zekeringen

Plaats reactie
Anne-Miek
Beginner
Beginner

zekeringen

Bericht door Anne-Miek » zo 14 jun, 2015 12:08

Hallo, ik heb een vraag aan jullie.
Ik (een vrouw) heb een 2cv voor de zomermaanden, ik woon in Frankrijk.
Nu heb ik in het voorjaar mijn 2cv uit de stalling gereden en er daarna een tocht van 60 km mee gemaakt. Ik zei nog tegen mijn man 'hij rijdt echt goed", maar na een week wilde ik weer gaan rijden en toen ik de sleutel omdraaide....totaal niets! Geen geluid, ,niets meer. Wij dachten dat het de accu moest zijn en hebben geprobeerd met een startkabel te starten. Maar dat lukte niet en bovendien doet alle verlichting het nog prima, dus de accu kan het niet zijn. Weten jullie of het een zekering kan zijn??? Of misschien een andere reden ??? Zo niet, dan moet ik hem laten ophalen door de garage en kost het me weer veel geld!!
Ik hoop nu op jullie! Groet Anne-Miek

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » zo 14 jun, 2015 12:32

Zou zomaar eens een versleten koolborstel of vast zittende solenoïde in de startmotor kunnen zijn. Vaak doen ze het kortstondig weer als je er een klap met een hamer op geeft.

Overigens, als tijdens het omdraaien van de sleutel (om te starten) alle verlichting wegvalt dan is toch de accu leeg. En startkabels zijn meestal niet dik genoeg om aan de stroomvraag van de startmotor te voldoen, dus dan gebeurt er ook weinig (alleen een 'tik' van de solenoïde).
Ouwe meuk is leuk!

Anne-Miek
Beginner
Beginner

Bericht door Anne-Miek » zo 14 jun, 2015 12:40

startmotor is helemaal nieuw, dus dat kan het ook niet zijn.

AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door AK freak » zo 14 jun, 2015 13:15

Als alles werkt alleen de start motor niet...
Als je de sleutel helemaal omdraait hoor je dan een kliek bij de startmotor?
Zo niet wordt het start relais niet aangestuurd.
Kan het kleine draadje op de startmotor zijn,
Of een probleem in het contactslot. Zitten alle draden nog ingestoken aan de onderzijde van het contact slot

Anne-Miek
Beginner
Beginner

Bericht door Anne-Miek » zo 14 jun, 2015 13:33

dank voor jullie meedenken.

Ik hoor dus bij het omdraaien van de sleutel helemaal niets. Geen klik, geen gezoem....
het is alsof er geen contact meer is in het sleutelscontact.
Ik ga nu kijken of de draadjes nog ingestoken zitten en dan laat ik nog wat weten.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 14 jun, 2015 20:49

Heb je het al geprobeerd met licht aan en dan starten?
Vallen de lampen dan uit??

Zo ja, dan toch de accu.....
Misschien iets aan laten staan, binnenlampje, radio etc.

Anders lijkt een stekkertje misschien de boosdoener, of de startrol in het contactslot.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 14 jun, 2015 23:00

Even systematisch. De accu is dus niet leeg. Je vermeldt niet of het oliedruklampje gaat branden als je het contact aanzet. Wel? probeer dan met een stukje elektriciteitsdraad de plus van de accu kort te verbinden met de dunne aansluiting op de startmotor. Nog geen sjoege? dan is de startmotor defect. Wel een klik, maar geen draaiende startmotor? het kan zomaar zijn dat de dikke aansluiting achterop de startmotor los ligt. En anders: startmotor defect.
Brandt het oliedruklampje niet? Eerst even kijken of het aansluitblokje onder het contactslot niet los hangt. Wel? probleem opgelost. En anders moet je met een proeflampje aan het het werk. Trek het contactblokje van het contactslot en zoek de aanvoerdraad ( de draad waar 12 Volt spanning op staat).Geen van de drie? dan moet je op zoek naar een draadbreuk tussen de accu (via de dikke aansluiting op de startmotor) naar het contactblokje. Wel de aanvoerdraad gevonden? Verbindt die dan beurtelings met de twee andere andere aansluitingen in het blokje, bijvoorbeeld met een uitgebogen paperclip of een kort stukje draad. De ene moet de ontsteking ( en het oliedruklampje) inschakelen, de andere de startmotor. Als dat goed gaat, dan zit het probleem in de contactrol, het zwarte onderste deel van het contactslot waar de drie contactpennen uitsteken. Dat ding is eenvoudig te vervangen. Het wordt op zijn plaats gehouden door een verende metalen ring van 3 mm breed.
Als de startmotor niet klikt of draait door het overbruggen van de aansluitingen in het contactblokje, moet je op zoek naar een draadbreuk tussen dat blokje en de dunne aansluiting op de startmotor. Of om veel tijd en moeite te besparen: een nieuwe draad trekken.

Anne-Miek
Beginner
Beginner

Bericht door Anne-Miek » ma 15 jun, 2015 11:19

Wat een hulp van jullie !
Wij zijn nog beginnende eendrijders...dus hebben nauwelijks ervaring. Vanmorgen hebben wij de accu eruit gehaald om ermee naar de garage te gaan voor een test, wij hebben zelf geen apparatuur. Ik dacht "ik moet weten wat met die accu is, en dan eventueel verder kijken". Toen die eruit was, dacht mijn man "ik probeer het nog even met de startkabel". En jawel hoor, hij startte meteen. Dus conclusie: de accu had niet genoeg vermogen meer voor het starten. Wij wisten niet dat bij een zo goed als lege accu de koplampen nog konden branden.....dus dachten dat het niet de accu was.
Nu is het de vraag wat met die accu aan de hand is. Hij is een jaar oud. Zou hij stuk zijn, dan is dat al de 2e in 2,5 jaar tijd, dat kan toch geen toeval zijn. Ook vreemd dat ik 60 km gereden had en daarna de accu leeg was.
Ik ga dus nog niet naar de garage maar eerst ga ik een een goede acculader koper met meter erop, zodat we zelf kunnen meten hoe het met de accu gesteld is. Als de accu een probleem blijft, ga ik naar de garage (man is een groot eendenfan en knapt ze ook zelf op) om alles door te laten meten, dynamo en drukregelaar en zo. Want ergens lekt hij dan energie of laad niet op.

Dus daar komen we verder wel uit.

Ik zal jullie reacties printen en bewaren voor de toekomst.
En dank voor het meedenken.
groetjes AnneMiek

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 15 jun, 2015 20:08

Als er niet genoeg wordt bijgeladen dan is de accu uiteindelijk leeg. Zou de dynamo kunnen zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 15 jun, 2015 21:19

laat de koolborstels van de dynamo eens checken en de aansluitingen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie