lak dilemma

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

lak dilemma

Bericht door frenkie » za 21 jun, 2014 13:37

Ik heb mijn projektje afgelast. Alleen nu zit ik met gedeeltelijk roestige delen, blanke delen en met alsi 12 geplamuurde delen. Hoe kan ik nu het beste een grondlaag aan brengen voor verdere lakbehandeling?

RX5 werkt beter over lichte roest, maar gaat dat ook over Alsi 12? En wat te doen met de originele oude laklaag? Laten zitten en alleen dood schuren of moet die zooi er echt helemaal af? RX5 gaat sowiezo niet over de oude laklaag.
Is er iets wat goed werkt en over alles heen gaat, of moet ik alles weer appart behandelen. Mijn eind lak is op Alkyd basis.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » za 21 jun, 2014 16:58

Ik heb goede ervaring met brunox epoxy. Is een anti roestmiddel (voor de blanke delen) en epoxy primer in een. Mijn ervaring is dat iveral overheen kan en dat er op de brunox ook weer alle soorten lak kunnen. Dit in tegenstelling tot rx5 , wat vaak heftig reageert.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » za 21 jun, 2014 16:59

Als.oude lak er goed op zit. Lekker laten zitten, alleen opschuren.

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wusten-fuchs » za 21 jun, 2014 17:02

wat dacht je van HELEMAAL GEEN LAK :D :D :D

deed ,,DeLorean,, ook was geen verkoop succes !! maar wel lekker ,,out of the box,, gedacht
wat niet kan doen we lekker toch

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door DucKKnutsel » za 21 jun, 2014 18:30

Ik gebruik veel fertan epoxy dit is een 1 k. Kan overal overheen en er kan ook alles overheen. Voordeel van dit spul vind ik dat je het ook kan schilderen met kwast/roller en dus niet altijd de spuit hoeft te pakken en daarna weer alles schoon te maken.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 23 jun, 2014 23:17

oke, out of de box word mij autootje zowieso, maar dan wel met een kleurtje. Deze tips kan ik wel wat mee denk ik. Blank schuren doe ik niet met de uitstekende bestaande lak.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 24 jun, 2014 10:53

bovenstaande producten doen volgens internet toch niet helemaal wat ik wil, dus graag nog andere oplossingen.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » di 24 jun, 2014 15:21

Maar wat zoek je dan precies? Een grondlaag die over alles heen kan? Dat is dus brunox epoxy. Of een grondlaag waar je meteen over kan spuiten? Die bestaat bij mijn weten niet. Je moet een grondlaag aanbrengen(ROESTBESCHERMING) en dan een spuitplamuur en dan weer schuren anders word je laklaag nooit mooi. Schrik niet als je de tussen laagen gewoon drie keer moet doen en dus ook drie keer schuren. Tussen spuitplamuur en lak ook weer een laagje grijze primer. Plamuur en water gaan niet samen, de primer sluit dit af. Doe ook geen enorme dikke plakken smeerplamuur, dan maar een flauwe deuk. Maar dikke lagen plamuur vallen er altijd weer af.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » di 24 jun, 2014 20:44

Dus : verzinken.
prachtig grijs (eerst nog erg glimmend en later wat doffer)
met eendige groeten,

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 25 jun, 2014 13:08

2k zinkprimer en dan 2k epoxy, daarover kun je gewoon lakken. Voordeel van 2k epoxy primer is dat deze voldoende body heeft om glad te schuren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 25 jun, 2014 13:08

2k zinkprimer en dan 2k epoxy, daarover kun je gewoon lakken. Voordeel van 2k epoxy primer is dat deze voldoende body heeft om glad te schuren.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 25 jun, 2014 23:02

hobbes schreef:Dus : verzinken.
prachtig grijs (eerst nog erg glimmend en later wat doffer)
Wat bedoel je met verzinken? Een zinkbad?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » wo 25 jun, 2014 23:06

backfire schreef:2k zinkprimer en dan 2k epoxy, daarover kun je gewoon lakken. Voordeel van 2k epoxy primer is dat deze voldoende body heeft om glad te schuren.
Dit lijkt mij een goede maar ook weer kostbare oplossing, maar goed ik heb wel iets aan deze info. De zink primer kan over roest of moet ik alles wel eerst roest vrij maken?

Op sommige plekken kan ik de roest niet meer verwijderen en zal ik dan alsnog mert rx 5 moeten werken.

Brunox word door meerderen afgeraden vanwege slechte resultaten.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » do 26 jun, 2014 00:15

Ik geef toe dat rx5 een beter middel is op roest. Maar daar kan dus niks overheen. Behalve (proefondervindelijk) brunox, dan gebruikte ik het echt als tussenlaag. Zinkprimer is mooi spul. Maar kan dat direct over roest heen?

TB
Moderator

Bericht door TB » do 26 jun, 2014 00:26

Bij mijn restauratie heb ik fertan epoxyprimer (ferpox) gebruikt. Gelaste delen heb ik hiermee behandeld. Ik vind het makkelijk werken uit een spuitbus en het resultaat is gewoon prima. Ik zou de licht roestige delen opschuren en daarna in de ferpox.

Voor de onderzijde heb ik rx5 en rx10 gebruikt. Dit is veel steviger dan een tectyl laagje. Tectyl droogt uit, gaat scheuren en laat na een lange tijd weer vocht door. Met rx5/10 zou je zit niet hebben omdat het soepel blijft. Het is wel prijzig, maar ik vind het de investering waard.

Zowel de ferpox als de rx kun je krijgen bij de bekende roest winkel in Veenendaal.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie