testen. Op een parkeerplaats of iets dergelijks rondjes gaan draaie met trekkende motor de bocht door maximaal insturen. Als de as stuk is ga je nu echt knak knak knak....... horen. stuurkogels loshalen nameten ik meen minimaal 20 mm. braaamtjes en dergelijk verwijderen. en om het in de toekomst makkelijker te maken monteer je nu een dopje op je stuurkogels die is voorzien van een vetnippel.

Welk vet? Ik gebruik altijd gewoon universeel lager smeer vet.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 18 mei, 2014 12:54

net nog even met overbuurman met 2cv ervaring gekeken, inderdaad, stuurkogels wielzijde.
Waarschijnlijk zit er geen vet meer in...

Derhalve bij de bestelling ook kroonmoeren met vetnippel besteld. Gaat helemaal goedkomen dit, van de zomer wil ik hoe dan ook met de Dyane naar la France.
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op zo 18 mei, 2014 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie