Dikkere massakabel ivm aansluiten versterker?
Dikkere massakabel ivm aansluiten versterker?
Hi,
Ik heb hier een 4-kanaals versterker die ik wil gaan inbouwenin mn eend.
Specs:
4 x 190 W output power.
4 channel PWM MOSFET Amplifier
2 Ohm stable stereo.
Super Bass.
Variable gain control.
High pass and low pass filter with variable crossover.
Fully protection system thermal/Short Circuit/Overloading.
Hier wil ik iig 2 speakers met max inputt 110w en nominale input 25w aanhangen en waarschijnlijk later nog es uitbreiden.
Is het hiervoor nodig om de massakabel (vanwege dat dunnere massakabeltje naar de koets) van de accu te vervangen voor een dikkere? Er zit nu een standaard massakabel in (van de jongens in Zutphen). Ik lees namelijk nergens dat iemand zijn/haar massakabel heeft vervangen, want die lijkt me niet geschikt voor al die extra ''jus'' die er straks doorheen moet of heb ik het mis??
Ik heb hier een 4-kanaals versterker die ik wil gaan inbouwenin mn eend.
Specs:
4 x 190 W output power.
4 channel PWM MOSFET Amplifier
2 Ohm stable stereo.
Super Bass.
Variable gain control.
High pass and low pass filter with variable crossover.
Fully protection system thermal/Short Circuit/Overloading.
Hier wil ik iig 2 speakers met max inputt 110w en nominale input 25w aanhangen en waarschijnlijk later nog es uitbreiden.
Is het hiervoor nodig om de massakabel (vanwege dat dunnere massakabeltje naar de koets) van de accu te vervangen voor een dikkere? Er zit nu een standaard massakabel in (van de jongens in Zutphen). Ik lees namelijk nergens dat iemand zijn/haar massakabel heeft vervangen, want die lijkt me niet geschikt voor al die extra ''jus'' die er straks doorheen moet of heb ik het mis??
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
in principe is je koets massa, en die zit op je chassis en je chassis zit weer vast aan je versnellings bak en die heeft wel een dikke massa kabel.
Mijn advies zou zijn, trek een 20 mm2 voor de plus en eenzelfde dikte voor de min kabel vanaf de accu. De plus goed zekeren en dan is het helemaal in orde.
Ik had dat met 4 keer 50 mm2 gedaan, maar ik had een wat overdreven install.
In feite is dat kleine kabeltje echt bedoeld voor de massa van de koets, achter lichten, deel van dashboard en binnen verlichting te ondersteunen. Omdat de bak in rubber hangt en de koets vaak slecht massa maakt met de rest.
Mijn advies zou zijn, trek een 20 mm2 voor de plus en eenzelfde dikte voor de min kabel vanaf de accu. De plus goed zekeren en dan is het helemaal in orde.
Ik had dat met 4 keer 50 mm2 gedaan, maar ik had een wat overdreven install.
In feite is dat kleine kabeltje echt bedoeld voor de massa van de koets, achter lichten, deel van dashboard en binnen verlichting te ondersteunen. Omdat de bak in rubber hangt en de koets vaak slecht massa maakt met de rest.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Dank voor de reacties! Vandaag de boel aangesloten en we hebben geluid. Voor de bekabeling ben ik naar een caraudiozaak geweest en daar werd me verteld dat 10mm2 voor de voeding en massa voldoende was. Is 20mm2 wat ik minimaal nodig heb of kan het ook met 10mm2?
Verder viel me op dat ik een plop-geluid (niet heel hard, maar wel irritant) heb bij het uitschakelen van de radio en versterker (via remote). Op diverse forums lees ik verschillende oorzaken (slechte massa versterker en/of radio, versterker maak direct contact met koets etc.). De versterker heb ik op een houten plank staan dus die makt geen contact met de koets. De massa van de versterker moet ik nog checken en massa van de radio is volgens mij goed. Bedrading maakt ook nergens contact. Kan het nog iets anders zijn? Ik lees diverse keren dat je ook een schakelaar tussen de remote-kabel kan leggen om de versterker uit te schakelen en daarna de radio pas. Maar in een aparte schakelaar heb ik niet echt trek in (kvind het ook mooier als de versterker automatisch uitgaat:) ).
Verder viel me op dat ik een plop-geluid (niet heel hard, maar wel irritant) heb bij het uitschakelen van de radio en versterker (via remote). Op diverse forums lees ik verschillende oorzaken (slechte massa versterker en/of radio, versterker maak direct contact met koets etc.). De versterker heb ik op een houten plank staan dus die makt geen contact met de koets. De massa van de versterker moet ik nog checken en massa van de radio is volgens mij goed. Bedrading maakt ook nergens contact. Kan het nog iets anders zijn? Ik lees diverse keren dat je ook een schakelaar tussen de remote-kabel kan leggen om de versterker uit te schakelen en daarna de radio pas. Maar in een aparte schakelaar heb ik niet echt trek in (kvind het ook mooier als de versterker automatisch uitgaat:) ).
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
deze site geeft info over kabeldikte http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html
op de rest staat nog veel meer info.
zo'n plop kan komen door te dunne kabels naar de radio, die moet opeens een puls geven naar de versterker.
Een andere oorzaak die vaker voorkomt is een signaal kabel. Soms zitten de kabels net wat rot of is er een externe massa tegen de massa van de rca (signaal kabel buitenkantje van de aansluiting bv.)
op de rest staat nog veel meer info.
zo'n plop kan komen door te dunne kabels naar de radio, die moet opeens een puls geven naar de versterker.
Een andere oorzaak die vaker voorkomt is een signaal kabel. Soms zitten de kabels net wat rot of is er een externe massa tegen de massa van de rca (signaal kabel buitenkantje van de aansluiting bv.)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Ik heb een losse versterker zonder radio in de eend. Draadje vanaf het contactslot getrokken voor de schakeldraad van de versterker, en een 10mm2 kabel van accu naar versterker. De bron is een minijack-tulp kabeltje naar voren, met een telefoon eraan. Ook ik heb een plopje op het moment dat de versterker z'n relais inschakelt, enkele seconden na contact. Volgens mij niets geks. Je kunt wel proberen om het volume (of gain) op je versterker wat zachter te zetten.
Aangezien het fijn is als je uiteindelijk ook de oplossing voor een probleem terug kan vinden.
In mijn geval de 'plop' bij het uitschakelen van de radio (en dus versterker).
Bij het controleren van de aansluitingen bij de speakers bleek dat ik de plus en min had omgedraaid. Ik had dan ook de speakerkabels random aangesloten en niet gelet op plus/min(doh!). Bij het juist monteren van de kabels (plusuitgang versterker op plusingang speaker) was mijn 'plop' verdwenen en kan ik met een gerust hart mijn soundsystem uitzetten.
Nu nog een keer een subwoofer plaatsen voor de nodige bas, maar waar deze dan weer moet:S...
Das voor een volgende keer
In mijn geval de 'plop' bij het uitschakelen van de radio (en dus versterker).
Bij het controleren van de aansluitingen bij de speakers bleek dat ik de plus en min had omgedraaid. Ik had dan ook de speakerkabels random aangesloten en niet gelet op plus/min(doh!). Bij het juist monteren van de kabels (plusuitgang versterker op plusingang speaker) was mijn 'plop' verdwenen en kan ik met een gerust hart mijn soundsystem uitzetten.
Nu nog een keer een subwoofer plaatsen voor de nodige bas, maar waar deze dan weer moet:S...
Das voor een volgende keer
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69