Vreemde Eend II

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 12 nov, 2014 23:54

er zijn verschillende tandheugels
Dat wist ik niet :?
accu laadstroom... check je snaar?
Toch maar even spannen inderdaad.
Maar de dynamo die in nu in zit lag in de kofferbak. Dus geen idee van de staat.
harde banden zorgen ook voor licht sturen.
Misschien wel maar er komen voor de keuring wielen van een andere auto onder.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 13 nov, 2014 12:35

Vanochtend even bij de garage langs gereden.

Remmen getest>> goed bevonden.

CO getest>> goed bevonden.
De carburateur deugt nog niet helemaal, ik moet eens zien wat ik daar mee doe.
De gasklep gaat niet helemaal terug.

Koplampen gesteld>> nu ook goed.

De versnellingsbak doet het vrij goed. Alleen de 3e versnelling wil niet zonder gekraak ingeschakeld worden. Alleen na heeeel langzaam schakelen lukt dat.
Iemand een idee? Is dat eenvoudig op te lossen?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5215
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 13 nov, 2014 18:26

Kunt eens nieuwe bakolie proberen, maar het kan natuurlijk zijn dat de synchromesh ring gaar is.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 13 nov, 2014 20:23

Wat waarschijnlijk kan helpen (geen definitieve oplossing) is om ATF olie in de versnellingsbak te doen.
ATF staat voor Automatic Transmission Fluid, bakolie voor een automaat dus.

De kans dat de klacht (voor een tijd) voorbij is, is echt erg groot.
Deze olie kun je sowieso in de versnellingsbak van een eend prima gebruiken.
Veel garages gebruiken deze olie tegenwoordig voor handgeschakelde bakken.

Als je het niet erg vindt ga ik geen technische verhandeling geven, maar wellicht zijn er meer mensen die de positieve ervaringen kunnen delen.

Succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 14 nov, 2014 22:32

Bakolie wel warm aftappen en dan nieuwe olie. Een erg goede is red line olie. De engelsman met de bmw blokkies knalt met behulp van dit spul de power van een 1200cc bmw motorfietsblok door een eendenbak.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 14 nov, 2014 22:44

Maar ik heb de olie al vervangen, wel door standaard bakolie.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 14 nov, 2014 22:57

met nieuwe bakolie een krakende versnelling is het een defecte synchromesh. Dubbelclutchen is het devies.
Of de bak repareren uiteraard.
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 14 nov, 2014 23:43

Ok, dat zal dan moeten.Maar dan zal hij er vast wel uit moeten?

Na diverse dynamo's geprobeerd te hebben zal toch de Visa-dynamo er in moeten.
Wie kan me vertellen hoe dat precies moet?
Met de zoekfunctie kom ik op het volgende:

De dikke draad met het oog moet op de L van de dynamo.
Het stekkertje dan op de + aansluiting.

Afbeelding

Daarna de spanningsregelaar verwijderen en de beide draden doorverbinden.
Maar er wordt hier en daar gezegd dat daar een lampje van 5W tussen moet.
In het dashboard zit al een acculampje, is dat dan voldoende?
Hoe zit deze aangesloten? Het lijkt een dashboard van een Mehari te zijn.

Wie weet er meer?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 15 nov, 2014 10:53

waarom moet er een lampje tussen?

Kan wel, maar dat is dan ter controle of de snaar nog draait, ergo, of de fan nog op de plek zit....

Dus, geen snaar of fan is geen lading via dynamo, is lampje op dashboard aan (dynamo wordt dan - dus gaat het lampje aan)

Zo had ik het gemaakt in mijn eend.

Stroom van accu naar dynamo, en dikke kabel via startmotor ook weer naar de accu, en dan werkt het gewoon hoor. Tenminste in mijn eend (in beide) wel....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 15 nov, 2014 11:38

Dat lampje zou een weerstand zijn omdat anders de stroom te hoog wordt.
Maar ik heb een acculampje in het dashboard, een eend niet.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 15 nov, 2014 12:15

stroom te hoog? hij laadt nu eenmaal bij, dat is normaal, maar de ingebouwde regelaar stopt dat zoals dat zou moeten?

Meer dan 14 volt moet deze niet laden hoor, en dat los je met een lampje toch niet op?

Ik ben geen electra expert hoor, maar ik vind het een beetje raar eigenlijk?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 15 nov, 2014 13:23

Die 14 volt is de spanning, niet de stroom.
De stroom door de andere aansluiting zou te hoog worden.

Hier staat iets:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=115 ... isa+dynamo

Ik denk te begrijpen dat ik de beide aansluitingen op de spanningsregelaar met elkaar moet verbinden.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 15 nov, 2014 14:06

De in de generator ingebouwde spannings regelaar verzorgt natuurlijk de bekrachtiging.
Als de motoer loopt levert de generator zelf de daartoe benodigde spanning.
Vaak is het nog aanwezig magnetisme van de rotor voldoende om te beginnen.
om zeker te zijn dat dit het geval is wordt de stroom door het controle lampje gebruikt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 15 nov, 2014 15:59

Klopt het dat er op een Special een acculampje zit?
Is er ergens een schema van?
Ik zie alleen schema's van Eenden met voltmeter.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 15 nov, 2014 16:20

als een special zo'n kunststof breed dashboard heeft dan zit er geen acculampje in. Wel een voltmeter.

kijk hier eens naar:

Afbeelding




als de regelaar in de dynamo zit dan zou ik inderdaad twee draden bij de huidige regelaar doorverbinden, de massa draad laten voor wat het is en dan de auto starten.

Met de interne spanningsregelaar kan je in feite de cirkel van de dynamo veel groter tekenen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie