revisie startmotor en startrelais
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
revisie startmotor en startrelais
forummers,
bij de start geeft de startmotor vaak alleen een tik, pas bij de vierde poging gaat de startmotor rond. Vandaag de boel eens uit elkaar gehaald. Is van het merk Bosch.
De vier (?) koolborstels zijn ca 2,5 cm lang en lijken me niet versleten.
Het startrelais getest: als ik het huis aan massa hang en 12 V op de kleine aansluiting zet dan beweegt de centrale as wel wat, maar het relais komt niet in. Het startrelais opengeschroefd door 2 schroeven en de draden losgesoldeerd en bekeken. Zag er van binnen prima uit; kontakten nauwelijks putjes. Relais weer in elkaar gezet en getest: zelfde storing.
of ik doe iets niet goed, of het ding is stuk.
wat ik niet begrijp: er komt een koperdraad uit de relaisspoel en die zit vastgesoldeerd aan de geschakelde plus van het relais: de aansluiting waar 12 V op komt als het relais aantrekt. Waar is die voor? In de tekening van het electrisch schema van de 2CV staat die ook getekend.
Zo'n relais moet toch gewoon 'klak' zeggen als ik er 12V op zet?
Gr Rob
bij de start geeft de startmotor vaak alleen een tik, pas bij de vierde poging gaat de startmotor rond. Vandaag de boel eens uit elkaar gehaald. Is van het merk Bosch.
De vier (?) koolborstels zijn ca 2,5 cm lang en lijken me niet versleten.
Het startrelais getest: als ik het huis aan massa hang en 12 V op de kleine aansluiting zet dan beweegt de centrale as wel wat, maar het relais komt niet in. Het startrelais opengeschroefd door 2 schroeven en de draden losgesoldeerd en bekeken. Zag er van binnen prima uit; kontakten nauwelijks putjes. Relais weer in elkaar gezet en getest: zelfde storing.
of ik doe iets niet goed, of het ding is stuk.
wat ik niet begrijp: er komt een koperdraad uit de relaisspoel en die zit vastgesoldeerd aan de geschakelde plus van het relais: de aansluiting waar 12 V op komt als het relais aantrekt. Waar is die voor? In de tekening van het electrisch schema van de 2CV staat die ook getekend.
Zo'n relais moet toch gewoon 'klak' zeggen als ik er 12V op zet?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Dank.
heb de boel schoongemaakt en een beetje grafietvet op de as gedaan.
Het relais werkt maar de schakeling is heel bijzonder: de min van het relais zit aan de plus van de startmotor. Met een koperen brug aan één van de dikke aansluitingen van het relais. had ik niet zo bedacht......
Afijn, de boel in elkaar gezet en nu start ie wel. Maar af en toe komt de bendix niet in en hoor je alleen de startmotor rondjes gieren.
Wordt vervolgt.
Gr Rob
heb de boel schoongemaakt en een beetje grafietvet op de as gedaan.
Het relais werkt maar de schakeling is heel bijzonder: de min van het relais zit aan de plus van de startmotor. Met een koperen brug aan één van de dikke aansluitingen van het relais. had ik niet zo bedacht......
Afijn, de boel in elkaar gezet en nu start ie wel. Maar af en toe komt de bendix niet in en hoor je alleen de startmotor rondjes gieren.
Wordt vervolgt.
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op za 1 nov, 2014 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
Bij mij zat/zit die schakeling ook zo. Is die schakeling zo gemaakt om te voorkomen dat het startrelais niet heet wordt? Bij inschakeling zal namelijk het potentiaal verschill kleiner moeten worden.
Is bij de Bosch het start relais niet vast gemaakt aan de bendix? Bij mij is dat wel. Toen zat het probleem met de start motor trouwens ook in het startrelais.
Is bij de Bosch het start relais niet vast gemaakt aan de bendix? Bij mij is dat wel. Toen zat het probleem met de start motor trouwens ook in het startrelais.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Dat de bendix niet goed inkomt kan meerdere oorzaken hebben. Te veel speling op de as van de vork welke de bendix naar voren trekt. Te veel speling op de bronzen busjes van de startmotor zelf, dan trekt deze iets schuin, waardoor de weerstand voor het schuiven van de bendix hoger wordt. Te veel speling op de as van de bendix, of niet genoeg smering op die as.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
hmm, de bronzen busjes van de lagering zagen er piekfijn uit, de bendix zelf rammelde ook niet. Alleen de bout waar de vork omheen draaide leek wel wat ingevreten. Ik dacht nog: "zal ik die vernieuwen?"backfire schreef:Dat de bendix niet goed inkomt kan meerdere oorzaken hebben. Te veel speling op de as van de vork welke de bendix naar voren trekt. Te veel speling op de bronzen busjes van de startmotor zelf, dan trekt deze iets schuin, waardoor de weerstand voor het schuiven van de bendix hoger wordt. Te veel speling op de as van de bendix, of niet genoeg smering op die as.
Verder alles gemonteerd met het nodige grafietvet, dus de smering is ook prima.
Ik ga van de winter de boel weer loshalen: nieuw boutje.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
kon niet wachten tot de winter: startmotor er uit, nieuw boutje er in en testen maar. helaas; de storing bleef.
nu kan ik in een oud boekje over 2Cv wel iets vinden over het afstellen van een bendix. Je moet die zo instellen dat het tandwiel van de startmotor 1 mm van de aanslag stopt.
Je zou dit in moeten kunnen stellen door de kern van de bendix magneet in- of uit te draaien. Maar hoe ik ook draai: er gebeurt helemaal niets. Ik draai dan aan het deel wat uit de magneet steekt, zeg maar de spoelkern.
Of zou het de bedoeling zijn om de metalen lip met de gleuf te draaien, zodat die verder in de bendix-magneet zakt? Die lip zag er niet uit alsof je er aan kon draaien 9en wel alsof ie makkelijk afbrak)
Iemand nog een goed idee?
Gr Rob
nu kan ik in een oud boekje over 2Cv wel iets vinden over het afstellen van een bendix. Je moet die zo instellen dat het tandwiel van de startmotor 1 mm van de aanslag stopt.
Je zou dit in moeten kunnen stellen door de kern van de bendix magneet in- of uit te draaien. Maar hoe ik ook draai: er gebeurt helemaal niets. Ik draai dan aan het deel wat uit de magneet steekt, zeg maar de spoelkern.
Of zou het de bedoeling zijn om de metalen lip met de gleuf te draaien, zodat die verder in de bendix-magneet zakt? Die lip zag er niet uit alsof je er aan kon draaien 9en wel alsof ie makkelijk afbrak)
Iemand nog een goed idee?
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
ah, kijk:
http://www.ankan.nl/download/B...otoren.pdf
een link naar een manual van bosch over startmotoren.
de truc is:
In eerste instantie wordt de bendix magneet bekrachtigd, die schuift het tandwiel naar voren. tegelijkertijd draait de startmotor op laag toerental zodat het starttandwiel in de startkrans kan vallen. Pas als het tandwiel ver genoeg in de startkrans ligt en de bendix dus volledig uitgeschoven is sluiten de kontakten in het startrelais en krijgt de startmotor de volle spanning--> de hoofdmotor wordt rondgedraaid.
Nu nog uitpuzzelen waarom mijn startmotor draait terwijl hij niet aangrijpt in de startkrans.
Gr Rob
http://www.ankan.nl/download/B...otoren.pdf
een link naar een manual van bosch over startmotoren.
de truc is:
In eerste instantie wordt de bendix magneet bekrachtigd, die schuift het tandwiel naar voren. tegelijkertijd draait de startmotor op laag toerental zodat het starttandwiel in de startkrans kan vallen. Pas als het tandwiel ver genoeg in de startkrans ligt en de bendix dus volledig uitgeschoven is sluiten de kontakten in het startrelais en krijgt de startmotor de volle spanning--> de hoofdmotor wordt rondgedraaid.
Nu nog uitpuzzelen waarom mijn startmotor draait terwijl hij niet aangrijpt in de startkrans.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
Interessant! Ik vroeg me al vaker af hoe het tandwiel op de starterkrans kwam. Dacht dat het door de kracht van de bendix kwam, maar niets blijkt minder waar.
Die instelling van de bendix kan toch niet zomaar veranderen? Zit aan het startrelais het contact plaatje wat de stroomkring sluit niet te veel naar buiten? Dan zou het asje te weinig naar achter kunnen schuiven waardoor de bendix niet ver genoeg bewogen wordt?
Die instelling van de bendix kan toch niet zomaar veranderen? Zit aan het startrelais het contact plaatje wat de stroomkring sluit niet te veel naar buiten? Dan zou het asje te weinig naar achter kunnen schuiven waardoor de bendix niet ver genoeg bewogen wordt?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
na een test blijkt de startmotor toch niet te draaien als het relais nog niet helemaal 'in'' is. In de handleiding moet je een type daarvóór kijken. Daar wordt de koppeling veroorzaakt doordat de tandwielen van de startmotor een schuin vlak hebben aan de voorkant. Daardoor glijden ze makkelijk in de startkrans.
Net vanmiddag weer aan het prutsen geweest. Nu blijken de kontaktvlakken van de vork die het starttandwiel naar voren beweegt wel ingesleten. Omdat de vork symetrisch lijkt heb ik hem andersom gemonteerd. In een test bleek dit niet heel veel invloed te hebben op de positie van het tandwiel bij starten.
De vork zit in een langwerpig gat in de as van de magneet. Ik heb dit gat 1,5 mm verder dichtgelast. Dat heeft wél invloed op de positie van het tandwiel bij starten.
dus alles gemonteerd, starten...... en bij de eerste poging hoorde ik alleen de startmotor rondgieren en niet het motorblok.
Wordt vervolgt.
Gr Rob
Net vanmiddag weer aan het prutsen geweest. Nu blijken de kontaktvlakken van de vork die het starttandwiel naar voren beweegt wel ingesleten. Omdat de vork symetrisch lijkt heb ik hem andersom gemonteerd. In een test bleek dit niet heel veel invloed te hebben op de positie van het tandwiel bij starten.
De vork zit in een langwerpig gat in de as van de magneet. Ik heb dit gat 1,5 mm verder dichtgelast. Dat heeft wél invloed op de positie van het tandwiel bij starten.
dus alles gemonteerd, starten...... en bij de eerste poging hoorde ik alleen de startmotor rondgieren en niet het motorblok.
Wordt vervolgt.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht