motor te warm?
motor te warm?
Gisteren het eerste ritje in 2 1/2 jaar. Al na een korte rit kwam er erg hete lucht uit de kachelpotten. Op dat moment was de olie nog niet eens heet(peilstok gevoeld) er kwam ook overal genoeg lucht door: achter de oliekoeler voelde ik ook genoeg (koele) lucht. Is het ontwenning? Hoe snel word het motortje warm? Na hwt ritje dat ik daarna deed (ietsje langer 15 MIN) was echt alles warm/ heet: motorkap/ dynamo enz waren ook erg warm. Of heb ik de laatste jaren gewooon teveel in moderne auto's gereden?
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Haha nee, geen winterkapje. Bovenstaande weet ik/snap ik. Maar in mijn herrinnering duurde het altijd veel langer voordat er warme lucht uit kwam en dan ook niet zo heet als nu. Mijn vraag is dus meer, hoe lang duurt het voordat er warme lucht komt. Ik heb wel nieuwe(lees andere, niet verrotte) kachelpotten er op gezet. Dat zou ook e.a. kunnen verklaren.
Als het buiten koud is duurt het altijd te lang voor er warme lucht uit komt.schermer schreef:Haha nee, geen winterkapje. Bovenstaande weet ik/snap ik. Maar in mijn herrinnering duurde het altijd veel langer voordat er warme lucht uit kwam en dan ook niet zo heet als nu. Mijn vraag is dus meer, hoe lang duurt het voordat er warme lucht komt. Ik heb wel nieuwe(lees andere, niet verrotte) kachelpotten er op gezet. Dat zou ook e.a. kunnen verklaren.
Een mooie topictitel om mijn vraag even te stellen. Ik heb dus nu sinds ruim een jaar mijn eigen 2CV(6). Gisteren, graad of 25/26 ben ik vanuit Weert over de snelweg naar Maastricht gereden. Keurig rond de 100 km/h op de teller.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.
Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?
Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.
De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.
Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?
Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.
De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.
Een eend is een "overkoelde auto" de motor loopt bij een correcte afstelling en goedwerkende fan en koelbeplating eigenlijk nooit warm.Dirk85 schreef:Een mooie topictitel om mijn vraag even te stellen. Ik heb dus nu sinds ruim een jaar mijn eigen 2CV(6). Gisteren, graad of 25/26 ben ik vanuit Weert over de snelweg naar Maastricht gereden. Keurig rond de 100 km/h op de teller.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.
Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?
Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.
De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.
Wat wel kan is dat er door het "hot spot" onder carburateur, waar het spruitstuk loopt een zogenaamde vapour lock kan ontstaan.
Simpel gezegd, een luchtbel in de benzine ontstaan door de hoge temperatuur. Eenvoudig te verhelpen door of met kap open even laten staan, of een natte lap ertegen aan.
Maar feitelijk heeft dat niets te maken met het warm lopen van het motortje.
Dat zal bij normaal onderhoud eigenlijk bijna nooit warm lopen.
Dus maak je geen zorgen!
Een eend kan superveel hebben!!
David schreef:Een eend is een "overkoelde auto" de motor loopt bij een correcte afstelling en goedwerkende fan en koelbeplating eigenlijk nooit warm.Dirk85 schreef:Een mooie topictitel om mijn vraag even te stellen. Ik heb dus nu sinds ruim een jaar mijn eigen 2CV(6). Gisteren, graad of 25/26 ben ik vanuit Weert over de snelweg naar Maastricht gereden. Keurig rond de 100 km/h op de teller.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.
Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?
Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.
De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.
Wat wel kan is dat er door het "hot spot" onder carburateur, waar het spruitstuk loopt een zogenaamde vapour lock kan ontstaan.
Simpel gezegd, een luchtbel in de benzine ontstaan door de hoge temperatuur. Eenvoudig te verhelpen door of met kap open even laten staan, of een natte lap ertegen aan.
Maar feitelijk heeft dat niets te maken met het warm lopen van het motortje.
Dat zal bij normaal onderhoud eigenlijk bijna nooit warm lopen.
Dus maak je geen zorgen!
Een eend kan superveel hebben!!
Top! Dan kan ik daar wat geruster over zijn! Ik zat nu al steeds de ruiken te luisteren en weer kleine stukjes laten uitdrijven zodat er beetje rijwind binnen kwam.
Bedankt!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
wat ook nog kan gebeuren......
de bobine kan wat warmpjes worden, ook al issie nieuw, en dan zou ie zomaar kunnen stoppen.
een eenvoudig redmiddel is de kleine 2 draadjes ff omwisselen op je bobine en rijden maar weer. Veel langzaam rijden, dan bouwt de warme lucht op daar en wordt ie echt heel warm hoor, maar dat is voor het blokje echt geen probleem!
de bobine kan wat warmpjes worden, ook al issie nieuw, en dan zou ie zomaar kunnen stoppen.
een eenvoudig redmiddel is de kleine 2 draadjes ff omwisselen op je bobine en rijden maar weer. Veel langzaam rijden, dan bouwt de warme lucht op daar en wordt ie echt heel warm hoor, maar dat is voor het blokje echt geen probleem!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Klopt, helemaal.
Bobine verhaal was ik idd vergeten.
Meestal de boosdoener bij slecht starten als het warm is!!
en wat je ook moet weten is: als ie slecht start bij hete motor, gaspedaal volledig intrappen NIET LOSLATEN en starten tot ie loopt!
(staat op veel plekken overigens prima beschreven!)
Succes weer!
Bobine verhaal was ik idd vergeten.
Meestal de boosdoener bij slecht starten als het warm is!!
en wat je ook moet weten is: als ie slecht start bij hete motor, gaspedaal volledig intrappen NIET LOSLATEN en starten tot ie loopt!
(staat op veel plekken overigens prima beschreven!)
Succes weer!