Het winterkapje... voor beginners.
Het winterkapje... voor beginners.
Ik krijg eind deze week mijn allereerste Eend en zit mij uiteraard goed in te lezen. Nu lees ik her en der over het "winterkapje". Ook als ik Google kom ik alleen maar experts met moeilijke woorden tegen, maar nergens een duidelijke uitleg voor beginners. Ik begrijp dat ik een winterkapje op de auto moet zetten onder de 10 graden? Maar niemand vertelt me waarom? Wat gebeurt er dan als ik dat niet doe? Ik lees hier en daar over kapotte motoren, niet warm in de auto, maar nergens een uitputtend antwoord. Wie weet meer, en kan het aan een "absolute beginner" uitleggen?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De eend heeft een luchtgekoelde motor zonder enige temperatuut regeling.
Onder de 10 graden kan de motor niet meer warm genoeg worden om de olie lekker rond te pompen.
Het winterkapje zorgt er voor dat er minder koude lucht binnen gehaalt word door de ventilator en de motor goed warm kan worden.
Onder de 10 graden kan de motor niet meer warm genoeg worden om de olie lekker rond te pompen.
Het winterkapje zorgt er voor dat er minder koude lucht binnen gehaalt word door de ventilator en de motor goed warm kan worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Hallo,
Ik heb altijd begrepen dat je bij een buitentemperatuur onder de 5 graden je je winterkapje moet plaatsen en bij een buitentemperatuur van boven de 10 graden hem absolute moet verwijderen.
Naast het feit dat je olie niet warm genoeg wordt en dus niet genoeg smeert heb je ook kans dat er wit schuim ontstaat in de olievulpijp en daardoor de carterontluchting niet meer werkt (en olielekkage in de hand werkt)
Ik heb altijd begrepen dat je bij een buitentemperatuur onder de 5 graden je je winterkapje moet plaatsen en bij een buitentemperatuur van boven de 10 graden hem absolute moet verwijderen.
Naast het feit dat je olie niet warm genoeg wordt en dus niet genoeg smeert heb je ook kans dat er wit schuim ontstaat in de olievulpijp en daardoor de carterontluchting niet meer werkt (en olielekkage in de hand werkt)
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
- Locatie: Elahuizen
- Contacteer:
Ik heb wel boertjes in Zuid Frankrijk met een winterkapje zien rijden bij 35 graden.
Maar zover de sterke verhalen. meer in fo vind je hier http://www.2cv.nl/alledag/vraagbaak.html#winterkapje
Maar zover de sterke verhalen. meer in fo vind je hier http://www.2cv.nl/alledag/vraagbaak.html#winterkapje
Laatst gewijzigd door hetwrak op zo 28 dec, 2014 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah, een WINTERSCHERM. Dat levert veel meer info op. DANK DANK DANK !!!Iemand ook ervaring met dit stukje diefstal-preventie?
http://citroparts.com/2CV/Boetiek/Anti- ... EHARI.html
http://citroparts.com/2CV/Boetiek/Anti- ... EHARI.html
Citroën zegt in het instructieboekje van de 2CV/Dyane dat beneden de 10 graden celsius buitentemperatuur het winterschermpje geplaatst moet worden en boven de 10 graden het weer verwijderd moet worden.
Heeft ermee te maken dat bij lage temperaturen de olie zonder winterschermpje niet snel genoeg warm wordt.
Ze zullen het wel het beste weten, daarom hou ik me maar aan dit advies
Heeft ermee te maken dat bij lage temperaturen de olie zonder winterschermpje niet snel genoeg warm wordt.
Ze zullen het wel het beste weten, daarom hou ik me maar aan dit advies
Laatst gewijzigd door noodles op ma 29 dec, 2014 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 Confort 1980
Alles draait om de olietemperatuur.
Die moet zo snel mogelijk op de juiste temperatuur zijn.
Rijd je alleen maar kleine stukjes dan kun je hem bijna zomer en winter laten zitten.
De motor komt dan namelijk nauwelijks op temperatuur.
Dus is het 15 graden en je gaat maar 5 of 10 km rijden, lekker laten zitten!
Is alleen maar beter voor je motor.
Ga je boven de 10 a 15 graden een lang stuk snelweg rijden, haal er hem dan vanaf.
Het is een ook een kwestie van gezond verstand.
En.... een eend is overkoeld dus snel warm lopen in Nederland zal er zeker niet bij zijn.
Hij gaat hoogstens wat stinken doordat al het aangekoekte vuil in de warmtewisselaars wat gaat stinken, maar dat betekent niets.
In ieder geval is helder dat het rijden met een te koude motor in ieder geval niet best is voor een eend.
Die moet zo snel mogelijk op de juiste temperatuur zijn.
Rijd je alleen maar kleine stukjes dan kun je hem bijna zomer en winter laten zitten.
De motor komt dan namelijk nauwelijks op temperatuur.
Dus is het 15 graden en je gaat maar 5 of 10 km rijden, lekker laten zitten!
Is alleen maar beter voor je motor.
Ga je boven de 10 a 15 graden een lang stuk snelweg rijden, haal er hem dan vanaf.
Het is een ook een kwestie van gezond verstand.
En.... een eend is overkoeld dus snel warm lopen in Nederland zal er zeker niet bij zijn.
Hij gaat hoogstens wat stinken doordat al het aangekoekte vuil in de warmtewisselaars wat gaat stinken, maar dat betekent niets.
In ieder geval is helder dat het rijden met een te koude motor in ieder geval niet best is voor een eend.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer: