Vreemde Eend II
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Oke, bedankt. Ik zie nog even wat ik doe.
Vanavond heb ik de voorkant er voor vandaan gesloopt om bij de ontsteking te komen.


Een dekseltje over de ontsteking is helemaal niet nodig...
Ik vond ook nog een sleutel 9 achter de koelbeplating en aan de linker kant nog iets roods.
Geen idee wat dat is.
Daarna olie ververst en kleppen gesteld.
De kleppendekselpakkingen waren zo hard dat ze in stukjes uit elkaar braken.
Het motorblok ligt trouwens helemaal los in de auto.
Geen bouten in de motorsteunen en geen moeren op de draadeinden tussen bak en blok.
Vanavond heb ik de voorkant er voor vandaan gesloopt om bij de ontsteking te komen.


Een dekseltje over de ontsteking is helemaal niet nodig...

Ik vond ook nog een sleutel 9 achter de koelbeplating en aan de linker kant nog iets roods.
Geen idee wat dat is.
Daarna olie ververst en kleppen gesteld.
De kleppendekselpakkingen waren zo hard dat ze in stukjes uit elkaar braken.
Het motorblok ligt trouwens helemaal los in de auto.
Geen bouten in de motorsteunen en geen moeren op de draadeinden tussen bak en blok.
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Het blok is weer vastgezet.
Bakolie ververst, elektronische ontsteking gemonteerd.
En toen: de eerste start!
Hij startte in 1 keer!
Wel heb ik de benzine uit een jerrycan gebruikt want de benzinetank vertrouw ik niet.
Het beetje benzine dat uit de leiding kwam stromen leek wel oude bakolie.
Dat wordt dus demonteren en spoelen.
Toen ben ik aan de remrevisie begonnen.
De zuigers zaten zo knettervast dat ik ze met perslucht er niet uit kreeg en ze weer (per stuk) in de auto heb moeten monteren om ze er uit te persen.
De zuigers zijn er nu uit en de rubber ringen ook.
Nu krijg ik alleen de bovenste rubber ring er niet goed in (die met sleufje).
Ik heb het idee dat die sleuf niet helemaal goed schoon is. er zit een soort kalkachtige zooi in.
Heeft iemand een lumineus idee hoe ik dat randje brandschoon krijg?
Bougieborsteltje, schroevendraaitje en pannenspons heb ik al gehad.
Bakolie ververst, elektronische ontsteking gemonteerd.
En toen: de eerste start!
Hij startte in 1 keer!
Wel heb ik de benzine uit een jerrycan gebruikt want de benzinetank vertrouw ik niet.
Het beetje benzine dat uit de leiding kwam stromen leek wel oude bakolie.
Dat wordt dus demonteren en spoelen.
Toen ben ik aan de remrevisie begonnen.
De zuigers zaten zo knettervast dat ik ze met perslucht er niet uit kreeg en ze weer (per stuk) in de auto heb moeten monteren om ze er uit te persen.
De zuigers zijn er nu uit en de rubber ringen ook.
Nu krijg ik alleen de bovenste rubber ring er niet goed in (die met sleufje).
Ik heb het idee dat die sleuf niet helemaal goed schoon is. er zit een soort kalkachtige zooi in.
Heeft iemand een lumineus idee hoe ik dat randje brandschoon krijg?
Bougieborsteltje, schroevendraaitje en pannenspons heb ik al gehad.
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Dit is een goede tip, bedankt!met een roterend koperen staalborsteltje op een dremel
Helaas heb ik geen dremel maar ik ga hier wel iets op verzinnen.
Thijs, ik zal er eerlijk voor uitkomen: ik ben jaloers.

Maar hij is in goede handen hoor.
Het is zeker een bijzondere auto.Een heel bijzondere auto met de techniek van een eend.
Ik kom er meer en meer achter dat ze heel veel bij Citroën uit de bakken hebben getrokken qua onderdelen.
Alleen de juiste achterlichten heb ik nog niet kunnen traceren. Ik dacht eerst dat ze van een Acadiane zijn maar daarvoor moet er een groot gat worden gemaakt in de carrosserie. dat zit er nog niet dus dat kunnen nooit de juiste zijn.

-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Rob, bedankt voor de gouden tip!
Nu waren de randjes wel goed schoon te krijgen.
De klauwen zitten er weer in en de boel is ontlucht.
Alleen jammer dat ik niet de weg op mag om te testen.
Ik heb trouwens nooit geweten dat er meerdere soorten remklauwen zijn en de verschillende helften niet op elkaar horen/passen.
De ene soort heeft een buisje tussen de helften en de andere niet.
Nu waren de randjes wel goed schoon te krijgen.
De klauwen zitten er weer in en de boel is ontlucht.
Alleen jammer dat ik niet de weg op mag om te testen.
Ik heb trouwens nooit geweten dat er meerdere soorten remklauwen zijn en de verschillende helften niet op elkaar horen/passen.
De ene soort heeft een buisje tussen de helften en de andere niet.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
dank mooi dat het werkt!
ja, daar moet je net tegenaan lopen.
Bij de eerste eend die ik onder handen had zat in de ene remklauw wel zo'n buisje, in de andere niet. Daar ben ik nog even mooi druk mee geweest om zo'n buisje te scoren. Tot een sleutelaar met meer ervaring me uit de droom hielp. heb er toen niet over nagedacht maar de halve remklauwen zullen onderling wel niet uitwisselbaar zijn geweest.
Gr Rob
ja, daar moet je net tegenaan lopen.
Bij de eerste eend die ik onder handen had zat in de ene remklauw wel zo'n buisje, in de andere niet. Daar ben ik nog even mooi druk mee geweest om zo'n buisje te scoren. Tot een sleutelaar met meer ervaring me uit de droom hielp. heb er toen niet over nagedacht maar de halve remklauwen zullen onderling wel niet uitwisselbaar zijn geweest.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
Heb je wel eens hier aan gedachtThijs schreef:Het blok is weer vastgezet.
Bakolie ververst, elektronische ontsteking gemonteerd.
En toen: de eerste start!
Hij startte in 1 keer!
Wel heb ik de benzine uit een jerrycan gebruikt want de benzinetank vertrouw ik niet.
Het beetje benzine dat uit de leiding kwam stromen leek wel oude bakolie.
Dat wordt dus demonteren en spoelen.
Toen ben ik aan de remrevisie begonnen.
De zuigers zaten zo knettervast dat ik ze met perslucht er niet uit kreeg en ze weer (per stuk) in de auto heb moeten monteren om ze er uit te persen.
De zuigers zijn er nu uit en de rubber ringen ook.
Nu krijg ik alleen de bovenste rubber ring er niet goed in (die met sleufje).
Ik heb het idee dat die sleuf niet helemaal goed schoon is. er zit een soort kalkachtige zooi in.
Heeft iemand een lumineus idee hoe ik dat randje brandschoon krijg?
Bougieborsteltje, schroevendraaitje en pannenspons heb ik al gehad.
http://www.youtube.com/watch?v=y4yYF8gSHdA
of deze
http://www.youtube.com/watch?v=KULVhW2tw4I
Goedkoop en simpel zelf te doen
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Eeeh, wel een beetje veel werk voor vier sleufjes schoonmaken.
Vanavond heb ik de kachelpotten weer gemonteerd en de carburateur weer aangesloten.
Het blijkt dat je de kleine uitlaatklem ook op de kachelpot kunt zetten en de grote klemmen passen ook op de uitgang van de verzamelpot.
Bij het controleren van de versnellingsbaksteun zag ik opeens iets bijzonders:

De kilometerteller is verzegeld. Dat heb ik nog nooit gezien.
Nu ik de foto zie, zie ik dat het rubber van de steun aardig overleden is.
Hoe je die moet vervangen met de bak er nog in weet ik nog niet....
Vanavond heb ik de kachelpotten weer gemonteerd en de carburateur weer aangesloten.
Het blijkt dat je de kleine uitlaatklem ook op de kachelpot kunt zetten en de grote klemmen passen ook op de uitgang van de verzamelpot.
Bij het controleren van de versnellingsbaksteun zag ik opeens iets bijzonders:

De kilometerteller is verzegeld. Dat heb ik nog nooit gezien.
Nu ik de foto zie, zie ik dat het rubber van de steun aardig overleden is.
Hoe je die moet vervangen met de bak er nog in weet ik nog niet....
Laatst gewijzigd door Thijs op do 16 okt, 2014 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Nee, geen Griekse APK, hij heeft in Duitsland gereden.
Vanavond het luchtfilter geplaatst, ventilator gemonteerd en nog wat kleine dingetjes.
Nu kan ik de motor starten vanaf de bestuurdersstoel.
Na wat meten blijkt de dynamo die ik uit de kofferbak heb gevist het wel te doen. 13V bij stationair en 14,2V bij gas geven.
Dus toen heb ik de auto maar eens in de eerste versnelling gezet en de koppeling op laten komen.....en toen.... helemaal niks....
Nu vraag ik me af of er eigenlijk wel een koppelingsplaat in zit....
Hoe kan ik dat controleren zonder de motor te demonteren?
Zou er van onderaf iets te zien moeten zijn?
Vanavond het luchtfilter geplaatst, ventilator gemonteerd en nog wat kleine dingetjes.
Nu kan ik de motor starten vanaf de bestuurdersstoel.
Na wat meten blijkt de dynamo die ik uit de kofferbak heb gevist het wel te doen. 13V bij stationair en 14,2V bij gas geven.
Dus toen heb ik de auto maar eens in de eerste versnelling gezet en de koppeling op laten komen.....en toen.... helemaal niks....

Nu vraag ik me af of er eigenlijk wel een koppelingsplaat in zit....

Hoe kan ik dat controleren zonder de motor te demonteren?
Zou er van onderaf iets te zien moeten zijn?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn


tja, je kan van alles verwachten bij een oud beestje wat niet rijdend aangeschaft is, t blijft spannend! ook al zou de koppelingsplaat versleten zijn je zou altijd wel iets moeten voelen volgens mij.
als er geen beschermingsplaat onder de motor zit zou je net met een lampje naar binnen moeten kunnen kijken en net tussen de drukgroep door kijken en dan zou je moeten kunnen zien of er een plaat in zit of niet.
persoonlijk zou ik t blok (en bak) er sowieso uit halen om alles te controleren, je komt altijd rare dingen tegen bij een dergelijke auto, en je wil er straks toch met een gerust hart de weg mee op.
suc6! leuk project!
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Dat zou ik normaal gesproken ook wel doen maar nu is alles er op gericht om de APK te scoren.persoonlijk zou ik t blok (en bak) er sowieso uit halen om alles te controleren, je komt altijd rare dingen tegen bij een dergelijke auto, en je wil er straks toch met een gerust hart de weg mee op.
Maar er zit inderdaad geen motor-beschermplaat onder. Ik zal er maandagavond eens onder kruipen, helaas eerder geen tijd.
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Vandaag ben ik toch even onder de Pony gekropen.
Er zit wel een koppelingsplaat in.
Het vliegwiel is van de oude, dikke soort met de vingers.
Zelfs met een opgekrikt wiel was er geen beweging waar te nemen.
Het enige dat ik me nu kan bedenken is dat de koppeling finaal versleten is of dat de voering er af ligt.
Theoretisch zou er ook nog een probleem in de bak kunnen zitten maar dat vind ik onwaarschijnlijker. Op het gevoel lijken alle versnellingen wel in te schakelen.
Vandaag heb ik dus bij mijn Citroënman een dun vliegwiel en een kopelingsset besteld.
De motor zal er toch uit moeten....
Er zit wel een koppelingsplaat in.
Het vliegwiel is van de oude, dikke soort met de vingers.
Zelfs met een opgekrikt wiel was er geen beweging waar te nemen.
Het enige dat ik me nu kan bedenken is dat de koppeling finaal versleten is of dat de voering er af ligt.
Theoretisch zou er ook nog een probleem in de bak kunnen zitten maar dat vind ik onwaarschijnlijker. Op het gevoel lijken alle versnellingen wel in te schakelen.
Vandaag heb ik dus bij mijn Citroënman een dun vliegwiel en een kopelingsset besteld.
De motor zal er toch uit moeten....