Carburateur afstellen
Carburateur afstellen
Wie kan mij vertellen hoe ik de carburateur opnieuw afstel
(dubbel poorts solex)
Ik heb het hier ergens gelezen maar kan het niet terug vinden
(dubbel poorts solex)
Ik heb het hier ergens gelezen maar kan het niet terug vinden
Is de carburateur schoon en zit er niet (te) veel voelbare speling op de asjes? Vooral die van de eerste trap heeft dit wel eens, dan trek'ie langs het asje valse lucht en is het lastiger of niet goed aftestellen.
Zitten er standaard sproeiers in of ben je hiermee aan het experimenteren?
Ik ben geen profi, maar kom met de volgende methode redelijk goed uit...
Als alles schoon en standaard is, zou ik het schroefje voor de aanslag van de eerste trap wat indraaien zodat de eerste trap wat verder open staat en de CO schroef een stuk uitdraaien. Dan loopt ie stationair iets te snel, maar hij loopt iig.
Beetje warm laten lopen en dan het CO schroefje en het schroefje van de eerst trap langzaam maar zeker/om en om dicht draaien. Tot de motor onrustig begint te lopen, dan de CO schroef een halve slag terug open draaien.
Daarna eventueel de eerste trap weer wat verder dicht draaien en de procedure herhalen.
Het gaat er volgens mij op een goeie afstelling tssen die beide stel schroefje te vinden, waarbij ik ze zo afstel dat de motor net rustig loopt.
Let erop dat het stelschroefje van de eerste trap wel land/tegen z'n aanstag komt, anders land de klep in de carb. als ie dicht gaat steeds tegen z'n huis wat waarschijnlijk niet zo goed is voor slijtage.
+ Als je een afstelling gemaakt hebt, geef dan gerust eens goed gas (kan ook tussen door!) en kijk/luister of de motor goed oppakt! Doet'ie dit niet zonder dat de motor belast wordt, dan pakt'ie nog slechter op als de motor ook nog vermogen moet leveren/als je rijd. Dit rijd dan heeeel onaangenaam. Bij een standard motor en carb etc. zou dit probleem eigenlijk net voor mogen komen omdat de fabrieksafstelling goed is.
Hopelijk heb je hier iets aan, succes!
Zitten er standaard sproeiers in of ben je hiermee aan het experimenteren?
Ik ben geen profi, maar kom met de volgende methode redelijk goed uit...
Als alles schoon en standaard is, zou ik het schroefje voor de aanslag van de eerste trap wat indraaien zodat de eerste trap wat verder open staat en de CO schroef een stuk uitdraaien. Dan loopt ie stationair iets te snel, maar hij loopt iig.
Beetje warm laten lopen en dan het CO schroefje en het schroefje van de eerst trap langzaam maar zeker/om en om dicht draaien. Tot de motor onrustig begint te lopen, dan de CO schroef een halve slag terug open draaien.
Daarna eventueel de eerste trap weer wat verder dicht draaien en de procedure herhalen.
Het gaat er volgens mij op een goeie afstelling tssen die beide stel schroefje te vinden, waarbij ik ze zo afstel dat de motor net rustig loopt.
Let erop dat het stelschroefje van de eerste trap wel land/tegen z'n aanstag komt, anders land de klep in de carb. als ie dicht gaat steeds tegen z'n huis wat waarschijnlijk niet zo goed is voor slijtage.
+ Als je een afstelling gemaakt hebt, geef dan gerust eens goed gas (kan ook tussen door!) en kijk/luister of de motor goed oppakt! Doet'ie dit niet zonder dat de motor belast wordt, dan pakt'ie nog slechter op als de motor ook nog vermogen moet leveren/als je rijd. Dit rijd dan heeeel onaangenaam. Bij een standard motor en carb etc. zou dit probleem eigenlijk net voor mogen komen omdat de fabrieksafstelling goed is.
Hopelijk heb je hier iets aan, succes!
Bedoel je met het schroefje van de aanslag vd eerste trap de gasklepschroef?
Ik heb nog een andere afstelmogelijkheid gevonden op het forum is dat hetzelfde?
basisinstelling. Voor de tweetraps carburateur is dat: Choke uittrekken, gasklepaanslagschroef losdraaien en dan indraaien tot hij tegen de schijf op de chokeklep rust, dan nog twee hele slagen indraaien. Vervolgens de mengselschroef zo draaien dat de motor (zonder choken) maximaal stationair loopt en met de aanslagschroef fijnregelen.
Ik heb nog een andere afstelmogelijkheid gevonden op het forum is dat hetzelfde?
basisinstelling. Voor de tweetraps carburateur is dat: Choke uittrekken, gasklepaanslagschroef losdraaien en dan indraaien tot hij tegen de schijf op de chokeklep rust, dan nog twee hele slagen indraaien. Vervolgens de mengselschroef zo draaien dat de motor (zonder choken) maximaal stationair loopt en met de aanslagschroef fijnregelen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Eerst de motor warm laten draaien dan kan je de choke met rust laten.
Wel even kijken of hij in ruststand helemaal verticaal in de carburateur staat.
Ik stel altijd of door de gasklepschroef iets in te schroeven waardoor hij sneller gaat lopen. Daarna schroef je de mengselschroef net zo ver terug totdat de motor begint te sputteren. Dan twee slagen terug draaien. En daarna de gasklepschroef weer net zolang terugdraaien tot hij weer mooi rustig stationair loopt.
Of zijn er nog meer schroeven waar je aan kan draaien?
Wel even kijken of hij in ruststand helemaal verticaal in de carburateur staat.
Ik stel altijd of door de gasklepschroef iets in te schroeven waardoor hij sneller gaat lopen. Daarna schroef je de mengselschroef net zo ver terug totdat de motor begint te sputteren. Dan twee slagen terug draaien. En daarna de gasklepschroef weer net zolang terugdraaien tot hij weer mooi rustig stationair loopt.
Of zijn er nog meer schroeven waar je aan kan draaien?
Citroén rolls better than a Rolls!
Bull Frog: je hebt gelijk als je zeker weet dat er niet al veel te veel is geschroefd. Ik zie vrij vaak dat de aanslagschroef veel te ver is ingedraaid, zodat draaien aan de mengselregelschroef geen enkel effect meer heeft. In zulke gevallen heeft Geer gelijk; eerst de basisinstelling van de aanslagschroef terugvinden op de manier die hij beschrijft, dus tegen de vlinder van de gesloten chokeklep aan. Het verdere afstellen inderdaad met de choke weer open.
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Achtpeter, mag je de conclusie trekken dat als het verdraaien van de CO schroef weinig of geen verandering in het toerental geeft de aanslagschroef van de gasklep te ver is uitgedraaid en je dit dus eerst moet terug zetten, dus uitdraaien.
Mvg Toon
Mvg Toon
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981 Chic.
2cv6 special 1981 Chic.
Dat is heel goed mogelijk. Ik neem aan dat je het gas loslaat als je de bocht in gaat en gasgeeft bij het uitgaan van de bocht? Ik zou om te beginnen het mengsel iets rijker afstellen dan de keurmeester fijn vond en daarna nog wat oefenen op het nemen van bochten. Juist het spelen met over- en onderstuur door gasgeven maakt het eendrijden zo lollig.
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer: