Wat is de normale compressie van een 2cv 6?
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Wat is de normale compressie van een 2cv 6?
Beste allen,
Om de heftige olielekkage op te lossen van mijn acadiane heb ik vorige week een olievulpijp revisie wissel gedaan. Hierna een onderdruk meting gedaan. En de motor lijkt te blazen als deze op toeren komt. Verdacht worden de zuigerveren, het blowby effect kan zorgen voor overdruk in het carter. Hij perst de olie dan ook lustig naar buiten!
Ik heb een compressiemeter gekocht en had vandaag tijd om te meten. Motor warm laten lopen, helaas wel stationair... Geen zin om in de sneeuw te gaan spelen vandaag...
Ik meette een gemiddelde compressie van 6 bar voor cilinder 1 en 7 bar voor cilinder 2. Dit lijkt me wat weinig.
Welke compressie hoort een acadiane te hebben? Zit ik op het juiste pad om de problemen op te lossen?
Groetjes Frank
Om de heftige olielekkage op te lossen van mijn acadiane heb ik vorige week een olievulpijp revisie wissel gedaan. Hierna een onderdruk meting gedaan. En de motor lijkt te blazen als deze op toeren komt. Verdacht worden de zuigerveren, het blowby effect kan zorgen voor overdruk in het carter. Hij perst de olie dan ook lustig naar buiten!
Ik heb een compressiemeter gekocht en had vandaag tijd om te meten. Motor warm laten lopen, helaas wel stationair... Geen zin om in de sneeuw te gaan spelen vandaag...
Ik meette een gemiddelde compressie van 6 bar voor cilinder 1 en 7 bar voor cilinder 2. Dit lijkt me wat weinig.
Welke compressie hoort een acadiane te hebben? Zit ik op het juiste pad om de problemen op te lossen?
Groetjes Frank
Laatst gewijzigd door dezilverlinde op za 24 jan, 2015 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Wat bedoel je precies Thijs? Heb bougies eruit gedraaid, meter erin gedraaid. En vervolgens met de startmotor de motor 4 slagen laten maken. Hierna las ik deze compressie af. Wat deed ik verkeerd?
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Thijs bedoelt dat de gasklep helemaal open moet staan om een goede meting te doen. Of zoals ik het lees, volgas.
Ik dacht dat 10-11 bar ok was, maar ben ik niet geheel zeker van. Vast wel iemand die het weet. Ik denk dat het ook wel via de zoekfunctie te vinden is.
Hier wordt aangegeven dat boven 9 bar nog ok is.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=767 ... compressie
En hier dat onder ideale omstandigheden ong. 11 bar gemeten moet worden.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=122 ... compressie
Ik dacht dat 10-11 bar ok was, maar ben ik niet geheel zeker van. Vast wel iemand die het weet. Ik denk dat het ook wel via de zoekfunctie te vinden is.
Hier wordt aangegeven dat boven 9 bar nog ok is.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=767 ... compressie
En hier dat onder ideale omstandigheden ong. 11 bar gemeten moet worden.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=122 ... compressie
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Nu opnieuw een meting gedaan.
Wederom met stationair 'warm' gedraaide motor. Niet optimaal lijkt me.
Ik heb nu volgas gemeten de waarde van cilinder 1 is 8 bar, cilinder 2 9 bar.
Wat ik niet weet is of dit wat zegt over de staat van de zuigerveren. Wat ik wel weet is dat ik in de hogere toeren een blazende vulpijp heb. (deze is gereviseerd). Wat zou wijs zijn? Eerst vulpijp maar vervangen door een nieuwe om uit te sluiten dat de vulpijp die er nu op zit niet goed is?
Graag wat wijze raad..
Wederom met stationair 'warm' gedraaide motor. Niet optimaal lijkt me.
Ik heb nu volgas gemeten de waarde van cilinder 1 is 8 bar, cilinder 2 9 bar.
Wat ik niet weet is of dit wat zegt over de staat van de zuigerveren. Wat ik wel weet is dat ik in de hogere toeren een blazende vulpijp heb. (deze is gereviseerd). Wat zou wijs zijn? Eerst vulpijp maar vervangen door een nieuwe om uit te sluiten dat de vulpijp die er nu op zit niet goed is?
Graag wat wijze raad..
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Afgaande op de info uit soortgelijke topics heb je wel reden om de boel open te maken. De compressie is niet meer zoals zou moeten, maar verontrustend vind ik het ook niet echt. Als ie verder gewoon goed rijdt, waarom zou je de boel dan open maken is mijn gedachte. Kan altijd nog!
Ik denk dat het wel mogelijk is dat er blow by gassen zijn die voor overdruk zorgen. Maar het kan ook zijn dat de kleppen aan slijtage onderhevig zijn en dat je hierdoor compressie verliest. Of een combinatie van beiden.
Wil je zeker weten dat die gereviseerde vulpijp niet de oorzaak is dan zul je een andere moeten proberen. Dat is nog steeds de goedkoopste en makkelijkste variant. Of een goede zien te lenen om te testen. Ik denk dat je het dan wel hebt uitgesloten.
Ik denk dat het wel mogelijk is dat er blow by gassen zijn die voor overdruk zorgen. Maar het kan ook zijn dat de kleppen aan slijtage onderhevig zijn en dat je hierdoor compressie verliest. Of een combinatie van beiden.
Wil je zeker weten dat die gereviseerde vulpijp niet de oorzaak is dan zul je een andere moeten proberen. Dat is nog steeds de goedkoopste en makkelijkste variant. Of een goede zien te lenen om te testen. Ik denk dat je het dan wel hebt uitgesloten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Vandaag even begonnen met uitsluiten in mijn zoektocht naar de storing. Een nieuw type vulpijp gemonteerd, die met het stalen klepje. Kleine €.150,00 euro lichter maar verrassend resultaat! De motor heeft weer onderdruk in het carter. Stationair zoog hij de vloeistof zowat naar binnen. Met gas geven ging de motor ook niet echt over tot blazen. Het lijkt nu allemaal keurig binnen de norm te zijn nu. Als het weer wat beter is zal ik een proefrit maken waaruit blijken zal of de olie lekkage nu verholpen is!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Ok, nou die heb ik er ook op zitten en zoog direct alles naar binnen toe waardoor ik gelijk de olie kon verversen omdat er dus water bij zat...
Gelukkig bij jou dus niet het geval.
Ik had eigenlijk het idee dat je een 'normale' vulpijp zou proberen omdat je dan gelijkwaardige spullen erop zou hebben.
Dat deze vulpijp nu de oorzaak maskeert zou ook nog kunnen. Dat ding zuigt zo hard namelijk. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je rijdt. Zou mooi zijn om rijdend eens te meten.
Gelukkig bij jou dus niet het geval.
Ik had eigenlijk het idee dat je een 'normale' vulpijp zou proberen omdat je dan gelijkwaardige spullen erop zou hebben.
Dat deze vulpijp nu de oorzaak maskeert zou ook nog kunnen. Dat ding zuigt zo hard namelijk. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je rijdt. Zou mooi zijn om rijdend eens te meten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987