Restauratie van een 2cv speciaal uit 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Na een paar maanden in het buitenland te hebben gezette voor studie vordert de restauratie langzaam. In de tussentijd is de motorkap geschilderd en geplaatst, de ruitenwissers gemonteerd. Daarvoor wel eerst heel het mechanisme eruit moet halen omdat ze de verkeerde kant opdraaide
. Voorbankje is afgemonteerd en geplaatst samen met de gordels en het dakje is op de auto geplaatst.
Heb voor mezelf besloten om voor de keuring oude deuren erin te zetten en dan later de gerestaureerde deuren een voor een erop te zetten. Dit zodat de auto in ieder geval binnenkort kan gaan rijden.
Maar voor het zo ver is zit ik met nog een uitdaging
. Na al eerder 4 keer de motor eruit en erin gehad te hebben vanwege een verkeerd geleverde koppelingsplaat, kon ik daarna de auto ontkoppelen en werkt deze dus. Nu kwam ik er gisteren achter dat ik nauwelijks weerstand meer heb op het koppelingspedaal (vrije slag tot vlak voor de bodem). Met het volledig uitdraaien van de koppelingskabel werd de vrije slag korter maar kreeg hem niet ontkoppeld. Dus ben bang dat de motor er voor een vijfde keer uit moet
. Al heb ik geen idee hoe dit plotseling kan, motor heeft namelijk nog niet gedraaid en heeft dus ook nog geen meter gereden 





Heb voor mezelf besloten om voor de keuring oude deuren erin te zetten en dan later de gerestaureerde deuren een voor een erop te zetten. Dit zodat de auto in ieder geval binnenkort kan gaan rijden.
Maar voor het zo ver is zit ik met nog een uitdaging







-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ik zie van onder niet zoveel bijzonders. Volgende week is mijn pa terug van vakantie, dan heb ik hulp om de motor eruit te halen.

In de tussentijd wel verder gegaan met de achterbank. De stoel bespanning zit erop, nu nog uitzoeken hoe de bekleding vastgezet moet worden en dan is de achterbank klaar.


In de tussentijd wel verder gegaan met de achterbank. De stoel bespanning zit erop, nu nog uitzoeken hoe de bekleding vastgezet moet worden en dan is de achterbank klaar.

-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Nog een update wat betreft het niet ontkoppelen. Na nog 3 maal de motor eruit en erin te hebben gebouwd. Er achter gekomen dat de koppelingskabel die ik van de vorige eigenaar had gekregen niet bij een 2cv hoorde
en net 1 cm langer was dan een originele kabel
.
Sinds die verder gegaan met het schilderen van de 2 deuren en de achterklep. Deze zijn in de tussentijd geplaatst. Geen foto's van op het moment.
Zo'n twee maanden geleden de motor voor de eerste keer gestart. Dit leek goed te gaan tot we de plas olie onder de auto zagen. Daarop de gehele motor beplating los gehaald om erachter te komen dat hij lekte op alle drie de bouten van de olieleiding aan de voorkant. Bij het vastzetten ook nog de bout op het blok gebroken. Ging er gelukkig makkelijk uit en had er nog een liggen van een eerder blok
Dus na het vastzetten van alle drie de bouten opnieuw de motor gestart. Toen er achter gekomen dat hij ook lekte aan de achterkant bij de krukas
, Nieuwe keerring besteld en geplaatst. Bij het controleren van alle bouten van de motor, voor de tweede maal de bout op het blok gebroken van de olieleiding zonder echt kracht te zetten
.
Na een nieuwe bout geplaatst te hebben weer geproefdraait en daarbij nog steeds een lek aan de achterkant. Daarop motor weer uitgebouwd en geprobeerd de keerring iets diep te plaatsen. Dit mocht helaas niet baten
, plus tijdens deze proefdraai erachter gekomen dat hij wel erg rookte en dat het vliegwiel los trilde.
Daarop het besluit genomen om de motor helemaal uit elkaar te halen en op nieuwe op te bouwen op een ander motorhuis, in de hoop dat het lekken dan ook ophoud. Daarbij eerst twee keer de twee helften vast en los gehad om de keerringen goed te plaatsen. Na de laatste montage erachter gekomen dat de pakking van de oliepomp gescheurd was en dus niet goed was. Deze snel vervangen zonder de twee helften geheel van elkaar te halen. Daardoor ook niet meer gekeken of de lagers van de krukas nog op de juiste plaats zaten. Met het verder monteren ook geen extra weerstand gehad, ten opzichten van eerdere keren. Dus ging er ook vanuit dat ze goed zaten, tot vandaag
Wilde vandaag dus verder met het in elkaar zetten van de motor (zuigers plaatsen etc.). Kom ik er achter dat de krukas niet draait. Dus weer de motor helften los gemaakt. Om erachter te komen dat de centreerpin van de voorste lager van de krukas zich in het lager heeft geperst. Conclusie voorste lager naar de kloten en daarmee dus de krukas
Op dit moment ben ik er nog niet uit wat ik ermee ga doen. Vindt een revisie krukas erg duur (€ 570,-) en de krukas van een andere oude motor heb ik ook geen idee wat de staat daarvan is (motor liep niet zo goed). Dus voor dit moment ligt het project wederom stil en zal die waarschijnlijk ook niet meer op korte termijn gekeurd gaan worden. Waar het een paar maanden geleden nog wel op leek


Sinds die verder gegaan met het schilderen van de 2 deuren en de achterklep. Deze zijn in de tussentijd geplaatst. Geen foto's van op het moment.
Zo'n twee maanden geleden de motor voor de eerste keer gestart. Dit leek goed te gaan tot we de plas olie onder de auto zagen. Daarop de gehele motor beplating los gehaald om erachter te komen dat hij lekte op alle drie de bouten van de olieleiding aan de voorkant. Bij het vastzetten ook nog de bout op het blok gebroken. Ging er gelukkig makkelijk uit en had er nog een liggen van een eerder blok
Dus na het vastzetten van alle drie de bouten opnieuw de motor gestart. Toen er achter gekomen dat hij ook lekte aan de achterkant bij de krukas


Na een nieuwe bout geplaatst te hebben weer geproefdraait en daarbij nog steeds een lek aan de achterkant. Daarop motor weer uitgebouwd en geprobeerd de keerring iets diep te plaatsen. Dit mocht helaas niet baten

Daarop het besluit genomen om de motor helemaal uit elkaar te halen en op nieuwe op te bouwen op een ander motorhuis, in de hoop dat het lekken dan ook ophoud. Daarbij eerst twee keer de twee helften vast en los gehad om de keerringen goed te plaatsen. Na de laatste montage erachter gekomen dat de pakking van de oliepomp gescheurd was en dus niet goed was. Deze snel vervangen zonder de twee helften geheel van elkaar te halen. Daardoor ook niet meer gekeken of de lagers van de krukas nog op de juiste plaats zaten. Met het verder monteren ook geen extra weerstand gehad, ten opzichten van eerdere keren. Dus ging er ook vanuit dat ze goed zaten, tot vandaag

Wilde vandaag dus verder met het in elkaar zetten van de motor (zuigers plaatsen etc.). Kom ik er achter dat de krukas niet draait. Dus weer de motor helften los gemaakt. Om erachter te komen dat de centreerpin van de voorste lager van de krukas zich in het lager heeft geperst. Conclusie voorste lager naar de kloten en daarmee dus de krukas

Op dit moment ben ik er nog niet uit wat ik ermee ga doen. Vindt een revisie krukas erg duur (€ 570,-) en de krukas van een andere oude motor heb ik ook geen idee wat de staat daarvan is (motor liep niet zo goed). Dus voor dit moment ligt het project wederom stil en zal die waarschijnlijk ook niet meer op korte termijn gekeurd gaan worden. Waar het een paar maanden geleden nog wel op leek

Dat valt tegen inderdaad. Kom op, je bent er bijna!
Als ik in jouw schoenen stond zou ik opnieuw beginnen met een ander blok. Dit blok niet meer naar omkijken en zie t maar als een manier te leren en het de volgende keer beter te doen.
Je kunt bv. een gebruikt blok dat goed loopt erin hangen. Gewoon ermee rijden. Bevalt ie, laat je 'm zitten en als er toch iets aan scheelt dan kun je er alsnog wat aan doen.
Over dat afbreken van bouten en het lostrillen van een vliegwiel. Je werkt toch wel met goede momentsleutels? Dan moet t altijd goed gaan.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik opnieuw beginnen met een ander blok. Dit blok niet meer naar omkijken en zie t maar als een manier te leren en het de volgende keer beter te doen.
Je kunt bv. een gebruikt blok dat goed loopt erin hangen. Gewoon ermee rijden. Bevalt ie, laat je 'm zitten en als er toch iets aan scheelt dan kun je er alsnog wat aan doen.
Over dat afbreken van bouten en het lostrillen van een vliegwiel. Je werkt toch wel met goede momentsleutels? Dan moet t altijd goed gaan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Als ik je verhaal over het motortje lees heb ik de indruk dat je een onmisbaar stukje gereedschap niet hebt. Een momentsleutel. Die olieleidingboutjes zitten maar miniem vast en dat is niet voor niks natuurlijk. Zonder momentsleutel wordt het gewoon niks.
Ook niet even de koper afdichtringetjes voor de olieleidingboutjes even vlak geschuurd?
Maar dat je niet goed kijkt of de krukas wel goed in het carter past en de boel gewoon dichtplakt en daarmee je blok vernielt is echt ongelofelijk.
Een eendenmotor zit heel simpel in elkaar maar het is heel belangrijk niets over het hoofd te zien en niets aan het toeval over te laten. En dus werken met een momentsleutel.
Ook niet even de koper afdichtringetjes voor de olieleidingboutjes even vlak geschuurd?
Maar dat je niet goed kijkt of de krukas wel goed in het carter past en de boel gewoon dichtplakt en daarmee je blok vernielt is echt ongelofelijk.
Een eendenmotor zit heel simpel in elkaar maar het is heel belangrijk niets over het hoofd te zien en niets aan het toeval over te laten. En dus werken met een momentsleutel.
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Ik dacht een verse start met een andere motor, die als het goed is lek vrij is en redelijk zou moeten lopen. Maar het ging al mis bij het monteren van alle onderdelen. Eerst de olievulpijp, schroefdraad dol, opgelost door een moertje aan te passen en aan de onderkant te plaatsen. Vervolgens twee bouten van het vliegwiel gebroken, gelukkig beide kunnen verwijderen en had nog een set van een ander blok liggen. Daardoor ruim 2 uur bezig geweest om het blok installatie klaar te maken.
Toen hoopte ik dat het blok dan wel weer snel er in zou zitten, maar nu ben ik ruim 6 uur verder en heb ik toch het gevoel dat de auto weer gewonnen heeft. Het blok wilde er namelijk met geen mogelijkheid in en staat dus weer op de werkbank.
Na zonder te overdrijven het blok er ruim 20 keer in te hebben geprobeerd te zetten, heb ik geen idee meer waarom het niet passen willen. Mijn eind conclusie is dat het in de koppeling zit, maar wat???
Wat weet ik wel:
- Tapeinde van de motor zijn recht en de busjes zitten juist.
- Zonder koppeling past de motor er in.
- De as van de versnellingsbak is recht en ingevet.
- Twee verschillende koppelingsets geprobeerd, dus zou het ook niet kunnen zijn?
- Ik heb een tooltje gebruikt om de koppeling te plaatsen, dus deze zit gecentreerd.
- Dat ik nog nooit zoveel moeite heb gehad met het plaatsen van een motor.
- Dat de motor van hetzelfde type is als de oude.
- Dat het vliegwiel van de oude motor/bak combinatie komt.
Iemand enig idee waarom de motor niet op de bak past?
Toen hoopte ik dat het blok dan wel weer snel er in zou zitten, maar nu ben ik ruim 6 uur verder en heb ik toch het gevoel dat de auto weer gewonnen heeft. Het blok wilde er namelijk met geen mogelijkheid in en staat dus weer op de werkbank.
Na zonder te overdrijven het blok er ruim 20 keer in te hebben geprobeerd te zetten, heb ik geen idee meer waarom het niet passen willen. Mijn eind conclusie is dat het in de koppeling zit, maar wat???
Wat weet ik wel:
- Tapeinde van de motor zijn recht en de busjes zitten juist.
- Zonder koppeling past de motor er in.
- De as van de versnellingsbak is recht en ingevet.
- Twee verschillende koppelingsets geprobeerd, dus zou het ook niet kunnen zijn?
- Ik heb een tooltje gebruikt om de koppeling te plaatsen, dus deze zit gecentreerd.
- Dat ik nog nooit zoveel moeite heb gehad met het plaatsen van een motor.
- Dat de motor van hetzelfde type is als de oude.
- Dat het vliegwiel van de oude motor/bak combinatie komt.
Iemand enig idee waarom de motor niet op de bak past?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 478
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
Ik had gisteren hetzelfde probleem ,er zit een nieuwe koppeling op en ik kreeg hem niet op de versnellingsbak geschoven. na tig keer proberen de motor op de kant van koeltunnel gelegd en toen de versnellingsbak erop geschoven in 1 keer gelukt. dus als je de versnellingsbak los hebt liggen zou ik dat proberen en dan met een takel op het chassis tillen succes