Olielekkage bij nokkenas.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Olielekkage bij nokkenas.

Bericht door David » za 19 nov, 2011 21:10

Ik heb olielekkage aan de voorkant bij de nokkenas. Achter het ontstekingshuis.

Is dit een pakking die ik kan vervangen zonder dat ik het blok hoef te splitsen?

Wie heet er raad, tips of trucs voor mij?

Bedankt alvast!

Greetz David :P

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 19 nov, 2011 21:34

Als je daar lekkage hebt dan is de druk in je blok niet goed. (check vulpijp)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 19 nov, 2011 21:48

Ik heb net zo'n nieuw type dure olievulpijp erop zitten.
Van een garage uit het zuiden des lands.....

Dat zou het beste van het beste moeten zijn.....
Maar de lekkage is precies na de montage van de olievulpijp begonnen.
Baal hier wel van, die vulpijp kostte inclusief montage 169 eurootjes!!

Greetz David :P

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 19 nov, 2011 23:19

Op die plek zit geen keerring of iets dergelijks. Wat je wel kunt doen is een blikje van Wynes erin die lekkage tegen gaat. Dan stopt het iets. Maar zoals gezegd de druk in je blok is ergens niet goed.

En 169 eurootjes wil niet automatisch zeggen dat het goed is he. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 19 nov, 2011 23:56

Nee klopt, prijs zegt niet al te veel. Maar deze olievulpijpen worden door veel leveranciers aangeboden als het beste alternatief.
Maar ga hem binnenkort maar eens testen.

Heeft dat spul van Wynes geen negatieve gevolgen voor andere zaken in je motor?

Greetz David :P

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 20 nov, 2011 13:11

Ik zou zeggen check nou eerst de pijp. Als die niet goed is ga je terug naar de leverancier en zorg je voor een wel goede. Extra spul in je olie gooien kan altijd nog en een kapotte kering, zou dat het geval zijn, zou ik gewoon vervangen.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 20 nov, 2011 13:47

Ga ik ook doen, die pijp checken. Heb nog een andere nieuwe liggen.

Maar heb dus al begrepen dat er geen kering in zit die ik kan vervangen.
Het euvel kan ik dus het beste oplossen door een andere vulpijp te proberen.

Wat een geklooi is dat met die vulpijpen, ik dacht dat ik nu iets goeds te pakken had?!

Iedereen roept ook iets anders over die dingen.....

postma
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 dec, 2009 09:47
Locatie: saint Denis de Pile, France

Bericht door postma » zo 20 nov, 2011 13:48

Heren,
Zoals Punky al schreef, er zit geen oliekeerrring op de nokenas achter het ontstekingshuis.
Hier zit een "oil scroll" , zoals de engelsen dat noemen, het is een bus die op de nokkenas zit met een spiraalgroef erin, die door de draaiende beweging de olie binnen houdt, mits er natuurlijk voldoende onderdruk is in het carter.
Indien de oil scroll versleten is kan je hem verwijderen (als de nokkenas eruit is) en vervangen door en oliekeerring, maar dit is geen standaard klusje en vraagt om een adaptatie van het blok.

Dus zorg eerst dat de onderdruk OK is, anders lekt het ook met een goed werkende olievulpijp unit.

Groetjes,

Peter
2CV6 Dolly 1986
Mercedes 230E 1989
Porsche 924 1983
MG-Midget 1974
Rover Mini Sprite 1992
Mazda MX-5 1.8i
Toyota Landcruiser Prado

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 12:42

een oud topic. Maar ik ben benieuwd hoe de topicstarter dit heeft opgelost. Ik heb nu namelijk hetzelfde probleem.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 20 aug, 2014 17:26

Dirk85 schreef:een oud topic. Maar ik ben benieuwd hoe de topicstarter dit heeft opgelost. Ik heb nu namelijk hetzelfde probleem.
Dan kun je lang wachten, want die is hier niet meer aktief !

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 17:30

Geert schreef:
Dirk85 schreef:een oud topic. Maar ik ben benieuwd hoe de topicstarter dit heeft opgelost. Ik heb nu namelijk hetzelfde probleem.
Dan kun je lang wachten, want die is hier niet meer aktief !
Dat is jammer!

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1945
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 20 aug, 2014 19:41

Meestal is de vulpijp niet goed waardoor je overdruk in het carter krijgt. Staat veel over geschreven op dit forum en kijk ook eens op mijn website.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 21:43

Boudewijn schreef:Meestal is de vulpijp niet goed waardoor je overdruk in het carter krijgt. Staat veel over geschreven op dit forum en kijk ook eens op mijn website.
Dat las ik inderdaad. Maar begrijpen doe ik dat nog niet. Wat kan er stuk gaan aan een olievulpijp? Ik heb het ding vandaag eens goed bekeken, schoon gemaakt en doorgespoten met lucht. Maar er is niks aan te zien. Het ding is hetzelfde als die nu te koop zijn in de 2cv shop als zijnde de imitatie.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 20 aug, 2014 21:49

Hoi Dirk er zit een membraam in dat je zo niet ziet dan zou je de vulpijp open moeten maken als de rubber van het membraam hard is geworden door ouderdom kan de vulpijp niet meer goed werken . Er zijn ook nieuwe vulpijpen die er anders uitzien dan de originele die heb ik zelf ook maar nog niet gemonteerd

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 21:52

Denny schreef:Hoi Dirk er zit een membraam in dat je zo niet ziet dan zou je de vulpijp open moeten maken als de rubber van het membraam hard is geworden door ouderdom kan de vulpijp niet meer goed werken . Er zijn ook nieuwe vulpijpen die er anders uitzien dan de originele die heb ik zelf ook maar nog niet gemonteerd
Aha! Duidelijk verhaal!

Maar ik begrijp dat er dus wisselende ervaringen zijn met vulpijpen?

Plaats reactie