Restauratie 2CV4 1973
- Bartjes2cv
- Gebruiker
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
- Locatie: Uithoorn
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Vandaag was mijn zoontje met 1 van zijn peters mee naar een speeltuin, en Lauren en ik gingen nog even aan de 2CV werken.
Vandaag stond alleen het verwijderen van de koplampbeugel op het menu. Ik had al een vermoeden dat dat ging tegenvallen dus ik had er de nodige tijd voor uitgerokken.
Op 1 september hadden we de beugel al redelijk los gezet, maar 2 schroeven wilden helemaal niet meewerken en waren niet los te krijgen.
Vandaag die 2 schroeven even met een Dremel bewerkt en met een boormachiene uitgeboord en dan.... Ja hoor, dan komen ze wel los.
Daarna ging de koplampbeugel mee naar huis om deze een beetje schoon te maken. Het volgende dat gaat gebeuren aan de beugel is het stralen ervan. Dan kan de beugel daarna bij gewerkt worden en in grondlak gezet worden om daarna meteen in de juiste kleur gespoten te worden.
Volgende update ===> nog geen idee wanneer, Maar ik heb er wel weer zin in!
Vandaag stond alleen het verwijderen van de koplampbeugel op het menu. Ik had al een vermoeden dat dat ging tegenvallen dus ik had er de nodige tijd voor uitgerokken.
Op 1 september hadden we de beugel al redelijk los gezet, maar 2 schroeven wilden helemaal niet meewerken en waren niet los te krijgen.
Vandaag die 2 schroeven even met een Dremel bewerkt en met een boormachiene uitgeboord en dan.... Ja hoor, dan komen ze wel los.
Daarna ging de koplampbeugel mee naar huis om deze een beetje schoon te maken. Het volgende dat gaat gebeuren aan de beugel is het stralen ervan. Dan kan de beugel daarna bij gewerkt worden en in grondlak gezet worden om daarna meteen in de juiste kleur gespoten te worden.
Volgende update ===> nog geen idee wanneer, Maar ik heb er wel weer zin in!
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
zo, vandaag weer even een gaatje gevonden om nog eens iets met de 2CV te doen. Veel is er niet gebeurd, maar ik heb me eens bezig gehouden met de elektrische bedradingen te controleren. Dinsdag avond heb ik op internet zitten zoeken naar de elektrische schema's van de 2CV4. In totaal denk ik dat ik en stuk of 6 verschillende gevonden had.
Gelukkig zat de goeie er ook bij. Alhoewel, helemaal klopte die ook niet, maar van de 3 dingen die niet kloppen zijn nota's gemaakt, dus bij het terug monteren zijn die altijd terug te vinden.
Toen ik dinsdagavond het opeens in mijn kop kreeg om de bedradingen te controleren, had ik er niet zoveel hoop op dat ik het ooit terug gemonteerd ging krijgen, maar als ik het nu zo bekijk met het schema in de hand valt het allemaal nog wel mee.
Het volgende wat gaat gebeuren is de voorbumper van het chassis verwijderen en dan daarna de 2-cilinder boxer motor van het chassis demonteren zodat die onder handen genomen kan worden.
Het met groen aangeduide op het blad klopt, het rood/roze klopt niet en in de gele vakken is een opmerking toegevoegd
ook nog een foto van de koplamp-loze koplampbeugel.
groeten,
Tom
Gelukkig zat de goeie er ook bij. Alhoewel, helemaal klopte die ook niet, maar van de 3 dingen die niet kloppen zijn nota's gemaakt, dus bij het terug monteren zijn die altijd terug te vinden.
Toen ik dinsdagavond het opeens in mijn kop kreeg om de bedradingen te controleren, had ik er niet zoveel hoop op dat ik het ooit terug gemonteerd ging krijgen, maar als ik het nu zo bekijk met het schema in de hand valt het allemaal nog wel mee.
Het volgende wat gaat gebeuren is de voorbumper van het chassis verwijderen en dan daarna de 2-cilinder boxer motor van het chassis demonteren zodat die onder handen genomen kan worden.
Het met groen aangeduide op het blad klopt, het rood/roze klopt niet en in de gele vakken is een opmerking toegevoegd
ook nog een foto van de koplamp-loze koplampbeugel.
groeten,
Tom
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Volgens mij niet. K heb het "oude" dashbord erin, volgens mij heeft die geen knop om het remreservoir te testen. (maar daar ben ik ni zeker van, k heb het nooit werkend gezien. er staan een knop of 3-4 op het dashbord, en dat heb ik aangeduid wat, waar op zat, zoals op de onderste foto te zien is aan mn plakkertjes.)backfire schreef:Zeg tom is 14 niet de schakelaar in je remreservoir en nummer 16 of 18 niet de drukknop om het lampje te testen voor de vloeistof niveau indicator van het remreservoir? En is die andere niet de schakelaar voor de ruitenwisser?
Heeft iemand trouwens een idee welke knoppen er op het dashbord kunnen zitten? Zoals ik begrepen heb, een start knop en een knop voor de ruitenwissers.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Inmiddels zijn we weer in een volgende maand, de zon is sinds vandaag gestopt met schijnen, en ik, .... ik ben begonnen met schuren. In eerste instantie is het gewoon de erge roest van alle deuren af schuren. Dus ik ben maar een keer met de ergste deur begonnen. De deur aan de passagierskant was er het ergste aan toe. Daar zat aan de onderkant een heel hoopje roest en ook op de vlakke stukken was er de (on)nodige roest aanwezig.
Het schuren deed ik met een stalen borstel op mijn boormachien. De reost verdween als sneeuw voor de zon.
Als al de roest verwijderd was, smeerde ik een klein laagje Tanik op de afgeschuurde plekken.
Tanik zou ervoor zorgen dat de laatste restjes roest verdwijnen. Ook zou het op die plaatsen het plaatwerk "beschermen". (Dank je wel Ben voor de Tanik).
De rechter voordeur is nu dus "klaar". Bij deze deur kunnen de kleine oneffenheden weggewerkt gaan worden.
De rest van de deuren komen deze week aan de beurt.
op www.tom-thijs.be staan nog enkele foto's.
groeten,
Tom[/code]
Het schuren deed ik met een stalen borstel op mijn boormachien. De reost verdween als sneeuw voor de zon.
Als al de roest verwijderd was, smeerde ik een klein laagje Tanik op de afgeschuurde plekken.
Tanik zou ervoor zorgen dat de laatste restjes roest verdwijnen. Ook zou het op die plaatsen het plaatwerk "beschermen". (Dank je wel Ben voor de Tanik).
De rechter voordeur is nu dus "klaar". Bij deze deur kunnen de kleine oneffenheden weggewerkt gaan worden.
De rest van de deuren komen deze week aan de beurt.
op www.tom-thijs.be staan nog enkele foto's.
groeten,
Tom[/code]
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Doe wel heel voorzichtig met je boormachine en staalborstel. Op de hoeken en randen valt het wel mee, maar midden in de deur heb je zo een deuk. Het metaal is flinterdun en alsnje iets te hard duwt heb je zo een deuk. Het metaal word al snel plaatselijk warm van je staalborstel. Ik gebruik zelf liever schuurpapier op een blokje, of de vlakschuurmachine op die plekken. Dan schuur je bijna de hele deur kaal, maar het word een stuk vlakker.
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Dank je wel voor de tip. Hoe zou jij het doen? de deur compleet kaal schuren of enkel op de slechte plaatsen?schermer schreef:Doe wel heel voorzichtig met je boormachine en staalborstel. Op de hoeken en randen valt het wel mee, maar midden in de deur heb je zo een deuk. Het metaal is flinterdun en alsnje iets te hard duwt heb je zo een deuk. Het metaal word al snel plaatselijk warm van je staalborstel. Ik gebruik zelf liever schuurpapier op een blokje, of de vlakschuurmachine op die plekken. Dan schuur je bijna de hele deur kaal, maar het word een stuk vlakker.
K ben nu aan een 2e deur bezig die iets slechter is, die ben ik iets meer aan het doen dan eigenlijk nodig is, maar k vraag me af of het wel zo goed is?
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
Ik heb de deuren van de dyane met een vlakschuurmachine geschuurd. Op de plaatsen waar roest was, hoe weinig ook, heb ik geschuurd tot op het bloot ijzer. Met een heel grove korrel, 100 geloof ik .SaXoKe schreef:Dank je wel voor de tip. Hoe zou jij het doen? de deur compleet kaal schuren of enkel op de slechte plaatsen?schermer schreef:Doe wel heel voorzichtig met je boormachine en staalborstel. Op de hoeken en randen valt het wel mee, maar midden in de deur heb je zo een deuk. Het metaal is flinterdun en alsnje iets te hard duwt heb je zo een deuk. Het metaal word al snel plaatselijk warm van je staalborstel. Ik gebruik zelf liever schuurpapier op een blokje, of de vlakschuurmachine op die plekken. Dan schuur je bijna de hele deur kaal, maar het word een stuk vlakker.
K ben nu aan een 2e deur bezig die iets slechter is, die ben ik iets meer aan het doen dan eigenlijk nodig is, maar k vraag me af of het wel zo goed is?
Op de plaatsen waar alles in orde was heb ik niet geschuurd tot op het ijzer en met een veel fijner schuurpapier.
Volgens mij kan je nooit teveel verf wegschuren.