Metertje laadstroom.
Metertje laadstroom.
Beste mensen,
Het wijzertje van het laadstroommetertje staat tijdens het rijden,dan wel het lopen van de motor, naar links in het "zwarte stippeltjes-gedeelte". Betekent dit dat er niet meer bijgeladen wordt of geeft dit de ladingstoestand van de accu aan???
Het wijzertje van het laadstroommetertje staat tijdens het rijden,dan wel het lopen van de motor, naar links in het "zwarte stippeltjes-gedeelte". Betekent dit dat er niet meer bijgeladen wordt of geeft dit de ladingstoestand van de accu aan???
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Ik weet niet wat voor meter je gebruikt maar je kan gewoon de accuspanning meten. Bij een stilstaande motor of wanneer de motor tijdens het draaien niet bijlaadt is de accuspanning 12 V of lager (bij een 12V systeem en 6V bij een 6V systeem).
Laadt de accu wel bij dan is de spanning omstreeks 13,5 resp 6,7 V.
Laadt de accu wel bij dan is de spanning omstreeks 13,5 resp 6,7 V.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Hassie, je hebt geen laadstroommetertje in je dashboard maar een spanningsmeter. Hij geeft de boordspanning aan. Als het wijzertje royaal in het wit staat mag je aannemen dat de dynamo ruim 13 Volt spanning levert, in het grijze gebied is de spanning rond de 12 Volt dus dan wordt er nauwelijks iets geladen. Nauwkeuriger is de aanwijzing niet. Dan zou je, zoals Kulio aangeeft, een serieuze Voltmeter of universeelmeter moeten gebruiken. De laadstroom in Ampères meten is weer een heel ander verhaal.
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Ga vandaag verder: heb een 9V-batterijtje gekocht voor mijn spanningsmeter Soundex 302T; de meter was in jaren niet meer gebruikt!
De accu was zo goed als leeg na het thuis komen zonder bijladen. Heb de accu separaat opgeladen. Ga vandaag verder met jullie aanbevelingen!
Dank, jullie horen nog van mij.
De accu was zo goed als leeg na het thuis komen zonder bijladen. Heb de accu separaat opgeladen. Ga vandaag verder met jullie aanbevelingen!
Dank, jullie horen nog van mij.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
Laadstroomproblemen
Heb opgeladen accu gemeten:12V.
Heb contacten van/naar spanningsregelaar schoon gemaakt.
Heb met lopende motor spanning gemeten: sprong van 12 naar 15, naar 18 en weer terug naar 14 enz. enz. Dit heen en weer springen ging als het ware op het ritme van de motor.
Daarna "blokkie-om" gereden en.....................spanningsmeter stond prachtig in het midden!!!
Probleem lijkt dus opgelost. Zal gelegen hebben aan vuile contact met spanningsregelaar.
Toch blijft het heen en weer springen van de gemeten spanning op de accu met lopende motor vreemd.
Allen dank voor de hulp!
Heb contacten van/naar spanningsregelaar schoon gemaakt.
Heb met lopende motor spanning gemeten: sprong van 12 naar 15, naar 18 en weer terug naar 14 enz. enz. Dit heen en weer springen ging als het ware op het ritme van de motor.
Daarna "blokkie-om" gereden en.....................spanningsmeter stond prachtig in het midden!!!
Probleem lijkt dus opgelost. Zal gelegen hebben aan vuile contact met spanningsregelaar.
Toch blijft het heen en weer springen van de gemeten spanning op de accu met lopende motor vreemd.
Allen dank voor de hulp!
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Ik heb er voor ca 3 jaar terug nieuwe 12 volt accu in gezet.
Wilde de laatste tijd bijna niet door heen met starten. Ondanks opladen accu. Vandaag even andere accu er in gezet en start meteen.
Accu Polen geven bij stationair 14,5 volt aan en bij gas geven terug naar ca 14 ,2 volt.
Is de accu dan gewoon stuk of kan het zijn dat de dynamo toch niet genoeg bij laadt?
Er rijdt er niet echt veel mee. Is dat ook slecht voor de accu?
Wilde de laatste tijd bijna niet door heen met starten. Ondanks opladen accu. Vandaag even andere accu er in gezet en start meteen.
Accu Polen geven bij stationair 14,5 volt aan en bij gas geven terug naar ca 14 ,2 volt.
Is de accu dan gewoon stuk of kan het zijn dat de dynamo toch niet genoeg bij laadt?
Er rijdt er niet echt veel mee. Is dat ook slecht voor de accu?
ALs je je oude accu oplaad en je meet dan iets van 14,4 volt en hij start er toch niet op.
Dan kunnen er 3 dingen zijn.
-accu stuk
-Startmotor stuk
-Bedrading/aarde probleem
Als iemet een andere accu wel goed start, dan is het niet je startmotor/bedrading, maar je accu.
Kan heel goed, want inderdaad accus houden niet van weinig gebruik.
En moderne accus kunnen ook niet zo goed tegen het opladen van een klassieker.
Ik heb het ook al twee keer gehad.
Zo goedkoop mogelijk accu kopen, die zijn het beste.
Dan kunnen er 3 dingen zijn.
-accu stuk
-Startmotor stuk
-Bedrading/aarde probleem
Als iemet een andere accu wel goed start, dan is het niet je startmotor/bedrading, maar je accu.
Kan heel goed, want inderdaad accus houden niet van weinig gebruik.
En moderne accus kunnen ook niet zo goed tegen het opladen van een klassieker.
Ik heb het ook al twee keer gehad.
Zo goedkoop mogelijk accu kopen, die zijn het beste.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer: