Eindelijk eendje: Claudette

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 21 mei, 2015 09:54

Als je het op de juiste manier aansluit en dan niet die knijp connectors gebruikt waarmee je de halve kabels soms door knipt gebruikt. :) Het is ook nog al een vochtig plekje daar of is jou eend wel waterdicht haha. Als je accu bakje er af is steek je zo een kabel naar binnen.

Als ik de foto uitvergroot zie ik duidelijk 2 dopjes in die gaten er loopt daar een balkje onder door waar je die gordel bout in draait. Verder zit daar echt niets anders wat een onderdeel van wat dan ook kan zijn. Het zijn harde dingen die er soms lastig uit te krijgen zijn.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » vr 22 mei, 2015 23:29

Bedankt weer, DuckKnutsel.

Veel regen gaat Claudette niet zien, dus een nat plekje wordt het niet.

Is een zekering van 10A de juiste, mocht ik inderdaad een draad trekken vanaf de accu naar de 12V-aansteker voor de GPS?

Ben inderdaad van plan om kabelaansluitingen in het vervolg te solderen en van krimpkous te voorzien. Het is niet alleen beter, maar het staat ook professioneler.
Kun je krimpkous krimpen met een gewone haarfohn, of dien je daarvoor een sterker apparaat te hebben? (Kom even niet op de naam)
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 23 mei, 2015 09:05

Dat kan met van alles, maar ik vind een aansteker wel makkelijk werken. Je hebt er ook van die speciale brandertjes voor. Maar voor die enkele keer dat ik het gebruik, volstaat een aansteker wel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1880
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 23 mei, 2015 09:36

Verfbrander. Geen open vlam, wel heet genoeg.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

captain obvious
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 10 mei, 2015 18:02

Bericht door captain obvious » za 23 mei, 2015 13:14

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 23 mei, 2015 21:14

Ik gebruik hiervoor een gas-soldeerbout met een speciaal hulpstukje.
(Gekocht bij de LIDL....)

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » di 26 mei, 2015 22:56

Iedereen bedankt voor de input. Ik ga het eerst eens met een aansteker proberen en anders zo'n verfafbrandertje bestellen.

O ja, deze vraag heb ik ook nog staan: is een zekering van 10A de juiste sterkte voor het plus-kabeltje dat ik eventueel van de accu naar de sigarettenaansteker (voor gebruik van de GPS) zal trekken?

Groeten,
Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 26 mei, 2015 23:30

ja, 10 ampere is gangbaar voor accesiores. let er wel op dat je ook een beetje degelijk kabeltje neemt, dus geen 0.25 speaker kabeltje ofzo...
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 27 mei, 2015 07:29

Ik heb er ook een 10A zekering tussen zitten. Gaat dan om de pluskabel van accu naar 12v aansluiting voor bv. de navigatie.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » wo 27 mei, 2015 14:08

OK, bedankt weer!
Over de kabeldikte lees ik net elders het volgende:
"Als vuistregel wordt gesteld dat er ongeveer 10A per mm² kabel doorheen kan. (Uiteraard ook afhankelijk van de lengte van de kabel)".
Dus een kabel van 2 mm² is voldoende. Ik neem aan dat 1.5 mm² ook wel genoeg is voor een Tomtom?

Nog een vraag: ik heb in Zutphen twee schakelpookgeleidingsrubbers gekocht (http://www.burton2cvparts.com/schakelpo ... -4868.html), maar ik krijg ze maar een heel klein stukje in de versnellingspook"houder" geschoven. De rubbertjes zitten om een rondje van hard plastic heen, hetgeen het moeilijk maakt het rubber in te drukken.

Wat is de juiste manier om de schakelpookgeleidingsrubbers te plaatsen?

Gr.,
Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » wo 27 mei, 2015 18:30

buis aan de onderkant voorzichtig stukje inzagen, buis voorzichtig een klein stukje open buigen, niet te ver want dan bestaat de kans op scheuren. Oude rubber er uit halen, nieuwe er indrukken, buis met een tang weer dicht buigen.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 27 mei, 2015 20:11

IVARIO schreef: Over de kabeldikte lees ik net elders het volgende:
"Als vuistregel wordt gesteld dat er ongeveer 10A per mm² kabel doorheen kan. (Uiteraard ook afhankelijk van de lengte van de kabel)".
Dus een kabel van 2 mm² is voldoende. Ik neem aan dat 1.5 mm² ook wel genoeg is voor een Tomtom?
Zeker wel. Heb ik er ook voor gebruikt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » wo 27 mei, 2015 22:07

Bedankt, TB

1.5 mm² is dus ook goed. Om nog een stapje verder te gaan: zou ik ook de stekkerkabel van mijn oude kapotte draagbare radiootje kunnen gebruiken? Ik zag net dat deze een kabeldikte heeft van 0.75 mm²... Of is dat echt vragen om moeilijkheden?
Roel l'Hiver schreef:buis aan de onderkant voorzichtig stukje inzagen, buis voorzichtig een klein stukje open buigen, niet te ver want dan bestaat de kans op scheuren. Oude rubber er uit halen, nieuwe er indrukken, buis met een tang weer dicht buigen.
Bedankt, Roel. Goh, de buis een stukje inzagen, dat is nogal een ingrijpende manier om een rubbertje te vervangen. Maar goed, als het niet anders kan, dan moet het maar zo...

Gr.,
Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 27 mei, 2015 22:53

Toch vind ik 10A best wel aan de hoge kant... (is toch effe 120Watt...)
5A is voldoende, zelfs voor een koelkastje.

De draaddikte is vooral bij deze lage spanningen ook afhankelijk van de lengte van de draad.
Maar dat zal meevallen van accu tot dashboard.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » do 28 mei, 2015 12:42

Bedankt, Thijs

Kan ik ook kabel gebruiken van 0.75 mm² of is dit te dun?
Deze kabel heb ik namelijk nog liggen (stekkerkabel van een draagbare radio).

Gr.,
Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Plaats reactie