Pasvlak cilinder en carter van AZ 1959 motor niet passend
Pasvlak cilinder en carter van AZ 1959 motor niet passend
Ik ben een AZ motorblokje uit 1959 aan het reviseren en bij het monteren loop ik tegen iets vreemds aan; het pasvlak van de cilinders op het carter en die van het carter (blok) zelf zijn niet passend. In het reparatiehandboek lees ik dat blokjes van januari tot april 1959 een grotere diameter van de pasrand hebben namelijk 82 mm ipv 80 mm en blijkbaar ben ik de "gelukkige" eigenaar van een dergelijk blok...maar zijn er wel cilinders met een pasvlak diameter van 80 mm opgezet. De vraag is nu moet ik de cilinders (boring 66mm) vervangen of kan ik deze toch gewoon terugplaatsen met de "Franse slag"?
Ik heb ook ergens iets gelezen dat er ook modellen waren die een pakking tussen cilinder en blok hadden en dat je dit bij een revisie kon weglaten. Maar dat kunnen nog oudere versies zijn geweest.
Ik zie net dat de grotere maat 82mm alleen geleverd is van januari tot april 1959 daarna weer terug naar 80?? Kan ook in de RTA niets vinden alleen het al hierboven gemeld
Vreemd
Ik zie net dat de grotere maat 82mm alleen geleverd is van januari tot april 1959 daarna weer terug naar 80?? Kan ook in de RTA niets vinden alleen het al hierboven gemeld
Vreemd
diverse Citroens, wat anders.
Ja vreemd en ik was ook zeer verbaasd. Het staat in Reperatie-handboek 2CV nr. 447 - uitgave 1992: (quote van blz 62 ) "De diameter van de pasrand, waarmede de cilinder in het carter gecentreerd wordt, bedoreg tot 21 januari 1959 80 mm. Gedurende de periode van 21 januari to 13 april 1050 bedroeg deze diameter 82 mm. Na 13 april 1959 werd de diameter weer teruggebracht op 80 mm. "
In andere boeken ben ik dit fenomeen niet tegengekomen...
In andere boeken ben ik dit fenomeen niet tegengekomen...
Probleem met lijmen is dat als het loskomt zit het in het motorblok...en de vraag is of dit sowieso niet op den duur tot lekkage gaat leiden.
Ik zie de volgende opties:
- Cilinders vervangen - deze zijn zo te zien niet leverbaar...
- Ander blokje aanschaffen...
- Een ring van 2 mm laten lassen op de cilinder door een motorrevisiebedrijf
Ik zie de volgende opties:
- Cilinders vervangen - deze zijn zo te zien niet leverbaar...
- Ander blokje aanschaffen...
- Een ring van 2 mm laten lassen op de cilinder door een motorrevisiebedrijf
3 kleine stripjes lijmen op cylinder of in de opening met araldite of iets dergelijks kan volgens mij weinig problemen opleveren. Zelfs als er iets in zou vallen. Lassen op de cylinder kun je vergeten dat geeft vervormingen en gietijzer is een lastig materiaal. Koper soldeer is misschien een optie en daarna het spul afdraaien. Andere optie een ander huis. Heel misschien kan ik je daaraan helpen.
diverse Citroens, wat anders.