plamuren gedichte derde zijruitje.

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

plamuren gedichte derde zijruitje.

Bericht door ami6 » vr 6 jun, 2014 16:51

Hallo,

ik heb het derde zijruitje dichtgelast met een vlakke plaat en dit 0.5 a 1 mm dieper liggend dan de omliggende carrosserie.
Zo ziet het er nu uit :
Afbeelding

absoluut geen ervaring met vertinnen en eerlijk gezegd zie ik dat niet zitten ook niet.
Nu is m'n vraag, moet ik de volledige nieuw ingelaste plaat plamuren (omdat ze iets verzonken ligt tov ander plaatwerk) of slechts de randen waar gelast en geslepen werd?
Doe ik dat dan best met metaalplamuur en/of polyesterplamuur?
mer welke korrel schuur ik vervolgens het geheel?
Die ik dat machinaal of met de hand gezien het feitelijk een ronding in de carrosserie moet worden.
Thanks!

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » vr 6 jun, 2014 20:34

hallo,
Wil je dat het net lijkt dat het derde raampje er nooit gezeten heeft dan zal je het helemaal moeten plamuren. Zelf zou ik trouwens het hele raam aflassen zodat je geen last hebt van kieren waar water in kan trekken of waar straks door trillingen de lak kan gaan scheuren.
Qua plamuur zou ik aanraden om te gaan voor epoxy in plaats van polyester. Dit om twee redenen: polyester plamuur trekt vocht aan en het stinkt ontzettend. Epoxy heeft geen last van water aantrekking en stink vele malen minder

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 6 jun, 2014 22:30

Als je alles af gaat lassen, heb je kans dat de plaat krom trekt. Ik zou voor kit gaan.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 7 jun, 2014 00:56

Dicht lassen is niet nodig en als je idd niet goed oppast kan de boel lelijk krom trekken, en ook de meeste lassen van ons knutselaars hier zijn niet waterdicht :)
Vertinnen zou het beste zijn is niet heel moeilijk maar niet goedkoop hiermee sluit je de las helemaal af en kan je de laagdikte van de plamuur beperken
Maar dat van jou is ook best te overbruggen met goede 2k plamuur. Zelf zet ik alles eerst in de fertan epoxy dit is een 1k en kan je ook met kwast of roller opbrengen handig voor kleine stukjes.
Met een heel breed plamuurmes in 1x een dikke laag brengen dan een stuk schuurpapier op een vlak plankje maken en met grote halen vlak schuren korrel 120 of 180 is prima dan steeds in stappen van 100 naar de korrel 400 voor de primer.
Kies wel een goede plamuur de goedkopere varianten vloeien niet na met kans op poreuze gaatjes waar vervolgens vocht in kan trekken dat dan in de winter weer op vriest. Volgens mij is dat de grootste oorzaak van gebarsten plamuur.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » za 7 jun, 2014 16:47

Absoluut 2K plamuur.
Maar ik zou wel de hele plaat aflassen.
Dat doe je niet aan 1 stuk, maar telkens een stukje van bijv. 1cm puntlasjes geven.
Het geheel wordt dan een stuk steviger.
Zelf heb ik de plaat gelijk met de koets gehouden, dan heb je niet zoveel plamuur nodig en is de kans op scheuren veel minder.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » za 7 jun, 2014 17:52

Hallo,

bedankt aan allen voor de input!

Ik heb bij nader inzien een vast stuk staal van 3mm dik en 3 cm breed gekleefd met PU-lijm aan de binnenkant, want toen ik erop duwde "leefde" de nieuw ingelaste plaat te veel. Onmogelijk te plamuren op een plaat die zich steeds plooit.

dat van het grote schuurplankje is een goed idee, en ik gebruik steeds 2k plamuur.

Thank's!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 19 jun, 2014 16:29

Is me gelukt jongens!

Afbeelding

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » do 19 jun, 2014 18:14

Wow, jij mag bij mij komen klussen!
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » do 19 jun, 2014 18:14

Wow, jij mag bij mij komen klussen!
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 19 jun, 2014 18:28

Ziet er goed uit.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » do 19 jun, 2014 18:51

Netjes!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 19 jun, 2014 19:44

Bedankt voor de complimentjes!

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » do 19 jun, 2014 20:34

Netjes hoor!
Hoe heb je het nu opgelost?
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 19 jun, 2014 20:39

Hallo,

ik wist niet dat je best de volledige nieuw ingelaste plaat moest plamuren, ik dacht van alleen de naden te doen, maar door jullie toedoen toch maar geprobeerd om de volledige plaat van een zo dun mogelijk laagje plamuur te geven, en idd met een grote (20x10) schuurblok gewerkt, schuren 80-150-240 en dit is het resultaat.
Moet wel toegeven dat ik dat randje die op de koets doorloopt nog eens zal moeten herplamuren/schuren want van dichtbij is het niet helemaal alsof er nooit aan gewerkt is, ik wil dat er nog uit krijgen. Met geduld en tijd!

Plaats reactie