benzinefilter op de goede plaats

Plaats reactie
Joruhnt
Beginner
Beginner

benzinefilter op de goede plaats

Bericht door Joruhnt » di 7 jul, 2015 15:28

Hi,

Ik heb van de week een benzinefilter geplaats. Het leek mij beter om het filter vóór de pomp, zodat mogelijke prut niet in de pomp (en carb) komt en op het chassis (ipv ernaast of eronder) te zetten zodat er geen/minder steentjes ed. tegen het filter aan kunnen vliegen. Maar nu kreeg ik te horen dat het op deze plek wel eens te warm kan worden vanwege de warmte van motor. Ik heb het idee dat dat wel mee valt, maar wat denken jullie?

Ik heb nog niet met de eend gereden sinds het filter erop zit dus heb zelf geen idee hoe warm het filter zal worden. Maar mocht ie nou te warm worden en de kans bestaat dat het filter smelt dan lees ik dat liever hier dan dat ik onderweg stil sta net een gesmolten filter en een streep benzine over de weg.

Ter bescherming van mijn bougiekabels heb ik eens bij de gamma een slang gekocht
namelijk:

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... b021454261

Mijn bougiekabels lopen hier doorheen, zodat ze nergens tegen metalen delen schuren. De slang is van plastic en komt ook redelijk dichtbij (dichtbij = een cm of 10 ongeveer) langs motor en uitlaat en smelt ook niet. Mocht de benzinefilter te dicht bij de motor zitten kan ik ook nog proberen om een stuk slang om het filter te leggen.

Ik benieuwd naar de meningen. Thnx alvast

Afbeelding
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 7 jul, 2015 15:57

bij mij zit, waar jij nu je filter hebt, een beugel waarmee de slang aan het chassis vastzit. deze mist nu bij jou. geen idee of dit echt heel belangrijk is maar ik vroeg me ook af in hoeverre het binnenspatbord nu niet tegen je slang / filter schuurt.

bij mij loopt de benzine slang dus via dat beugeltje (is vastgezet met een van de bouten waar ook de koplampbeugel/voorbumpersteun mee vast zit. daarna loopt die slang naar het trekoog waar ik m met een extra tiewrap vast heb gezet en daarna heb ik mijn filter zitten. hierdoor zit mijn filter dus zeg maar in de holte van het chassis.

geen idee of het kwaad kan zoals jij m hebt zitten, maar ik zou de slang wel met die beugel aan het chassis vast willen hebben zitten en ik zou ook goed kijken of ie nu dus niet tegen het binnenscherm schuurt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Joruhnt
Beginner
Beginner

Bericht door Joruhnt » di 7 jul, 2015 16:12

Nadat ik de foto heb gemaakt heb ik om het filter een stuk rubber van een oude fietsbinnenband met een tie-wrap gezet. voor het schuren tegen chassis en binenspatbord. Ik heb daarbij geen beugelte gezien bij mij :). Daarbij heb ik em ook tegen het chassis vastgezet, zodat ie stil blijft liggen.

Jij hebt het filter dus wel net iets verder van de motor liggen dan ik, omdat ie bij jou in de holte van het chassis ligt. Mijn filter komt precies uit in een opening in het binnenspatbord. Die opening niet eerder opgemerkt, maar volgens mij is die ook voor de benzineslang (zodat dus niet tussen chassis en binnenspatbord klem komt te zitten).

tja, twijfel nu of op de plek waar ik het filter heb gezet niet te warm wordt.....
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » wo 8 jul, 2015 14:47

Ik heb van mensen van de 2CV club Dordogne gehoord dat het filter tussen de tank en de pomp geinstalleerd moet worden. Maar omdat dat een kwetsbare plek is moet het een filter met een metalen huis zijn dat bestand is tegen steenslag. Die filters zullen denk ik wel bestaan, ik heb alleen geen idee waar ze te koop zijn.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » wo 8 jul, 2015 19:10

loopt je benzine leidng boven dat schot langs?? Dat hoort niet.
Moet tegen de chassisbalk. Waar het nu loopt kan de aandrijfas hem raken.

Steenslag heb je daar wel inderdaad. Dus dan heb je kans, al is die klein op barsten etc.
Houd er rekening mee dat het blok schud. DUs niet te strak opbinden.

Waar die nu zit wel trickie als ie lek gaat loopt je tank leeg. Tussen de pomp en carbu heb je dat niet. En benzine pomp ongevoelig voor vuil.

Persoonlijk zie ik het nut niet. Eend zelden verstopt. In ieder geval veel minder vaak dan dat die filters scheuren en lucht aanzuigen. Ze gaan altijd lek.
ALs ik een eend heb waar er een opzit haal ik ze er altijd uit.

Er zit al een gaas filter in de tank en een in de carbu.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Joruhnt
Beginner
Beginner

Bericht door Joruhnt » wo 8 jul, 2015 20:16

De leiding loopt door dat schot heen en loopt dan boven langs. Het zat al zo toen ik em kocht. Heb nooit problemen mee gehad dat de aandrijfas er tegenaan liep, maar heb er ook nooit op gelet bij andere eenden:). Klinkt logisch dat ie onder het schot moet lopen:).

Het lijkt mij juist tricky om het filter tussen pomp en carb te zetten. Mocht ie gaan lekken dan loopt de benzine over je hete spruitstuk n blok heen. Daarbij wil je toch niet dat er zooi in de pomp komt? Dat de pomp ongevoelig voor vuil zou zijn is nieuw voor mij. Als je er dan een filter tussen hangt, dan voor de pomp en carb. In de motorruimte kan het in de zomer na een lang stuk rijden flink heet rijden dus lijkt mij niet verstandig om daar een filter van niet al te dik materiaal te hebben.

Goeie tip om em niet te strak te zetten ivm schudden van het blok!
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » wo 8 jul, 2015 23:14

Dan zou ik de leiding verleggen. Nu ligt de leiding in de buurt van de draaiende as.
Benzine op spruitstuk is niet fijn. Maar branden doet het niet!
Maar het filter verouderd sneller door de warme plek.
Maar zoals je weet, ik zeg weg ermee, alleen maar last van :)

Nee benzine pomp kan echt heel veel hebben. Nog nooitkapot gezien door rommel.
gaan alleen lek door corrsosie op de pakking. Dan gaan ze lucht lekken. En droog weg leggen zijn ze gelijk stuk, verdroogt het rubber.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 9 jul, 2015 10:47

ik heb al jaren een plastic benzinefilter welke ik ook slechts 1x in de 5 jaar vervang en ik heb daar juist nog nooit gezeur mee gehad. wel met andere eenden die dit niet hadden en blijkbaar toch ergens een vervuilde benzine hebb en getankt of vuil in de tank hebben gekregen. gevolg elke 30 km op de vluchtstrook om de carb uit elkaar te halen.

alles kan stuk natuurlijk, maar ik geloof er bijna niet in dat die plastic filters door steenslag kapotgaan (okay, afkloppen anders gebeurd dat morgen bij mij) dat plastic is van dat taaie enigszins flexibele spul.

plek lijkt mij voor de pomp. daar zit ie het meest beschut en wordt ie het minst warm ivm vapourlock en mocht ie stuk gaan heb je geen benzine over je motor. er wordt hier dan wel beweerd dat benzine over het spruitstuk niet zal ontvlammen, maar die kans vergroot je wel aanzienlijk. helaas kan ik geen cijfers vinden om dit bewijzen, maar de benzine zal zeer zeker snel verdampen en juist die damp heeft maar het minste vonkje mnodig om te ontbranden.

enfin, deze discussie is hier al honderd keer gevoerd met voor en tegenstanders van een filter.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Joruhnt
Beginner
Beginner

Bericht door Joruhnt » do 9 jul, 2015 12:59

Ik ga iig de leiding verleggen, een stukje slang ter bescherming om het filter (tegen het butsen tegen het chassis en het houdt de warmte hopelijk ook een beetje tegen). En de komende tijd in de gaten houden hoe warm het filter wordt. Als het dan toch te warm aan het worden is kan ik het filter altijd nog verplaatsen.
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72

bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartvds » do 9 jul, 2015 19:51

Bij mijn weten zijn er al 2 filters voorzien: 1 in de tank en 1 in de carbu. Heeft het dan nog nut om er nog 1 tussen te zetten?
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Joruhnt
Beginner
Beginner

Bericht door Joruhnt » zo 19 jul, 2015 23:40

Dit weekend 2x 200km gereden (snelweg en in de stad) en het filter wordt niet warm. Heb er nog een stuk plastic slang omheen gedaan tegen de warmte en mogelijke steentjes. Dus wat mij betreft een prima plek voor een benzinefilter. Als je er eente wil monteren natuurlijk :D
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » ma 20 jul, 2015 04:01

bartvds schreef:Bij mijn weten zijn er al 2 filters voorzien: 1 in de tank en 1 in de carbu. Heeft het dan nog nut om er nog 1 tussen te zetten?
Dit is zeker zinvol. De filter die in de tank zit is redelijk grofmazig. Je wilt voorkomen dat je het membraan van je brandstofpomp beschadigd raakt.
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie