Welke 1-2-3 ontsteking?

Plaats reactie
Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Welke 1-2-3 ontsteking?

Bericht door Dirk85 » vr 15 aug, 2014 10:03

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me eerst even netjes voorstellen. Mijn naam is Dirk, ik woon in Weert en ik ben sinds woensdag eigenaar van een 2CV6 uit 1988.

Uiteindelijk heb ik, na een aantal bezichtigingen, voor deze auto gekozen omdat hier een zeer goed (bijna nieuw) chassis onder zat en de auto verder technisch er ook netjes uitzag.

Nu reed ik er gisteren mee langs mijn monteur om te laten zien wat ik gekocht had. Hij heeft in het verleden bij Citroen gewerkt en heeft daarnaast een aantal eenden van a tot z gerestaureerd. Hij weet er dus wel iets vanaf zeg maar.

Uiteindelijk vond hij de eend wat 'traag'. Hij miste wat enthousiasme in het motortje. Daarom adviseerde hij me om eens te kijken naar die 123 ontsteking.

Dat zit ik dus te doen, maar nu zie ik drie types. Een type speciaal voor 2cv, een UNI type en een EVO type. Ik kan de verschillen niet echt ontdekken? Waar hebben jullie de meeste ervaringen mee?

Bedankt alvast!

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Titatommeke » vr 15 aug, 2014 10:48

welkom,
voor standaard gebruik is de "normale" variant prima.
Bij de Uni kan hij ook gebruikt worden voor 6 volt. En kan er een ontstekkingscurve ingesteld worden voor rijden op (deels) ethanol. Plus kan voor elk type motor de exacte curve ingesteld worden.
De Evo gaat nog verder met een vacuüm vervroeging, wat vooral bedoeld is voor mensen die de motor willen "tunen".
Naast de onstekking ook de kleppen controleren en de staat van de bogies en bogieskabels. Ik heb persoonlijk geen verbetering in vermogen gemerkt, het motortje start wel veel makkelijker met een 123.
Voor normaal gebruik zou ik de standaard variant aanraden. Die zou ook moeten werken met u nieuwe aanwinst.
ps neem de contactpuntjes wel altijd mee, mocht u ooit met pech komen te staan doordat de 123 kapot gaat(volgens mij gebeurt dat niet snel wanneer de bobine en de spanningsregelaar van de accu in goede conditie zijn). Oh ja in plaats van een 123 aan te schaffen kan u ook eerst proberen om de contact puntjes eens goed aftestellen. Dit zal waarschijnlijk een wereld van verschil zijn.
Groeten

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » vr 15 aug, 2014 11:09

Altijd eerst even het normale onderhoud, ook als ze bij de garage zeggen dit al gedaan te hebben.
Dus: ontsteking afstellen, kleppen stellen, e.d..

Er zijn trouwens wel meer merken met een elektronische onsteking op de markt.

1-2-3 heeft niet het alleenrecht en hoeft ook helemaal niet de beste te zijn.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » vr 15 aug, 2014 11:56

Hartelijk dank voor de reactie!

Ik zal er eens over nadenken. Ik ben zelf redelijk handig, maar contactpuntjes is iets nieuws voor me. Nu heb ik er al veel over gelezen in de afgelopen jaren (ben al een tijdje aan het overwegen een 2CV te kopen..) maar ik heb er nog nooit aan gewerkt.

Maar goed. Verder inderdaad het gewone onderhoud misschien toch eens 'nalopen'.

Bedankt voor de reacties!

Trouwens 1-2-3 is niet alleen op de markt, maar ervaringen met andere beter?

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » vr 15 aug, 2014 16:06

Dirk85 schreef:
Trouwens 1-2-3 is niet alleen op de markt, maar ervaringen met andere beter?
Hoi Dirk,

Graaf eens even op het forum, hier is al massa's over geschreven, iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen.

Veel plezier met je 'nieuwe' eend!!!
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie