Alles over de wielophanging
-
Dirk85
- Regelmatige poster
- Berichten: 206
- Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
- Locatie: Weert
Bericht
door Dirk85 » di 26 aug, 2014 16:12
Beste eendrijders,
Ik ben een nieuwe eendrijder. Bij mijn eend zit verder geen onderhoudshistorie. Daarom wil ik nu graag het normale onderhoud uitvoeren. Daarbij hoort ook het smeren van de fuseepennen en de aandrijfassen.
Op de website lees ik:
Smeer de fuseepennen, en de schijfstukken van de aandrijfassen door met vet.
Er zitten bij fuseepennen en op de aandrijfassen speciale vet nippels.
en
De wiellagers invetten. De achterwiellagers kan je smeren door de doppen er af te trekken en te vervangen door plastik doppen als die er niet al opzitten.
Hoe pak ik dit aan? Is er iemand met ervaring? Heb ik speciaal gereedschap nodig? De zoekfunctie op dit forum hielp me niet zo heel erg goed.
-
achtpeter
- Veelvuldig poster
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
- Locatie: Woerden
Bericht
door achtpeter » di 26 aug, 2014 17:37
Je hebt een handvetspuit nodig om de fuseepennen en aandrijfassen door te smeren. Zo één waar vetpatronen in kunnen. kost ca. 2 tientjes. En idealiter een garagekrik met een dwarsbalkje om de 2 voorwielen tegelijk van de grond te krijgen. Doorsmeren heeft nl het meeste effect als je na een paar slagen met de vetpomp de wielen naar links en rechts laat uitzwaaien. Wijst zich verder vanzelf. Die quote over de achterwiellagers lijkt me wat vergezocht. Aan een boerenkar worden de wiellagers gesmeerd door er van buitenaf een klodder vet in te duwen. Aan onze auto's worden de wiellagers bij montage goed in het vet gezet en met een keerring beschermd. Trouwens, waarom alleen zo'n advies voor de achterwiellagers? in de voorwielnaven zitten precies dezelfde
-
André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » di 26 aug, 2014 20:52
Bij veel eenden zit tegenwoordig een plastic kapje over het achterwiellager, is dus gemakkelijk wat vet in te proppen.
Keerring zit daar maar aan een zijde
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
Dirk85
- Regelmatige poster
- Berichten: 206
- Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
- Locatie: Weert
Bericht
door Dirk85 » wo 27 aug, 2014 13:52
Ok. Duidelijk.
Iemand nog een tip waar ik zo'n handvetspuit koop? (ken het hele apparaat namelijk niet
)
-
schroef
- Veelvuldig poster
- Berichten: 549
- Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
- Locatie: vlaardingen
Bericht
door schroef » wo 27 aug, 2014 14:05
Je kunt zo'n spuit kopen bij een goede automaterialenwinkel of bij een winkel waar ze botenspul verkopen, en natuurlijk ook online
-
André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » wo 27 aug, 2014 14:12
Bij de betere automaterialen handel of gereedschap.
Kijk ook even op de Kroon olie website voor product advies voor welk vet aanbevolen is.
Neem minstenes een vetsoort met EP specificaties, gewoon standaard vet is veel te licht voor fusee gebruik.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
verkuilm
- Veelvuldig poster
- Berichten: 521
- Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
- Locatie: Zeist
Bericht
door verkuilm » wo 27 aug, 2014 19:10
Met EP specs? aha dat wist ik ook nog niet.
Had wel het idee dat je wat duurder vet moet nemen.
Anders valt het er erg snel vanaf en tussen uit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
dyane_maniac
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Bericht
door dyane_maniac » wo 27 aug, 2014 21:45
tip: koop een vetspuit met een fexibele slang ipv een vaste
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
Ramon
- Heavy user
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
- Locatie: ibiza
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » vr 29 aug, 2014 16:17
of een op lucht... dat werkt pas tof!!
-
dyane_maniac
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Bericht
door dyane_maniac » vr 29 aug, 2014 16:24
in de tijd dat de compressor genoeg lucht heeft ben ik al klaar met alles volspuiten met vet
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » ma 1 sep, 2014 19:46
Op lucht, leuk maar met een handpomp gaat t prima. Zo vaak hoeft t ook weer niet.
EP klassificatie is inderdaad voor de fusees geschikt. Kroon heeft dit in het assortiment.
Volgens mij mag er in de aandrijfas schuifstukken gewoon universeel smeervet. Ik gebruik gewoon t zelfde als de fusees. Kan geen kwaad.
Vergeet niet de kantelmessen/ trekogen te smeren.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
Pjotr007
- Beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 17:51
Bericht
door Pjotr007 » do 15 jun, 2017 16:16
Sinds kort ben ik Mehari eigenaar en hoor geklapper wanneer ik naar links draai. Dat zou dus speling op mijn linker cardan zijn.
Daarom heb ik een vetspuit gekocht en ben mijn cardans aan het smeren geweest.
hoeveel vet kan in zo'n cardanas? Ik heb de indruk dat ik kan blijven pompen aan de linker zijde, terwijl aan de andere kant al vrij snel een tegendruk opbouwt.
Waar gaat dit vet naar toe?
Dank, P
-
André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » do 15 jun, 2017 19:48
Als je de as vol vet spuit komt dat in het schuifstuk en kan deze niet meer inschuiven bij het inveren.
Daar hoeft maar steeds een beetje bij.
Geklapper duidt meestal op een versleten homokineet aan de wielzijde, bij jou waarschijnlijk links.
Nu je een vetspuit hebt, gebruik hem ook voor de fusee pennen.
Goed gesmeerde fusee pennen kunnen vele tonnen aan kilometers aan.
Gebruik daarvoor wel een goed heavyduty vet, gewoon universeel vet redt het niet in de fusees.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.