lak dilemma
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen verhaal en ervaringen.
Alles hangt af welk prijs kaartje je eraan wilt en kunt hangen en hoe lang je met je eendje wilt rijden.
Verzinken is zeker niet goed koop maar bijna geen enkele verzinkerij begint er aan. Er zijn zeker specialisten te vinden in de eende verzinkerij
Persoonlijk zou ik niet gaan knoeien met rx 5 voor dat je gaat spuiten evt van binnen uit vol spuiten maar dan wel als de laklaag er op zit.
Het duurt erg lang voordat deze meuk is opgedroogd en overschilderbaar is zeker in naden en overlappingen je wilt dat verse spul niet in je lak hebben geeft een heel raar effect.
Alles hangt af welk prijs kaartje je eraan wilt en kunt hangen en hoe lang je met je eendje wilt rijden.
Verzinken is zeker niet goed koop maar bijna geen enkele verzinkerij begint er aan. Er zijn zeker specialisten te vinden in de eende verzinkerij
Persoonlijk zou ik niet gaan knoeien met rx 5 voor dat je gaat spuiten evt van binnen uit vol spuiten maar dan wel als de laklaag er op zit.
Het duurt erg lang voordat deze meuk is opgedroogd en overschilderbaar is zeker in naden en overlappingen je wilt dat verse spul niet in je lak hebben geeft een heel raar effect.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Het gaat om het aflakken van zojuist gelaste delen die al weer gemonteerd zijn (dus ik ga niet verzinken, heb ik ook geen budget meer voor) Een verzinker is trouwens makkelijk te vinden hoor, als je maar betaald. En het gaat om de buiten kant, dus RX5 over de buiten kant gaat hem niet worden. RX 5 werkt trouwens het beste over lichte roest, dus ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt om na het spuiten met RX 5 aan de gang te gaan???DucKKnutsel schreef:Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen verhaal en ervaringen.
Alles hangt af welk prijs kaartje je eraan wilt en kunt hangen en hoe lang je met je eendje wilt rijden.
Verzinken is zeker niet goed koop maar bijna geen enkele verzinkerij begint er aan. Er zijn zeker specialisten te vinden in de eende verzinkerij
Persoonlijk zou ik niet gaan knoeien met rx 5 voor dat je gaat spuiten evt van binnen uit vol spuiten maar dan wel als de laklaag er op zit.
Het duurt erg lang voordat deze meuk is opgedroogd en overschilderbaar is zeker in naden en overlappingen je wilt dat verse spul niet in je lak hebben geeft een heel raar effect.
Dus nog 1 keer voor jou. Ik wil met alsi 12 en polyester geplamuurd staal tegen roest behandelen en dan aflakken met 1k synthetische lak. En het komt gewoon in het zicht.
Laatst gewijzigd door frenkie op do 26 jun, 2014 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
RX5 is wel overschilderbaar hoor, alleen met synthetische lakken.schermer schreef:Ik geef toe dat rx5 een beter middel is op roest. Maar daar kan dus niks overheen. Behalve (proefondervindelijk) brunox, dan gebruikte ik het echt als tussenlaag. Zinkprimer is mooi spul. Maar kan dat direct over roest heen?
RX 10 is volgens de fabrikant NIET overschilderbaar.
Ik heb één van mijn Eenden voorbehandeld met witte RX10. Toen dit een mooi resultaat opleverde, heb ik RX10 in een RAL kleur (geel) besteld en de Eend opnieuw in kleur gespoten. Kleine delen die ik zwart wilde hebben, heb ik met zwarte RX10 gedaan.
Het nu gele akwerk met de vele lagen RX10 begon na een maand al weer te roesten. Het plaatwerk met de zwarte RX10 zag er niet mooi uit, het lijkt teveel hamerslagachtig spul en is niet echt zwart. Komt bij dat de RX10 pas na weken echt hard is en tot die tijd er veel stof en beschadigingen aan komen.
Voor mij geen RX meer, maar conventioneel primer en echte autolak.
Het nu gele akwerk met de vele lagen RX10 begon na een maand al weer te roesten. Het plaatwerk met de zwarte RX10 zag er niet mooi uit, het lijkt teveel hamerslagachtig spul en is niet echt zwart. Komt bij dat de RX10 pas na weken echt hard is en tot die tijd er veel stof en beschadigingen aan komen.
Voor mij geen RX meer, maar conventioneel primer en echte autolak.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Heb je de boel wel voorbehandeld met RX5?schroef schreef:Ik heb één van mijn Eenden voorbehandeld met witte RX10. Toen dit een mooi resultaat opleverde, heb ik RX10 in een RAL kleur (geel) besteld en de Eend opnieuw in kleur gespoten. Kleine delen die ik zwart wilde hebben, heb ik met zwarte RX10 gedaan.
Het nu gele akwerk met de vele lagen RX10 begon na een maand al weer te roesten. Het plaatwerk met de zwarte RX10 zag er niet mooi uit, het lijkt teveel hamerslagachtig spul en is niet echt zwart. Komt bij dat de RX10 pas na weken echt hard is en tot die tijd er veel stof en beschadigingen aan komen.
Voor mij geen RX meer, maar conventioneel primer en echte autolak.
Want zoals je het schrijft heb je voorbehandeld met RX 10 en dat gaat nu eenmaal niet!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
ik ben juist zeer tevreden over de RX5 en RX10
heb al een aantal jaar een chassis in de carrosserie kleur geverfd. Dit is met de kwast en roller gedaan en dat roest helemaal niet. ik ontzie mijn auto ook echt niet (met pekel rijdt ik net zo veel als in de zomer)
Ik heb nu mijn velgen in de rx5 gespoten en daarover de RX10 in de juiste kleur. het resultaat mag er wezen voor een amateur spuiter. Ze hangen echter te drogen van hun laatste laagje dus hoe deze zicht gaan houden weet ik nog niet
heb al een aantal jaar een chassis in de carrosserie kleur geverfd. Dit is met de kwast en roller gedaan en dat roest helemaal niet. ik ontzie mijn auto ook echt niet (met pekel rijdt ik net zo veel als in de zomer)
Ik heb nu mijn velgen in de rx5 gespoten en daarover de RX10 in de juiste kleur. het resultaat mag er wezen voor een amateur spuiter. Ze hangen echter te drogen van hun laatste laagje dus hoe deze zicht gaan houden weet ik nog niet
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Ik ben er inmiddels wel achter dat er ontzettend veel meningen zijn en dat het lakken van een auto geen makkelijke klus is. Iedereen roept wat anders, dus het is al en klus om daar een antwoord uit te halen. Ook op andere fora is er geen duidelijk antwoord te vinden. Dus het blijft een gok. Maar bedankt voor jullie antwoorden.
Daarom heb ik eerst op een stuk plaatwerk (driehoekje) zitten prutsen en van alles geprobeerd. En uiteindelijk de producten gekozen die ik fijn vond werken en die ook met elkaar werken en geen reactie op elkaar gaven. Ik heb toen echt een flink aantal spulletjes door elkaar gebruikt van potjes/spuitbussen die ik al had staan.Mijn cinclusie was dat vooral rx5 een mooi anti roestmiddel was, maar het liefst niet op zichbaar plaatwerk. Maar als ik er een dunne laag brunox overheen spoot werkte het weer wel en kon ik het verder gewoon behandelen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
al die producten hebben een verschillende basis, en een andere manier van werken. Ik heb bij elk onderdeel de verschillende productlijnen niet door elkaar gehaald.
bv: begin je met rx5 dan niet andere dingen er over dan rx7 of rx10
of: als de basis een 2c epoxy is, dan afmaken met 2c verven. Bij deze lijn heb ik niet eerst kit of plamuur gedaan, maar altijd eerst epoxy. Daar vind je op internet ook al weer tegenstrijdige berichten over.
je hebt ook nog bv fertran en zo nog wel wat, en die hebben allemaal een basis voor hechting, en een afwerklaag.
mijn vorige eend was drie jaar geleden klaar na restauratie en heb ik verkocht. Heb nog wel kontakt met de nieuwe eigenaar en heb nog geen klachten gehoord. Hij rijdt niet 's winters.
Gr Rob
bv: begin je met rx5 dan niet andere dingen er over dan rx7 of rx10
of: als de basis een 2c epoxy is, dan afmaken met 2c verven. Bij deze lijn heb ik niet eerst kit of plamuur gedaan, maar altijd eerst epoxy. Daar vind je op internet ook al weer tegenstrijdige berichten over.
je hebt ook nog bv fertran en zo nog wel wat, en die hebben allemaal een basis voor hechting, en een afwerklaag.
mijn vorige eend was drie jaar geleden klaar na restauratie en heb ik verkocht. Heb nog wel kontakt met de nieuwe eigenaar en heb nog geen klachten gehoord. Hij rijdt niet 's winters.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Misschien al mosterd na de maaltijd, maar heb je al aan Owatrol gedacht? Ontroesten, Owatrol-olie erop (blijft iets plakkerig, maar zorgt voor een goede hechting), dan grijze bootprimer van Tenco en werk deze degelijke ondergrond verder af waarmee je maar wilt.
Heb ik ook gedaan, super!
Heb ik ook gedaan, super!
Eendrijder sinds 1981, Eerste eigenaar van nu nog rijdende 2 CV Charleston uit 1985. Altijd Citroën gereden, waarvan nu derde Berlingo.