Bizar vreemd probleem
Bizar vreemd probleem
M'n motor loopt plotseling niet meer normaal, ook niet meer stationair. Ik heb um gewoon geparkeerd zoals altijd (niets bijzonders, motor liep normaal) bij m'n werk en 's avonds start ie normaal (sloeg dus gelijk aan) maar bij het terug duwen van de choke (anders staatie 3000 toeren te loeien) slaat ie ineens gelijk af. Zelfs niet nog even schudden of zo. Daarna wilde ze niet meer starten, choke weer helemaal open en sloeg gelijk weer aan. Bij het terug duwen van de choke weer gelijk afslaan. Met loeiende motor (ondertussen 3500 toeren) weggereden op de choke (geen gas) en bij het stoplicht verderop (500 meter) nog eens een poging gedaan zonder succes.
Rijden bleek zeer oncomfortabel (ook met choke weer helemaal in);
Op dezelfde snelheid blijven gaat schokkerig alsof je op een lege tank rijd maar dan heel wat minder heftig
Optrekken gaat wel maar er is veel minder trekkracht dan normaal
Op de snelweg niet veel harder dan 95 wind mee.
Op de motor remmen gaat goed, maar zordra je weer gas gaat geven gaat het altijd met een schok, soepeltjes is bijna niet meer mogelijk.
Vandaag even wat testjes gedaan;
Motortoerental schommelt konstant z'on 200 tot 400 tpm, bij gas geven en bij choke, dit is tot 4000 toeren (verder ben ik niet gegaan, ivm geluidsoverlast).
Het minimale toerental lijkt ongeveer 2000 tpm daaronder is het gelijk over en slaat de motor af. Als je dan gelijk weer gas geeft (flink) komtie wel weer terug.
Rond de 2000 toeren hoor en voel je dattie af en toe een ontbranding overslaat. Ook hoor je regelmatig een soort van "pioef" geluid (snel uitspreken), ik denk dat dit backfire is. Dit laatste effect is sterker met choke open.
Wie o wie weet wat dit kan zijn, ik zit zelf de denken dat het met de carb is maar wat???
[edit]
Ik heb een A06/664 blok (95) en 123 en turbo tube iets grotere sproeier 2e trap (90).
Rijden bleek zeer oncomfortabel (ook met choke weer helemaal in);
Op dezelfde snelheid blijven gaat schokkerig alsof je op een lege tank rijd maar dan heel wat minder heftig
Optrekken gaat wel maar er is veel minder trekkracht dan normaal
Op de snelweg niet veel harder dan 95 wind mee.
Op de motor remmen gaat goed, maar zordra je weer gas gaat geven gaat het altijd met een schok, soepeltjes is bijna niet meer mogelijk.
Vandaag even wat testjes gedaan;
Motortoerental schommelt konstant z'on 200 tot 400 tpm, bij gas geven en bij choke, dit is tot 4000 toeren (verder ben ik niet gegaan, ivm geluidsoverlast).
Het minimale toerental lijkt ongeveer 2000 tpm daaronder is het gelijk over en slaat de motor af. Als je dan gelijk weer gas geeft (flink) komtie wel weer terug.
Rond de 2000 toeren hoor en voel je dattie af en toe een ontbranding overslaat. Ook hoor je regelmatig een soort van "pioef" geluid (snel uitspreken), ik denk dat dit backfire is. Dit laatste effect is sterker met choke open.
Wie o wie weet wat dit kan zijn, ik zit zelf de denken dat het met de carb is maar wat???
[edit]
Ik heb een A06/664 blok (95) en 123 en turbo tube iets grotere sproeier 2e trap (90).
Mijn vermoeden dat het probleem in de carb zat bleek te kloppen.
Ik heb de carb schoongemaakt maar dit maakte slechts heel even een verschil ongeveer 2 sec
. Ik heb daarna vanalles nagekeken en uiteindelijk de carb maar vervangen voor een 2e hands. En ja hoor, na een wat moeizame hakelende start liep alles weer zoals het hoorde. Wat het probleem precies was geen idee, de carb zag er verder schoon uit (van binnen dan) behalve dat de vlotter wat speling had op het scharnier kon geen vreemde gaten, gescheurde pakkingen of andere dingen ontdekken.
Maar goed, het rijd weer heerlijk dus ik ben allang blij. Bedank voor de tips
Ik heb de carb schoongemaakt maar dit maakte slechts heel even een verschil ongeveer 2 sec

Maar goed, het rijd weer heerlijk dus ik ben allang blij. Bedank voor de tips
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Contacteer:
Volgens mij was je benzine / lucht mengsel te arm. Dus te weinig benzinetoevoer in je carb. Dat voorkwam je door met de chocke extra benzine toe te voegen, of door flink gas te geven.
Kan idd een verstopte sproeier zijn geweest.
Maak voor de grap de oude carb eens goed schoon en zet hem terug. Kijken wat er gebeurt.
Als je het met de 2e hands ook krijgt moet je gaan denken aan je gaspedaalafstelling.
Kan idd een verstopte sproeier zijn geweest.
Maak voor de grap de oude carb eens goed schoon en zet hem terug. Kijken wat er gebeurt.
Als je het met de 2e hands ook krijgt moet je gaan denken aan je gaspedaalafstelling.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ik ga dit weekend de oude schoongemaakte, carb weer terug zetten. De tweede hands carb die ik gekocht had is volgens mij behoorlijk oud en versleten. Het blok trek minder dan met de oude carb (toen die nog goed was), en de gas kleppen gaan met plank gas weer een stukje dichter maar dan de andere kant op en met iets minder plank helemaal open (heel vreemd). Details volgen wel
Ik herken het probleem. Sinds een week moet ik met de choke uitrijden anders slaat de eend bij bijvoorbeeld verkeerslicht af.
De 2cv loopt stationair ook minder mooi. Toerental schommelt nogal: http://youtu.be/hRNS2X3MOH8
Zelfde verhaal als hier, vuile carburateur?
De 2cv loopt stationair ook minder mooi. Toerental schommelt nogal: http://youtu.be/hRNS2X3MOH8
Zelfde verhaal als hier, vuile carburateur?
2 jaar geleden vergelijkbare problemen gehad. Bleef alleen stationair lopen met volle choke en sloeg af bij het ontkoppelen tijdens het afremmen.
Probleem was idd vervuiling. Het was zelf zo kritisch dat op een gegeven moment stationair goed liep met koppeling in. Bij stationair in zijn vrij sloeg hij af. Alles is schoongemaakt inclusief sproeiers & filters en dat was de oplossing. Rij sindsdien zonder (deze
) problemen.
Probleem was idd vervuiling. Het was zelf zo kritisch dat op een gegeven moment stationair goed liep met koppeling in. Bij stationair in zijn vrij sloeg hij af. Alles is schoongemaakt inclusief sproeiers & filters en dat was de oplossing. Rij sindsdien zonder (deze