! Wijziging in oldtimer keuring (België)

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

! Wijziging in oldtimer keuring (België)

Bericht door TimVS » ma 5 mei, 2014 12:04

Vanaf 1 mei 2014 zijn de regels ivm keuring voor "O" plaat gewijzigd.

Er een volledige keuring (uitgezonderd mileu keuriung) gedaan op voertuigen van na 1967.
Het komt er op neer dat oa ophanging, remmem op remmenbank, lichtafstelling,... worden gecontroleerd.

De nota met al de punten die controleerd worden vanaf heden.
http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 4.03nl.pdf

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » za 6 sep, 2014 00:31

Kun je dan niet even goed een gewone keuring laten doen en jaarlijks terug gaan? Dan kan/mag het voertuig ook voor alle doeleinden gebruikt worden (vb woon-werk verkeer).

Als ik me niet vergis gaat de gebruikskost in principe niet veel hoger zijn dan van een oldtimer 2cv.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » za 6 sep, 2014 14:23

het verschil is dat je een auto, die gekeurd en ingeschreven is als oldtimer nog steeds goedkoper kan verzekeren.
heb ik mijn makelaar al meermaals mee om de oren geslagen, hoe zij het rijmen dat een voertuig dat slechts éénmalig wordt gekeurd verzekeringsmatig een lager risico op ongeval heeft dan een voertuig gekeurd en ingeschreven voor dagelijks gebruik.

Als ik op de jaarlijkse keuring bv een VW Golf van 2009 voor me heb staan onderga ik even later net dezelfde keuring als die wagen.
Noot 1: de mijne is 37 jaar oud.
Noot 2: de mijne is perfect in orde

nochtans betaal ik meer verzekering ...
Mehari '78

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » za 6 sep, 2014 18:18

Guido, wat bedoel je met "nogtans betaal ik meer verzekering"?

Bedoel je dat je meer verzekering betaald dan die met de golf van 5jaar oud?
Lijkt me straf, want dan zou ik eens op zoek gaan naar een andere verzekeingsmaatschappij
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » za 6 sep, 2014 22:59

betaal meer verzekering voor inschrijving dagelijks gebruik dan als hij als oldtimer zou worden ingeschreven.

lijkt me niet meer van deze tijd,
- enerzijds gezien de beperkingen in gebruik zo goed als weggevallen zijn,
- anderzijds gezien mijn auto jaarlijks een strenge keuring moet ondergaan.

risico's qua gebruik zijn dus gelijklopend, maar mijn auto zou technisch beter in orde moeten zijn.

Vandaar ...
Mehari '78

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » za 6 sep, 2014 23:22

Ah ok, k denk dat k je nu wel begrijp.

Bij dagelijkse inschrijving betaal je idd meer verzekering, het gebruik ervan is juist t zelfde,
En
Technisch wordt ie jaarlijks nagekeken terwijl dat bij een oldtimer inschrijving niet is, en ie daardoor, als oldtimer inschrijving zonder periodieke keuring, een groter risico zou kunnen zijn.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 7 sep, 2014 09:02

Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » zo 7 sep, 2014 09:29

SaXoKe schreef:Ah ok, k denk dat k je nu wel begrijp.

Bij dagelijkse inschrijving betaal je idd meer verzekering, het gebruik ervan is juist t zelfde,
En
Technisch wordt ie jaarlijks nagekeken terwijl dat bij een oldtimer inschrijving niet is, en ie daardoor, als oldtimer inschrijving zonder periodieke keuring, een groter risico zou kunnen zijn.
Bij Marsh maakt het niet uit hoor of je met O plaat of gewone plaat rijdt, tarieven zijn dezelfde. Ook bij Erard maakt men geen onderscheid daarvoor.
Laatst gewijzigd door citrobe op zo 7 sep, 2014 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » zo 7 sep, 2014 09:31

voeteir schreef:Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.
Klopt. je kan wel met uw eigen platen een O plaat versieren, en dan met die O plaat nadien een volle keuring laten doen. Dan heb je geen ZZ plaat nodig.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 7 sep, 2014 10:47

citrobe schreef:
voeteir schreef:Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.
Klopt. je kan wel met uw eigen platen een O plaat versieren, en dan met die O plaat nadien een volle keuring laten doen. Dan heb je geen ZZ plaat nodig.
Ja, op die manier kan het ook. Maar dan moet je 2x naar de keuring.

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Bericht door citrobe » zo 7 sep, 2014 11:31

voeteir schreef:
citrobe schreef:
voeteir schreef:Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.
Klopt. je kan wel met uw eigen platen een O plaat versieren, en dan met die O plaat nadien een volle keuring laten doen. Dan heb je geen ZZ plaat nodig.
Ja, op die manier kan het ook. Maar dan moet je 2x naar de keuring.
Kan je al een tijdje met de O plaat rijden, zelfs een jaar als je dat wil. Hangt er ook vanaf hoeveel de garage vraagt voor het gebruik van zijn nummerplaat en de tijd dat ie aanrekent om daar mee nr de keuring te gaan hé.
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » zo 7 sep, 2014 21:09

dat van de inschrijving met de ZZ-platen is ook weer waar...
ach, ik ben er nog lang niet aantoe...

als ik even onbeschoft mag zijn, hoeveel verzekering betalen per jaar (in Belgie) aan de verzekering van je 2cv (of afgeleidde?)
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 7 sep, 2014 22:23

127€ 1 jaar onbeperkt rijden

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » zo 7 sep, 2014 22:49

Voeteir, dat is ongeveer t zelfde als ik in n offerte kreeg en dat mn broer en pa betalen op hun 2CV en Lomax.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Plaats reactie