Richtingaanwijzer geluid

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door SPOTeend » wo 16 jul, 2014 00:34

my 2cv is 2 fast 4 you schreef:is je lampje niet stuk. want dan heb je kans dat hij ook niet klikt. die controlelampjes worden heel snel loei heet. zoals het oliedruklampje. 5 minuten contact aan zonder starten en je kan je er gewoon aan verbranden.
De oude eenden hadden een 'accoustisch signaal' oftewel een klakker en de latere eenden (wijziging halverwege jaren 70) een 'optisch signaal', oftewel een lampje.
Voor de APK hoef je slechts één van beiden te hebben.

Met 'accoustisch signaal' wordt zoals Dyane-Maniac aangeeft inderdaad het geluid van dat spoeltje in de richtingaanwijzerhandle bedoeld en niet het tikken van de knipperautomaat.

Hoewel mijn HY van 67 de klakker stuk heeft en een lampje ontbreekt, toch door de APK gekomen :)
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » vr 19 jun, 2015 20:17

dyane_maniac schreef:Het "klikken" als men richting aangeeft zit NIET in het knipperlichtrelais (okay, die hoor je ook wel klikken) maar in de knipperlichtschakelaar zelf. Bij de oudere auto's zit hier een spoel met een ijzeren staafje in. Als het knipperlicht stroom krijgt tikt dat staafje door het magnetisch veld van de spoel tegen de behuizing van de knipperlichtschakelaar aan
Mag ik hieruit concluderen dat, als de richtingaanwijzer lampen stroom krijgen, en dat spoeltje goed aangesloten zit, en het spoeltje niet 'tikt' , dat het spoeltje kapot is?

Mijn richtingaanwijzer knippert niet meer en ik heb geen idee waar het vandaan komt. Er zit een los geel draadje wat uit mijn knipperlicht installatie komt, geen idee waar het van is, en of het loszitten te maken heeft met het niet functioneren.

-edit- Ha! Volgens mij heb ik het gevonden. De vorige eigenaar van de eend heeft alle twee de systemen laten zitten. Dus ik heb zowel een spoeltje in mijn richtingaanwijzer, als een rond relais onder mijn dashboard zitten. Ik denk dat de beste man dat heeft gedaan om het 'leuke geluid' te behouden. Het heeft er nu alle schijn van dat het relais onder het dashboard stuk is, deze zal ik zsm even vervangen -edit-

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 19 jun, 2015 22:21

sommige nieuwe relais hebben een extra aarddraad nodig.
diverse Citroens, wat anders.

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

knipperlicht

Bericht door DucKKnutsel » za 20 jun, 2015 08:30

Dat tonnetje onder je dachb0rd moet er voor zorgen dat de boel gaat knipperen die moet goede aarde hebben ff goed vast draaien kan soms al genoeg zijn.
Dat spoeltje in je hendel is alleen voor het geluid later is daar een lampje voor in de plaats gekomen. Je kan goed beide hebben (lampje en klikker in je hendel) aansluiting is het zelfde. in je hendel horen 3 draden te zitten. weet niet waar je losse gele draad zit.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie