Eindelijk eendje: Claudette

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 5 jun, 2015 18:06

Een eend heeft geen fuseekogel, maar een fuseepen. Gelden andere regels voor en er mag behoorlijk wat speling opzitten. Volgende keer eerst even doorsmeren met het juiste vet en er zit gelijk wat minder speling op.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » za 6 jun, 2015 07:48

Bedankt, TB

Welk vet kan ik het best gebruiken om de fuseepen(nen) in te vetten? (En hoe doe ik dat?)

Hebben zowel de voor- als de achterwielen fuseepennen?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 10 jun, 2015 04:00

Zitten smeernippels op de fuseepennen. Doorsmeren doe je met een dikkere vetsoort.

Achterwielen hebben geen fuseepennen .
Citroen 2cv6 special 1986

captain obvious
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 10 mei, 2015 18:02

Bericht door captain obvious » di 16 jun, 2015 22:19

Haha, de fusee'kogels' . Heb dit jaren geleden al eens meegemaakt bij een bekende eendengarage in Gouda :)

Daar kreeg ik een steekproef, keurmeestertje komt aan in zijn passat, stofjasje in zijn attaché koffertje keurig opgevouwen, maakte even een opmerking over eenden in het algemeen waarmee die al direct vrienden maakte :)

En ja hoor, twijfelen over de speling op de fusee kogels. Toen kreeg de beste man even een lesje van de betreffende garage houder en dan vooral over het feit dat er specifiek wordt gesproken over kogels en niet over pennen. Ik ben maar even weggelopen :D

Maar mooi dat ze door de keuring is gekomen, gefeliciteerd.
“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » vr 10 jul, 2015 22:14

Zojuist de speling van het koppelingspedaal wat versteld, want je moest bijna het pedaal tot de vloer intrappen, wilde de koppeling aangrijpen. Goh, dat is gemakkelijk! Het werkt hetzelfde als het strakker zetten van de rem van mijn fiets :-)

Wat me minder gemakkelijk lijkt, zijn de volgende twee werkjes:
1) Hierover staat niets in mijn vraagbaak:
Het stuurwiel staat bij rechtuit rijden ongeveer 30 graden naar links. De auto rijdt overigens keurig rechtuit wanneer ik het stuur loslaat. Hoe kan ik het stuurwiel zodanig krijgen, dat deze recht staat bij rechtuit rijden?

2) Hierover staat wel het één en ander in mijn vraagbaak:
Ik zou de achterophanging iets hoger willen zetten. Ik kan het niet goed inschatten, maar is dit een moeilijk werkje? En kun je gemakkelijk iets kapot draaien?

Stand van de auto zonder inzittenden:
DSCN1839.jpg
Stand van de auto met drie inzittenden:
Claudette tanken I.jpg
Claudette tanken II.jpg
Alle input is welkom!

Gr.,
Ivar
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 11 jul, 2015 12:01

Hoe moeilijk het verstellen van de hoogte is, hangt af van de gangbaarheid van de schroefdraad. Als er veel vuil en roest op zit, is het een rotklus. Dus eerst maar eens aan de slag met staalborstel en kruipolie. Op de trekstangen iets voor het schroefdraadgedeelte zitten platte vlakken waarop een sleutel 9 mm past. Maar een gewone steeksleutel is te dun, daar beschadig je de trekstang mee. Er zijn verschillende gereedschapjes voor de klus. O.a. in Zutphen kun je een kleine open ratelsleutel kopen, die werkt prima als de schroefdraad goed gangbaar is. En er is een forser hulpstuk; een zeskantig stalen blokje met een sleuf van 9 mm die je op de trekstang kunt zetten. Daarna kun je de zeskant met een steeksleutel of open ringsleutel van 21 mm verdraaien.
Tip; wikkel een plakbandje om de schroefdraad zo'n 1,5 centimeter van het trekoog. Dan heb je een meetpunt om in de gaten te houden of je aan beide zijden even ver draait. Slagen tellen lukt geheid niet. En verder is het vooral een omslachtige klus: Opkrikken, verdraaien, op de grond zetten, inveren, wagenhoogten meten, weer opkrikken enz. Het helpt als je de achterschokdempers demonteert.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 11 jul, 2015 13:30

Meestal helpt het om eerst de draadstang/trekstang helemaal los te draaien uit het oog, daarna alles goed ontroesten met staalborstel, dan alles invetten met (koper)vet en dan weer de boel in elkaar draaien... uiteindelijk is dit (meestal) sneller als alleen maar door de roest heen proberen aan te draaien............ en zo waarborg je ook meteen dat je over enkele jaren de boel ook nog soepeltjes los krijgt....


Nooit zo hoog draaien dat je geen veerweg meer overhoudt anders vlieg je uit de eerste beste bocht.. altijd minimaal 7 a 8cm veerweg overhouden...
Laatst gewijzigd door LPGo op za 11 jul, 2015 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 11 jul, 2015 13:36

Daar waar je je koppelingskabel hebt aan gedraaid zit ook een klem om je stuurwielbuis als je deze losmaakt (Bout M7 eruit draaien en verwijderen) kun je als de boel niet vastgeroest is het stuur omhoog trekken en draaien in de stand die jij wilt daarna weer alles goed vastzetten (denk aan je veiligheid)...

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » zo 12 jul, 2015 17:07

Bedankt allemaal, voor de nuttige tips.
Het stuurwiel ga ik binnenkort proberen recht te zetten. De achterwielophanging lijkt me best een lastige klus... Voorlopig even in de ijskast.

Vorige week reed ik met Claudette naar het zwembad in Herentals (B) en tot mijn verbazing stond daar het zusje van Claudette:
2 gele geiten II.jpg
2 gele geiten III.jpg
2 gele geiten IV.jpg
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 12 jul, 2015 19:16

nog een tip om het stuur in de goede stand te zetten: rol echt een 10 meter achteruit en daarna weer vooruit om de wielen zelf recht te laten trekken. Ik heb het stuur twee keer los moten maken omdat de wielen niet recht genoeg stonden. Alleen trekken aan het stuur en op het oog recht zetten van de wielen hielp bij mij niet namelijk...

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 12 jul, 2015 22:42

De hoogte van je eend veranderen is echt veen moeilijke klus hoor. Zolang je trekogen niet vastgeroest zitten gaat het prima. Gewoon je trekstang draaien. Ik vind het een makkelijker klusje dan de stuurpijpklem los maken. Daar kun je namelijk slecht bij. En je spatbord moet eraf. Voor de wagenhoogte: meten is weten. Meet eerst eens je wagenhoogte op. Meten tussen de 2 bouten waarmee je asbuis vastzit, dat is het vaste punt, in elk 2 cv boekje staat hoe hoog de auto daar moet staan. En dan omhoog/naar beneden. Een makkelijke truuk: 1cm op je trekstang is 4 cm wagenhoogte.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » ma 13 jul, 2015 22:20

Ook bedankt, Lars en Schermer.
OK, wanneer het rechtzetten van het stuur lukt, dan zal ik me ook aan de hoogte ophanging wagen!
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » ma 27 jul, 2015 20:32

Zo, ben nu bezig met het rechtzetten van het stuur t.o.v. de wielen.

Ik had begrepen dat, als ik de moer en bout verwijder onderaan de stuurbuis, deze buis met stuur omhoog getrokken kan worden. Dat is inderdaad ook zo; het ging zelfs erg gemakkelijk:
Foto 1:
Stuurstang (1).JPG
Echter, ik kan de stuurbuis maar een halve centimeter omhoog trekken, want dan stoot ik tegen iets aan, daar waar de stuurbuis onder het dashboard vastgehouden wordt:
Foto 2:
Stuurstang (3).JPG
Foto 3:
Stuurstang (2).JPG
Ik heb gezien dat de u-vormige bout die rond de stuurbuis op de tweede foto zichtbaar is, achter de stuurbuis vastgeschroefd zit (zie foto 3).
Klopt het dat dit eerst los moet, om de stuurbuis voldoende omhoog te trekken om het stuur recht te kunnen zetten?
Zo ja, hoe krijg ik deze "U"-bout dan los?

Alvast bedankt!

Gr.,
Ivar
Laatst gewijzigd door IVARIO op za 3 okt, 2020 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 jul, 2015 20:57

je moet het stuurslot verwijderen. Met 2 imbusboutjes zit die op de stuurbuis geklemd. Meestal afgeschermd door een blikken bakje dat vast zit met een klein moertje. Daarna kan de buis eruit getrokken worden.
diverse Citroens, wat anders.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 27 jul, 2015 21:04

En die inbusboutjes zie je als je het stuur draait en door het openingetje kijkt van foto 2 (tussen achterkant beertje/eendje? en aluminium knipperlichtverklikker (ronde cilindervormig ding)) :)
Succes
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie