Technische keuring België
Technische keuring België
Ik ben deze morgen naar de technische keuring (België) galweegt en kwam daar tot mijn grote verbijstering te weten dat mijn geitje afgekeurd werd daar de bandenmaat niet klopte. De maat die er nu oplegt is 135r15 en dit moet volgens de keuring 125R15 zijn. Deze maat staat genoteerd op het goedkeuringscertificaat van het voertuig. Ik ben in het verleden reeds 3x met de geit naar de keuring geweest en nu moet ik plots de bande, die nog in zeer goede staat zijn, vervangen door een andere bandenmaat. Leuk is anders en toppunt is dat de persoon die mijn geitje keurde een muggenzifter was.
-
- Beginner
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
Het kan wel met die bandenmaat, rijdt er ook mee in belgië.
Wat je moet doen is een orgineel ondehoudsboekje meenemen naar de keuring. Daar staat op dat je ook met 135R15 mag rijden.
Als ze moelijk doen moet je via de stationchef dit mogen ze namelijk niet afkeuren. tenzij je hoogte te laag is 135r15/80 en 135r15/70 mogen geen probleem zijn.
Wat je moet doen is een orgineel ondehoudsboekje meenemen naar de keuring. Daar staat op dat je ook met 135R15 mag rijden.
Als ze moelijk doen moet je via de stationchef dit mogen ze namelijk niet afkeuren. tenzij je hoogte te laag is 135r15/80 en 135r15/70 mogen geen probleem zijn.
Technische keuring
Ik ben bij de stationschef geweest maar die bleef voet bij stuk houden en er moeten maat 125 op'
-
- Heavy user
helaas heb ik het niet meer voor je, maar ik heb ooit in duitsland michelin winterbanden gekocht (135) en daar kreeg ik een kopie van een gelijkvormigheids attest van citroen mee dat die 135 banden toegestaan waren onder 2cv, mehari en dyane.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Technische keuring
Heb 4 velgen met nog zeer goede banden maat 125 voor een prikje kunnen kopen, dus probleem is opgelost maar zal volgende keer toch gaan voor oldimerschouwing daar de regelgeving in België enorm versoepeld is.
van de Goca-site:
"""De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%."""
- op het gelijkvormigheidsattest ga je deze info niet vinden
- PVG kan je opvragen op de keuring of bij de constructeur (een dosis moed en zelfopoffering is vereist bij Citroen Belux)
- instructieboekje is een mogelijkheid
als je dit niet kan aantonen telt de buitendiameter, maar gezien het verschil in omtrek tussen 125 en 135 net geen 3% bedraagt val je buiten de tolerantie en ben je bijgevolg afhankelijk van het humeur van de keurder ...
"""De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%."""
- op het gelijkvormigheidsattest ga je deze info niet vinden
- PVG kan je opvragen op de keuring of bij de constructeur (een dosis moed en zelfopoffering is vereist bij Citroen Belux)
- instructieboekje is een mogelijkheid
als je dit niet kan aantonen telt de buitendiameter, maar gezien het verschil in omtrek tussen 125 en 135 net geen 3% bedraagt val je buiten de tolerantie en ben je bijgevolg afhankelijk van het humeur van de keurder ...
Mehari '78
Re: Technische keuring
anderzijds blijft je auto in orde als je jaarlijks moet gaanNirvana01 schreef:Heb 4 velgen met nog zeer goede banden maat 125 voor een prikje kunnen kopen, dus probleem is opgelost maar zal volgende keer toch gaan voor oldimerschouwing daar de regelgeving in België enorm versoepeld is.
Mehari '78