trillende wielen

Alles over de wielophanging
Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

trillende wielen

Bericht door Frank Terpstra » ma 20 okt, 2014 13:24

Ik heb sinds een maand weer een eend, en ben lekker aan het klussen om hem helemaal in orde te krijgen. Een van de problemen die ik heb is dat bij het optrekken de voorwielen gaan trillen. Dit probleem heeft hij sinds ik hem gekocht heb, ondertussen heb ik al het volgende gedaan (niet perse om dit op te lossen maar wel handig om te weten):
Grote beurt (inclusief doorsmeren aandrijfassen & fusees)
Nieuwe michelins op de voorwielen
stuurkogels(leviertjes) en stuurkogelhoezen vervangen

Mijn verdachten zijn:
afstelling stuurkogels (naar mijn idee zijn ze al best wel strak gesteld)
koppeling
wiellager
stuurhuis
fusees
aandrijfassen

De stuurkogels zijn na het monteren afgesteld en staan best strak
Het trillen heeft wel iets van het trillen dat je voelt bij een versleten koppeling maar het is er niet altijd en alleen maar in de eerste versnelling, maar pas nadat de koppeling al aangegrepen heeft.
Toen ik jaren terug een versleten koppeling had was het er altijd bij het optrekken dat is nu niet het geval.
Er was geen verschil in het trillen voor en nadat de fusees en aandrijfassen waren doorgesmeerd.

Heeft iemand ideeën wat het nog meer kan zijn maar vooral ook hoe ik mijn "verdachten" kan "ondervragen" en uitsluiten ?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 20 okt, 2014 13:47

Is het alleen bij het optrekken en niet op hogere constante snelheid?
Heb je de wielen laten balanceren na montage van de nieuwe banden trouwens?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 20 okt, 2014 13:52

Het kan van alles zijn bij dit soort klachten.

Wat weleens kan is dat de velg aan de binnenzijde roest heeft. Deze uitstulping tikt dan onderaan tegen de fusee. Vind jouw klachten niet overeen komen, maar wel de moeite waard te bekijken.

Om uit te sluiten of het niet aan de velgen ligt, wissel de achterwielen naar voren en ga t dan proberen. Is het er dan nog, dan moet je weer andere dingen gaan uitsluiten.

Ik neem aan dat je wielen wel goed vast zitten? De aandrijfassen vast en geborgd? Ook aan de bakzijde alle boutjes vast? Asbouten ook vast aan t chassis?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 20 okt, 2014 13:54

Boven de 100 is er ook een lichte trilling, die is minder hevig maar voel ik in tegenstelling tot bij het optrekken ook in mijn stuur. Ik heb niet expliciet gevraagd om de wielen te balanceren ik zal eens navragen bij de garage of hij dat gedaan heeft.
Bij het optrekken kan je van buitenaf met name het rechtervoorwiel zien trillen.

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 20 okt, 2014 14:02

de velgen hebben geen roest aan de binnenzijde. Ik kan inderdaad voor en achter even omwisselen, goeie tip.
Wielen zitten goed vast, ik zal de aandrijfassen nog eens goed controleren op montage
Met de asbouten bedoel je de traversebouten?
Die zijn inderdaad ook wel licht verdacht. Als ik het stuur helemaal van links naar rechts beweeg zit er ergens een kleine "klonk" (kan natuurlijk ook het stuurslot zijn) maar heel veel speling zal er niet in zitten ik hoor geen harde klonk geluiden bij het rijden over verkeersdrempels oid.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 20 okt, 2014 17:15

En de uitlijning? Is daar wel eens naar gekeken? Gaat zegmaar om de stand van je voorwielen.

Balanceren en Michelin wordt soms niet gedaan want zijn behoorlijk trillingsvrij, maar balanceren is altijd beter en veiliger voor je lagers. Gezien die trilling boven de 100 kmh wel nodig denk ik.

Check ook dit topic http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12695
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 20 okt, 2014 19:35

Over dat trillen bij optrekken kun je misschien iets meer zeggen. Is dat bij optrekken vanuit stilstand, dus met geleidelijk opkomende koppeling? Of ook als je zonder voet op de koppeling vanuit stapvoets rijden accelereert?

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 20 okt, 2014 20:19

Het is altijd met voet op de koppeling bij het optrekken, maar hij rolt al wel als het gebeurd.
Uitlijning is nog niet naar gekeken in de maand dat ik hem heb.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 20 okt, 2014 21:48

Voorste motor steunen misschien wat gaar?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 21 okt, 2014 13:53

Als het alleen is met je voet op de koppeling is, kan het ook een vette koppelingsplaat zijn....

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » di 21 okt, 2014 14:29

Ik heb twee weken geleden de oliedruk schakelaar vervangen, dat was namelijk de oorzaak van een behoorlijk olielek. Het zou kunnen dat daar de koppelingsplaat een beetje vet van was geworden. Lost het trillen zich dan met slijtage van de koppelingsplaat vanzelf op? Of is dat te simpel gedacht?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 21 okt, 2014 16:35

Nee, is niet simpel gedacht. Ik vind het juist een logische gedachte. Maar als er flink wat olie op gekomen is, dan zal het niet vanzelf weg zijn. Enige oplossing is dan de koppeling vervangen. Klinkt heel wat, maar is eenvoudig te doen en wat betreft kosten ook te doen.

Maar dat moet je wel eerst zeker weten voordat je eraan begint. Anders doe je misschien onnodig werk en maak je onnodig kosten. Lukraak vervangen doen ze alleen bij dealers van dure automerken ;-).

Het trillen tijdens optrekken ken ik wel van andere auto's en dat bleek een versleten koppeling te zijn. En bij een andere auto gewoon een klote koppeling van een slecht merk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 21 okt, 2014 17:15

Bij het optrekken kan een vette koppelingsplaat schokken veroorzaken.

Het schokken op juist hogere snelheden kan dan veroorzaakt worden door het doorslippen van de koppeling.
Probeer met remmenreiniger met een slangetje of iets dergelijks je koppeling schoon te spuiten.
Als je dan enig verschil merkt weet je in ieder geval waar het vandaan komt....

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » ma 27 okt, 2014 16:36

Dit weekend weer even gereden en een aantal zaken gecontroleerd. De wielen en aandrijfassen zitten goed vast, vorste motorsteunen lijken in goede conditie.

Met twee personen in de eend komt het soms voor en dan alleen bij optrekken in de eerste versnelling met voet nog op de koppeling. Heb express geprobeeerd zonder voet op de koppeling vanaf bijna stilstand op te trekken maar dan gebeurt er niets bijzonders.

Alleen in de eend rijdend kwam het helemaal niet voor, op 1x na dat was optrekken vanuit stilstand met een helling omhoog.

Dit begint al met al steeds meer op koppeling te wijzen. Ik heb remreiniger en slangetje in huis, nu alleen nog even toepassen. Maak me alleen een beetje zorgen dat ik dan ook het druklager van zijn vet ga ontdoen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 27 okt, 2014 16:44

versnellingsbak steun kan het ook zijn
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie