Aansluiten olie temperatuur meter
Aansluiten olie temperatuur meter
Hallo,
Graag zou ik een olie temperatuur meter aansluiten op mijn 2pktje.
Sluit ik dit aan op de fiche die er zit aan de olie carter ?
Bedankt
Graag zou ik een olie temperatuur meter aansluiten op mijn 2pktje.
Sluit ik dit aan op de fiche die er zit aan de olie carter ?
Bedankt
NO paint, NO chrome, No problems
Hallo Arne, wat is een fiche???
Maar om een antwoord te geven: je hebt twee dingen nodig: een temperatuursensor in de olie, en een meter om de temperatuur af te lezen. Er zijn sensoren in de handel die in de aftapplug van je carter zitten: dan vervang je de gewone aftapplug door een sensor-aftapplug. Deze plug is met een draad verbonden met je temperatuur meter.
Het verloop van de stroom is dan: de geschakelde plus op je meter (dus spanning bij contact aan) Dan een draad van de meter naar de sensor, de sensor is een temperatuursafhankelijke weerstand, na de weerstand maakt de plug verbinding met massa.
(hetzelfde verloop dus als de benzinemeter)
Maar om een antwoord te geven: je hebt twee dingen nodig: een temperatuursensor in de olie, en een meter om de temperatuur af te lezen. Er zijn sensoren in de handel die in de aftapplug van je carter zitten: dan vervang je de gewone aftapplug door een sensor-aftapplug. Deze plug is met een draad verbonden met je temperatuur meter.
Het verloop van de stroom is dan: de geschakelde plus op je meter (dus spanning bij contact aan) Dan een draad van de meter naar de sensor, de sensor is een temperatuursafhankelijke weerstand, na de weerstand maakt de plug verbinding met massa.
(hetzelfde verloop dus als de benzinemeter)
my other car is......... ook een eend.
Er zijn olietemperatuursensors te koop die op de plaats van de olie-aftapplug geschroefd kunnen worden. Wel een beetje kwetsbare plek, maar ik heb verscheidene Burtons gezien waaraan het goed werkt. De vraag is: waarom zou je. Steek je tijd en moeite liever in het schoonhouden van je oliekoeler, dan hoef je je geen zorgen te maken over de temperatuur.
sjah, om ergens toch een beetje controle te hebben over de temperatuur. mijn olie koeler heb ik al een paar keer schoongemaakt met ontvetter en brake cleaner maar is nog altijd de originele.Kan geen kwaad?
dus is het als de oliedruk te hoog wordt ? of te laag? dan brand er een lampje op het dashbord?verwittiging dat je olie pomp niet goed werkt dan? of ben ik mis?
Dus dat contact van de olie druk kan je niet gebruiken om de olie temperatuur meter op aan te sluiten.
bedankt
dus is het als de oliedruk te hoog wordt ? of te laag? dan brand er een lampje op het dashbord?verwittiging dat je olie pomp niet goed werkt dan? of ben ik mis?
Dus dat contact van de olie druk kan je niet gebruiken om de olie temperatuur meter op aan te sluiten.
bedankt
NO paint, NO chrome, No problems
Die sensor is voor de oliedruk en daar kun je geen temperatuurmeter op aansluiten. Als je oliedruk te laag word gaat er een rood lampje branden. Het brand ook als je het contact aanzet. Verder doet het niks, als het gaat branden kan het een paar dingen betekenen. Oliepomp werkt niet goed, veel te weinig olie in het carter(heel groot olielek) enz. Als het lampje brand is het meestal al te laat. Een oude oliekoeler werkt gewoon prima, zolang je hem af en toe schoonmaakt, remmenreiniger en doorblazen met de compressor.