Electrisch probleem groter na vervangen spanningsregelaar

Gebruikersavatar
Arjan-DeucheErka
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 12:07
Locatie: Eindhoven

Electrisch probleem groter na vervangen spanningsregelaar

Bericht door Arjan-DeucheErka » di 11 aug, 2015 21:48

Ik heb in een jaar zonder al te veel problemen in mijn Eend met TomTom 6000 km gereden nadat deze Eend 12 jaar ervoor slechts 100 km/jaar heeft gereden. Totaal staat er ruim 55.000 km op de teller van deze Eend, die vanaf nieuw familieauto is. Sinds een paar weken komen er plotseling grotere problemen: eerst valt de TomTom uit, dus vervangen door een nieuwe, die het wel doet. Vervolgens doen andere electrische aansluitingen op 12V-stopcontact het ook niet meer, maar zijn ook vervangen incl. stopcontact. Afgelopen weken was de richtingaanwijzerautomaat defect en heb ik ook de spanningsregelaar vervangen. Nu na het aansluiten hiervan doen de koplampen niets meer, gaat op het dashboard de brandstof meter aan als de schakelaar op groot licht wordt gezet, doen knipperlichten ook vreemd terwijl sleutel niet eens in contactslot zit. Kunnen jullie me advies geven? Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door Arjan-DeucheErka op wo 12 aug, 2015 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 12 aug, 2015 06:35

Mmmm

Dat klinkt raar, althans de combinatie van klachten.

Eerst zou ik de spanningsregelaar controleren, doormeten hoeveel Volt hij geeft.
Sommige elektronische geven veel te hoge spanningswaarden af.

Waarom heb je hem vervangen? Was de oude kapot?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 12 aug, 2015 10:24

En controleer het massa kabeltje tussen de bak en de carosserie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Arjan-DeucheErka
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 12:07
Locatie: Eindhoven

Bericht door Arjan-DeucheErka » wo 12 aug, 2015 17:05

Nieuwe spanningsregelaar geeft tussen 13 en 14 volt zonder sleutel in contact.
Deze spanningsregelaar gekocht vanwege vaker kapot gaan van elektra.
Snelheidsmeterverlichting doet het nu wel, nauwelijks met vorige regelaar. In rechter koplamp is een heel licht verwarmd streepje te zien i.p.v. aangaan.
Knipperlichten knipperen razendsnel, maar geluid daarbij maken ze bijna niet meer. Links en rechts lijken op iets verschillend tempo te knipperen. Voor kapotgaan richtingaanwijzerautomaat was dit juist erg traag, maar goed geluid.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1877
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 12 aug, 2015 18:11

André Post schreef:En controleer het massa kabeltje tussen de bak en de carosserie.
Ik denk ook dat het een massa probleem is.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Arjan-DeucheErka
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 12:07
Locatie: Eindhoven

Bericht door Arjan-DeucheErka » wo 12 aug, 2015 23:28

Dankuwel. Ik zoek verder.
Laatst gewijzigd door Arjan-DeucheErka op vr 14 aug, 2015 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » vr 14 aug, 2015 15:43

of je kabelboom is niet helemaal lekker meer (sluiting), zijn wel veel op zich zelfstaande problemen..
onder druk wordt alles vloeibaar

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 15 aug, 2015 08:57

"Nieuwe spanningsregelaar geeft tussen 13 en 14 volt zonder sleutel in contact. "
Huh? waar meet je dan??? Met contact uit kun je nergens in je auto meer meten dan de accuspanning, dus hooguit 12 Volt en een beetje achter de komma.

Gebruikersavatar
Arjan-DeucheErka
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 12:07
Locatie: Eindhoven

Bericht door Arjan-DeucheErka » zo 16 aug, 2015 07:38

Na het aansluiten van de nieuwe spanningsregelaar hebben we doorgemeten, vervolgens motor gestart en blijven doormeten. Hij leek het goed te doen, maar toen ik vervolgens wilde gaan rijden bleek dat koplampen het niet deden. Het volgende gebeurt vanaf toen bij het aanzetten van de koplampen, getest terwijl contactsleutel er niet in zit: koplampen doen het vrijwel niet, grootlichtlampje en ollielampje gaan aan, benzinemeter gaat dan ook aan.

Deze 2cv is twintig jaar geleden total-loss geweest: Spécial-carosserie vervangen door helemaal kale Club-sloop-carosserie, dus ook electra opnieuw inbouwen. Afgelopen jaar zijn voor rijden in stad en op snelweg ipv als plattelandsvakantieauto extra electra ingebouwd oa. alarmknipperlichten.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3043
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 16 aug, 2015 10:31

Hwt lijkt toch sterk op een massaprobleem.
Maak eens met 1 startkabel een goede massaverbinding en kijk dan eens of de klachten er nog zijn.
Dus een verbinding van min accu naar de carrosserie.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 16 aug, 2015 10:35

Heb je het massa kabeltje al geprobeerd??

Als je er niet uitkomt stuur dan even een PM.
Communiceert wat makkelijker.

Succes

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 16 aug, 2015 22:43

inderdaad massa

maak de kabel op de bak eens schoon?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Arjan-DeucheErka
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 12:07
Locatie: Eindhoven

Bericht door Arjan-DeucheErka » ma 17 aug, 2015 19:54

De plus en de min-kabel allebei schoongemaakt, de min-kabel ook op de versnellingsbak. Dit heeft geen effect opgeleverd.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 17 aug, 2015 20:22

Nu ook de massa kabel tussen bak en carosserie nog even doen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Arjan-DeucheErka
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 12:07
Locatie: Eindhoven

Bericht door Arjan-DeucheErka » di 18 aug, 2015 13:15

Tussen accu en carrosserie vandaag schoongemaakt: de koplampen kunnen weer branden, de lampjes op het dashboard doen het zoals het zou moeten (zoals het jarenlang niet was). Hoeveelheid volt na motor een week niet gedraaid te hebben was ong. 12,2 volt, tijdens het lopen met meer toeren ruim 14 volt, kort na stoppen motor daalt het naar ong. 13,5 volt. Is dit goed of beter nog verder controleren?

Plaats reactie