Certificaat chassis oud type (AZ 1957)

Reparaties, modificaties en onderhoud
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corbi
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 09:54
Locatie: Heemskerk

Certificaat chassis oud type (AZ 1957)

Bericht door Corbi » wo 24 sep, 2014 16:55

Veel gelezen en geleerd over chassiswissel en RDW.
Maar een vraag blijft :

Welk oud type chassis (met zijpootjes) heeft certificaat ?
Of is er een andere manier om bij een dergelijke eend(tot ca. 1965) een nieuw chassis goedgekeurd te krijgen?
Natuur roest niet...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Certificaat chassis oud type (AZ 1957)

Bericht door LPGo » wo 24 sep, 2014 17:28

Ik zal je even uit de droom helpen... Een certificaat voor een chassis is niet nodig.
er volgt alleen een visuele controle door de RDW waarna goedkeuring volgt.
Je mag zelfs zelf een chassis in elkaar bakken zoals ik al heb gedaan...

Ga er maar vanuit dat alle in de handel verkrijgbare chassis de zegen van de RDW krijgen....
Corbi schreef:Veel gelezen en geleerd over chassiswissel en RDW.
Maar een vraag blijft :

Welk oud type chassis (met zijpootjes) heeft certificaat ?
Of is er een andere manier om bij een dergelijke eend(tot ca. 1965) een nieuw chassis goedgekeurd te krijgen?

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 24 sep, 2014 17:55

Hoi ik heb toevallig gisteren met de technische dienst van de RDW gebeld en inderdaad een certificaat is niet meer nodig als het een gelijkwaardig chassis is

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 24 sep, 2014 17:56

Sorry technische helpdesk van de RDW bedoelde ik

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 25 sep, 2014 17:13

Sinds wanneer is dit?

De laatste keer dat ik er was, anderhalf jaar terug, moest het nog wel met certificaat.

Klinkt wel beter deze regeling. Beter was dit 15 jaar geleden al zo, dan had het voor velen 'hamertjetik' gescheeld.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1955
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 25 sep, 2014 18:21

de antwoorden van de technische helpdienst van de RDW zijn niet altijd betrouwbaar, is gebleken. Als je het zeker wilt weten: even langsgaan bij de RDW en daar de keurmeester even vragen. Dan weet je 100% zeker dat het goed gaat.

Eigen ervaring: dit voorjaar met een eend met nieuw chassis naar de RDW voor herinslag nummer en die hebben niet om een certificaat gevraagd.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op do 25 sep, 2014 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 25 sep, 2014 18:23

TB schreef:Sinds wanneer is dit?

De laatste keer dat ik er was, anderhalf jaar terug, moest het nog wel met certificaat.

Klinkt wel beter deze regeling. Beter was dit 15 jaar geleden al zo, dan had het voor velen 'hamertjetik' gescheeld.
Officiële RDW versie: sinds het chassis niet meer bij Citroën verkrijgbaar is.... Dan mag je namelijk zelf een chassis maken... Bij mijn Ami 6 4x4 is dit dus al in 1998 gebeurt.

Uitreksel uit mail RDW d.d. 20-8-2013.

U vraagt de RDW informatie over het vervangen van het chassis.


De werkwijze bij de RDW voor het vervangen van een chassisnummer is als volgt:

Indien het chassis wordt vervangen door een nieuw exemplaar moet er een vooronderzoek zijn uitgevoerd, dit om bij her-inslag (van het chassisnummer) zekerheid te hebben over de identiteit van het oorspronkelijke chassis. Alleen een plaatje inleveren met daarop het VIN (zonder vooronderzoek) is niet acceptabel. Er moet een verklaring van de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde aanwezig zijn, dat het een origineel fabriekschassis betreft, tenzij een origineel fabriekschassis niet meer leverbaar is.
Indien het originele chassis niet meer wordt gefabriceerd en niet meer leverbaar is, dan mag een door derden vervaardigd chassis zijn gebruikt, mits dit naar het oordeel van de technisch medewerker gelijkwaardig is aan het originele chassis. Een verklaring van de fabrikant van het vervangingschassis kan daarbij nuttig zijn, maar is niet verplicht


Als je het zelf maakt hoor je dus in dit geval ook tot de derden. Om het mooier te maken kun je er een verklaring bij doen dat je het zelf gemaakt hebt,,,,
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 25 sep, 2014 21:43

Ok, nou duidelijk verhaal!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Corbi
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 09:54
Locatie: Heemskerk

Bericht door Corbi » wo 1 okt, 2014 12:25

Inderdaad, op 30 september 2014 bericht van RDW .

Bij inslag van VIN is -- EVENTUEEL--een verklaring van de fabrikant van het vervangingschassis nodig.

Het certificaat is dus niet nodig. Zonder certificaat zal de RDW moeten beoordelen of het chassis " gelijkwaardig is aan het originele chassis".
Het certificaat helpt dus bij de beoordeling maar is niet verplicht.
Natuur roest niet...

Plaats reactie