Restauratie van een 2cv speciaal uit 1987

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Restauratie van een 2cv speciaal uit 1987

Bericht door Tom de Wolff » do 6 dec, 2007 21:58

Een paar jaar geleden zag ik op tv een programma over een kitcar. Na flink zoeken op internet ben ik een Le Patron gaan bouwen deze is goedgekeurd op 28 April 2007. Door de bouw van deze auto was ik zo gegrepen door de techniek en uitstraling van de 2cv, dat na dat ik klaar was met de Le Patron, ik besloten had om een 2cv te gaan reviseren. Na een paar maanden kwam eind augustus een advertentie op internet te staan van een man die zijn deels gedemonteerde eend wegdeed. Deze ben ik op 12 september gaan halen in een busje.

Afbeelding

Na een paar weken geen tijd te hebben gehad ben ik begonnen met het opruimen van de garage en het laten schouwen van de eend. Na het schouwen ben ik begonnen met het demonteren van het onderstel dit was het enige wat nog niet was gedemonteerd.

Nu ben ik zo ver dat ik ben begonnen met het reviseren van alle onderdelen. In dit topic wil ik mijn vragen en vorderingen zetten.

Dan nu de eerste vraag al: Hoe ver moet ik de rand van de veerpot afslijpen om de voorste deksel er af te halen?

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 6 dec, 2007 22:30

met een lammelen schijf op de rant slijpen en dan net zo verslijpen als je 2 randen ziet
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 7 dec, 2007 00:27

Leuk project. Heel veel succes. De tip van siemen ga ik ook maar onthouden :).
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » zo 9 dec, 2007 17:34

Siemen bedankt voor de tip, de veerpotten zijn uit elkaar :D .

Afbeelding

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 9 dec, 2007 22:09

zie je makkie toch ;), controlleer meteen de bronzen bussen in de eind schaal (daar waar de centreerbus in zit) en meteen een flesje wonderolie halen. De schalen waar de trekstang in zit moet je tenslotte minimaal 15 min in een bakje met wonderolie laten weken (volzuigen).

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » do 7 feb, 2008 18:58

Update

De afgelopen weken heb ik de assen schoongemaakt en in de RX gezet. Verschillende onderdelen gekocht en een las apparaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag heb ik de veerpotten weer in mekaar gelast. Hier heb ik nog geen foto's genomen.

sander 2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 28 jul, 2006 15:36
Locatie: steenokkerzeel B

2CV

Bericht door sander 2cv » vr 8 feb, 2008 12:54

zie ik daar een origineel gegalvaniseerd chasis uit cassis?
k'heb ook zo eentje zitten onder mijn geitje.
veel suc6 nog met de restoratie
sander

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 2CV

Bericht door Tom de Wolff » vr 8 feb, 2008 22:17

sander 2cv schreef:zie ik daar een origineel gegalvaniseerd chasis uit cassis?
k'heb ook zo eentje zitten onder mijn geitje.
veel suc6 nog met de restoratie
sander
jep, die krenge zijn verrekte duur :shock: maar als het goed is hoef ik hem nu noooit meer te vervangen :P

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 9 feb, 2008 14:05

Alleen de rest van de auto nog maar, dat valt dan weer mee ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » ma 11 feb, 2008 17:40

De foto's van de weer in mekaar gelaste veerpotten.

Afbeelding
De eerst deze ging niet helemaal goed, maar had ook al weer een paar maanden niet gelast.
Afbeelding
de tweede ging een stuk beter 8)

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 11 feb, 2008 18:31

nou ik doe het je niet na....

ene.. met de rest veel succes!!
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » zo 24 feb, 2008 17:55

Ik ben afgelopen week begonnen met het vele laswerk aan de koets. Aan de koets moet namelijk de volgende dingen gelast worden:
- dorpels beide zijden
- voetenbak
- driehoekjes aan de voorzijde
- stuk van het staartstuk tot onder aan het raampje achter (links)
- stuk startstuk onder aan (rechts)
- binnenkant van de spatborden beide zijden
- kofferbakbodum
- plaat achter de achterbank
- de box onder de achterbank
- de bodumplaten
- en her en der nog een gaatje

van de week heb ik de eerste dorpel er in gelast en de andere dorpel ga ik zo dadelijk aan beginnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » wo 27 feb, 2008 17:26

dorpel aan de andere kant zit er nu ook in gelast. Foto's volgen nog.
Maar nu dacht ik even de voetenbak er in te zetten en al vast met een paar puntlasjes vast te zetten. Maar de voetenbak of de koets (ligt er aan hoe je er na kijkt) heeft er niet zo veel zin in.

Of te wel ik krijg de voetenbak er niet, plus dat ik hem zelf niet uit de koets had geslepen, dus ik weet ook niet hoe hij er precies in zat. Iemand tips om de voetenbak er goed in te krijgen?

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » vr 29 feb, 2008 15:56

de foto van de ingelaste dorpel en het voetenbakje wat maar niet wil passen :evil:. Heeft iemand hiervoor nog tips. weet namelijk niet waar het fout gaat maar ergens door past hij niet op de manier zo als het zou moeten. al vast bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 29 feb, 2008 16:24

het lijkt wel of de hoek tussen de dorpel en de voetenbak niet klopt. (je voetenbak moet " stijler" staan) Maar ik zie ook dat je de driehoekjes tussen het schutbord, voetenbak en deurstijl hebt verwijderd. Ik denk dat je daar eens mee moet passen. (of controleer de afstand van de aansluiting voetenbak-schutbord tot je deurstijl)
Wellicht een overbodige opmerking; maar pas je deuren tussendoor ook eens...
AZ A2 '70
AK400 '76

Plaats reactie