Kosten onderhoud?
Kosten onderhoud?
Ik ben in discussie met m´n vriendin, ik vind dat ik een eendje wil kopen (zodra ik werk heb) en daar dan veel plezier in te hebben. Zij vind dat een eendje kopen wel leuk is maar dat het onderhouden ervan niet goedkoop is. Nu ben ik benieuwd wat jullie ongeveer aan je eendje kwijt zijn elke maand of jaar voor onderhoud.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Contacteer:
Nou, iets minder optimisme zou reeel zijn. Ik ben toch wel een dikke 1000 euro per jaar kwijt tot nu toe. Heb haar drie jaar. Vooral in het eerste jaar was er van alles mis. Toen was ik het aankoop bedrag ook nog eens kwijt aan achterstallige onzin en kinderziektes. Dat had ik gelukkig ook begroot. Nu zakken de kosten voor onderhoud maar wordt ik nog steeds wel eens verrast bij de APK keuringen. Deels door noodzakelijk herstel van fouten van voorgaande garagisten. Daar reserveer ik nu vantevoren al een paar honderd euro's voor. Alsof het water is glijdt het geld uit je handen.
Maar toch, alles bij elkaar is het voor mij prima te doen en rij ook ik goedkoop. En omdat ik een erg geinig eendje heb voor dagelijks gebruik vindt ik het ook wel wat waard. Een OV-jaarkaart is drie keer duurder.
Maar toch, alles bij elkaar is het voor mij prima te doen en rij ook ik goedkoop. En omdat ik een erg geinig eendje heb voor dagelijks gebruik vindt ik het ook wel wat waard. Een OV-jaarkaart is drie keer duurder.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
- inmijneendje
- Moderator
- Contacteer:
Bij mij kost het onderhoud per jaar ongeveer 500 euro, maarja ik laat ook elk jaar bij de keuring+grote beurt iets doen wat ik tijdens de restauratie niet heb gedaan zoals bijv. nieuwe schokbrekers, nieuw stuurhuis, 123 onsteking, nieuwe remschijven, nieuwe spatborden enz. totdat ik een eend heb die helemaal nieuw is (bijna).
Groetjes
www.inmijneendje.nl
Groetjes
www.inmijneendje.nl
-
- Regelmatige poster
ooo ja ik ben wel vergeten dat ik 4 nieuwe banden heb moeten kopen maar a 300 euro maar die gaan dan ook weer 5 jaar mee. Dus moet je dat uitsmeren. Verder natuurlijk wel meer uitgegeven aan allemaal snuisterijen maar dat heeft niets met puur onderhoud van de techniek te makenHanzzl schreef:Nou, iets minder optimisme zou reeel zijn.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Moeilijk te zeggen inderdaad.
paar 100 euro per jaar ben je zo kwijt aan een (willekeurig welke) auto. Bij elke auto is de mate van periodiek onderhoud verbonden met hoge of lage onderhoudskosten later.
Bij een eend is het wel zo, dat als je eenmaal begint, er altijd weer meer bij komt, het is nou eenmaal een oude auto. Heb je net alles op orde, chassies netjes, koetsje rot, koetsje netje, motor aan grote beurt toe, motor weer als nieuw, aandrijfashoezen en fusees weer aan vervanging toe, enzeneznenenen.
is een soort visueuze (dinges) cirkel zeg maar. Maar nogmaals, dat heeft veel te maken met wat je tussendoor wel aan je wagen doet en hoeveel km's je ermee rijdt.
Greatnix Spookeend
paar 100 euro per jaar ben je zo kwijt aan een (willekeurig welke) auto. Bij elke auto is de mate van periodiek onderhoud verbonden met hoge of lage onderhoudskosten later.
Bij een eend is het wel zo, dat als je eenmaal begint, er altijd weer meer bij komt, het is nou eenmaal een oude auto. Heb je net alles op orde, chassies netjes, koetsje rot, koetsje netje, motor aan grote beurt toe, motor weer als nieuw, aandrijfashoezen en fusees weer aan vervanging toe, enzeneznenenen.
is een soort visueuze (dinges) cirkel zeg maar. Maar nogmaals, dat heeft veel te maken met wat je tussendoor wel aan je wagen doet en hoeveel km's je ermee rijdt.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat ik aan de eend denk ik ongeveer (qua onderhoud dan) evenveel uitgeef als aan de Opel. ik tel dan ff de restauratie niet mee. Het enigste verschil is wel, dat de eend meerdere maar goedkopere reparaties heeft en de opel een paar, maar dat die meteen duurder uitvallen.
Of een eend dus goedkoper of duurder is hangt dus echt van de staat van de eend en van de handigheid/zelfredzaamheid van de eigenaar af. Maar dat laatste zit wel goed volgens mij.
Of een eend dus goedkoper of duurder is hangt dus echt van de staat van de eend en van de handigheid/zelfredzaamheid van de eigenaar af. Maar dat laatste zit wel goed volgens mij.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Het sleutelen is idd geen probleem... m'n ouders hebben zelfs een hefbrug in huis
Het is namelijk een tankstation geweest met eigen taxibedrijf.
Nu kan ik tenminste tegen m'n vriendin zeggen dat ik gelijk heb... (eindelijk een keertje
)
Ik begrijp dat je een beetje mazzel moet hebben en goed uit moet kijken wat je koopt. Maarja, m'n AX kost het afgelopen jaar ook al een aardig centje.. o.a. 2 aandrijfassen

Nu kan ik tenminste tegen m'n vriendin zeggen dat ik gelijk heb... (eindelijk een keertje

Ik begrijp dat je een beetje mazzel moet hebben en goed uit moet kijken wat je koopt. Maarja, m'n AX kost het afgelopen jaar ook al een aardig centje.. o.a. 2 aandrijfassen

AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
-
- Gebruiker
IK heb mijn geit ook maar pas en ik vind dat het onderhoud redelijk goed meevalt. 30 euro voor een klein onderhoud, 150 euro voor een RX roestbehandeling die 10 jaar meegaat.
Wegentaks en BIV betalen mijn ouders omdat de auto ook op hun naam staat plus de verzekering.
Wegentaks is in België 62 euro per jaar, BIV plus inschrijvingstaks (eenmalig 62 euro en 31 euro) en verzekering 200 euro.
Dus ja, als je alles volgens de regels doet, zal hij wel wat geld kosten maar ik vind dat de kosten al bij al nog meevallen. Ik heb er tot nu toe nog niet veel kosten aan gehad. De kosten waren ingecalculeerd. Voor de rest kan je een onderhoud buiten de uren doen, dan is het een pak goedkoper.
Wegentaks en BIV betalen mijn ouders omdat de auto ook op hun naam staat plus de verzekering.
Wegentaks is in België 62 euro per jaar, BIV plus inschrijvingstaks (eenmalig 62 euro en 31 euro) en verzekering 200 euro.
Dus ja, als je alles volgens de regels doet, zal hij wel wat geld kosten maar ik vind dat de kosten al bij al nog meevallen. Ik heb er tot nu toe nog niet veel kosten aan gehad. De kosten waren ingecalculeerd. Voor de rest kan je een onderhoud buiten de uren doen, dan is het een pak goedkoper.
Sempre o dois cavalos
Onderhoud is zo duur als dat je het zelf wil maken... Onderdelen kosten nix tot weinig (als je tijd hebt en maakt om te zoeken) bij haast gaan de kosten dito omhoog... Want nieuw is alles altijd duurder en op sommige plaatsen zelfs ERG duur. Maar zolang je vel zelf doet valt het best mee. En met een brug in huis (wow, jaloers!) lukt dat toch zeker.
stop de yuppieficatie van de 2cv! DIY
-
- Regelmatige poster
Hoi
als je zelf sleutelt kost het onderhoud zo goed als niks, 150 euro aan onderdelen per jaar kom je al een heel eind. Dan heb je natuurlijk wel eventueel achterstallig onderhoud en restauratie, maar dit valt ook wel allemaal mee. En als je blok/bak stuk gaan, kost ongeveer 150 euro, komplete uitlaat 50? euro etc etc. Maar hangt wel af van je knutselkwaliteiten. Ik heb denk ik in 10 jaar eend ongeveer 2500 euro uitgegeven aan de eend incl aankoop chassis spuiten etc etc.
groet frank
als je zelf sleutelt kost het onderhoud zo goed als niks, 150 euro aan onderdelen per jaar kom je al een heel eind. Dan heb je natuurlijk wel eventueel achterstallig onderhoud en restauratie, maar dit valt ook wel allemaal mee. En als je blok/bak stuk gaan, kost ongeveer 150 euro, komplete uitlaat 50? euro etc etc. Maar hangt wel af van je knutselkwaliteiten. Ik heb denk ik in 10 jaar eend ongeveer 2500 euro uitgegeven aan de eend incl aankoop chassis spuiten etc etc.
groet frank