Vreemde Eend II

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 26 nov, 2014 12:32

Nog even op het kaartje wachten en dan pas rijden :D .

Het was inderdaad weer een bijzondere ervaring 8)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 26 nov, 2014 17:30

Als je hard genoeg rijdt blijf je redelijk droog ook zonder dak. Heb ik al eens geprobeerd met een landrover. :lol: Alleen stoplichten zijn dan minder leuk.
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 26 nov, 2014 22:13

Oh ja, ik ben ik mijn Cygnus ook al eens tot op de draad toe nat geregend. Het voordeel is dat als je blijft rijden dat je dan ook wel weer opdroogt....


Omdat de versnellingsbak slecht naar de derde versnelling schakelt zal ik de bak moeten vervangen/repareren.
Nu heb ik nog 2 bakken liggen, een 2CV6-bak en een Dyane-bak.
De vierde versnelling is anders, bij de Dyane langer dan de 2CV.
Aangezien de Pony vrij vierkant is aan de voorzijde heb ik het idee om er toch maar de 2CV-bak in te bouwen,
Volgens de calculator van Cats is dat ook de beste keuze.

http://cats-citroen.com/citroen_atypes/ ... tions.html

Maar wie kan me vertellen hoe ik het verschil zie in aan een versnellingsbak?
Ik heb het hier wel eens gelezen maar heb me suf gezocht en kan het niet vinden.

Of is die synchromesh eenvoudig te vervangen?

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 27 nov, 2014 09:48

Er zitten wel of geen groeven op je price as. Geen groeve is een eend, 1 groef ami/ak dyane 2groeven een bak van een 435. Natuurlijk kan er van alles aan geknutseld zijn in de afgelopen 40 jaar aan die bakken. Je kan ook eenvoudig de om wentelingen van je price as tellen als je de steek assen 1 x rond draait.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 28 nov, 2014 23:29

Ik zal het controleren.


Vandaag ontving ik bij de post de kentekencard!
Dat ging best vlot.
Meteen naar de platenboer geraced voor drie mooie platen en de verzekering geregeld.

Vanavond dus de eerste rondjes getoerd en dat viel niet tegen, op de versnellingsbak na dan.
De auto helt nog meer over dan een Eend en je moet je best doen op je stoeltje te blijven zitten aangezien deze geheel vlak zijn en van supergladde skai.
Qua topsnelheid lijkt het ca.105 echte (GPS) kilometers te zijn. dan staat er 100 op de klok.

Eigenlijk begrijp ik niet waarom hier een Dyane-bak in zou zitten. Het lijkt me dat er met een eendenbak nog iets te halen valt aangezien de luchtweerstand op een flatgebouw lijkt.

Ik zie nog wel even wat ik doe.

Helaas is mijn avontuur met de RDW nog niet ten einde.... Uiteraard hebben ze een fout gemaakt op het kenteken.
De max. trekgewichten staan er niet goed op.
Ongeremd is 270kg
Geremd is -

Best logisch.....
Ach maandag maar weer eens contact zoeken.

Met een beetje geluk heb ik trouwens morgen een zeer bijzondere ontmoeting.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 29 nov, 2014 09:09

Ik ben wel benieuwd wat voor kenteken je hebt gekregen. Je hebt 3 kuxe platen besteld; met een modern GAIK nummer mag je er max. 2 bestellen. Of heb je een historisch kenteken gekregen? AR-**-** of **-YD**?

In ieder geval mooi dat je een kenteken hebt en er mee rijden kunt :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 29 nov, 2014 09:27

Thijs schreef:

Helaas is mijn avontuur met de RDW nog niet ten einde.... Uiteraard hebben ze een fout gemaakt op het kenteken.
De max. trekgewichten staan er niet goed op.
Ongeremd is 270kg
Geremd is -

Best logisch.....
Ach maandag maar weer eens contact zoeken.

Met een beetje geluk heb ik trouwens morgen een zeer bijzondere ontmoeting.


Heb je een bedrijfswagenkenteken gekregen?
Meen dat het daarop niet meer aangegeven wordt.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 29 nov, 2014 21:10

Ik ben wel benieuwd wat voor kenteken je hebt gekregen. Je hebt 3 kuxe platen besteld; met een modern GAIK nummer mag je er max. 2 bestellen. Of heb je een historisch kenteken gekregen? AR-**-** of **-YD**?
Nee, gewoon een modern kenteken met een lelijke combinatie aangezien de auto uit 1982 is.
Drie platen waarvan 2 gele en 1 witte voor de sleurhut.
Heb je een bedrijfswagenkenteken gekregen?
Nee, er zit een achterbank in. 5 Persoons op het kenteken.


Vanavond ben ik nog even een rondje om geweest en toen bleek dat de rechter gordel te kort is om een persoon onder te proppen..... erg handig.

De MCC banden rijden erg fijn, ook met deze koude.

Het overhellen in de bochten is errug grappig, vooral voor nietsvermoedende passagiers.
Nu ben ik met de Dyane heus wel wat gewend maar dit is echt grandioos.

Vandaag ben ik naar de oldtimerbeurs in Eelde geweest en daar heb ik de andere Grieks/Nederlande Vreemde Eend eigenaar Willem/Wimski getroffen.
We hebben beide schuifraamrubbers gescoord voor de deuren en nog wat andere rubbers.
Best grappig om iemand te treffen die je alleen maar op het forum bent tegen gekomen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 30 nov, 2014 11:23

Als je kijkt hoe een Vanclee Mungo overhelt kan ik me voorstellen dat jouw Namco dat ook doet.

Afbeelding
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 1 dec, 2014 19:12

Als je kijkt hoe een Vanclee Mungo overhelt kan ik me voorstellen dat jouw Namco dat ook doet.
Dat ziet er mooi uit! En als je dan bedenkt dat de Pony nog hoger van de grond staat....


Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 3 dec, 2014 22:03

Vanavond even geworsteld met een raamrubber.
De raampjes schuiven weer als vanouds en kunnen nu ook dicht en het slotje er op.

Afbeelding

Afbeelding

Het oude rubber was te breed waardoor hij niet goed in de verticale rubbers gleed.

Ook heb ik mijn archief geraadpleegd en de twee versnellingsbakken tevoorschijn gehaald.
Het zou dus aan de prise-as te zien zijn wat voor bak het is?

Afbeelding
Bak A

Afbeelding
Bak B (dat witte is wat lijm van Ducttape)

Afbeelding
Bak C

Afbeelding
Bak D

Wie kan de bakken een type geven?
Ik denk bij diverse wel te weten wat het is maar zeg nog even niks.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 6 dec, 2014 11:44

De bakken met korte splines zijn m.i. allemaal 2cv6 bakken, voorzien van schijfremmen en een dun vliegwiel. Bak C is volgensmij een Dyanebak.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 6 dec, 2014 13:30

Bak A is volgens mij een 435 bak heeft 2 ringen op de price as
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 6 dec, 2014 17:58

knip
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 6 dec, 2014 19:54

Bak A is inderdaad van een 4tje.

Bak B is voor zover ik weet van een 2CV6.

Bak C is mij verkocht als zijnde een 2CV6 bak maar ik vermoed dat dit een Dyanebak is.
Ik heb namelijk nog een bak liggen met dezelfde as en die is mij verkocht als een Dyanebak. Na een testje in de vierde versnelling kom ik op dezelfde omwentelingen. Dat aantal verschilt duidelijk van Bak B.

Bak D zit in mijn Pony. Volgens de site van Cats zou achter een AM2A motor een Dyane bak horen. Dus ik ging er vanuit dat dit een Dyanebak is. Alleen is de as gelijk aan de bak die ik zeker als 2CV beschouw. Dus: nu weet ik het even niet meer....

Bak C zou nu in de Pony moeten als vervanger....

Plaats reactie