Laadstroom bij belasting
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Laadstroom bij belasting
Ik had vandaag tot mijn verbazing de accu echt compleet leeg.
Vervolgens accu opgeladen en gestart.
Dynamo opladen even gecontroleerd en dat doet hij.
14,8 volt bij hogere toeren, bij lagere toeren 13,7-13,8 prima dus.
Maar met verlichting aan, ruitenwissers, remlichten zakt de spanning heel snel richting 13,2 a 13 Volt. Bij het afsluiten van alle verbruikers blijft de spanning nog een tijd laag.
Kortom ik vertrouw het niet. De accu kan ook aan een druppellader, iets wat ook snel moet gebeuren, maar toch, advies van experts hier?
Vervolgens accu opgeladen en gestart.
Dynamo opladen even gecontroleerd en dat doet hij.
14,8 volt bij hogere toeren, bij lagere toeren 13,7-13,8 prima dus.
Maar met verlichting aan, ruitenwissers, remlichten zakt de spanning heel snel richting 13,2 a 13 Volt. Bij het afsluiten van alle verbruikers blijft de spanning nog een tijd laag.
Kortom ik vertrouw het niet. De accu kan ook aan een druppellader, iets wat ook snel moet gebeuren, maar toch, advies van experts hier?
De dynamo geeft voldoende spanning, de rotorwikkelingen worden dus goed genoeg bekrachtigd, dus in de koolborstels zou ik het in eerste instantie niet zoeken. Wel voldoende laadspanning maar te weinig lading, kan twee dingen betekenen: spanningsval op een slechte verbinding, of een accu die aan het overlijden is (teruglopende capaciteit). Ik zou om te beginnen alle verbindingen die tot het laadcircuit behoren (inclusief de massa op de bak) goed schoonmaken en vastzetten. Helpt dat niet, probeer dan een andere accu.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het lijkt er nu op dat de dynamo gewoon niet voldoende vermogen levert.
De stator is ingericht als een soort driefase generator met gelijkrichters.
Waarschijnlijk 1 of 2 van die fases stuk.
Kijk eens of je misschien kijkende in de voorzijde van de dynamo corrosie kan zien aan de windingen.
De stator is ingericht als een soort driefase generator met gelijkrichters.
Waarschijnlijk 1 of 2 van die fases stuk.
Kijk eens of je misschien kijkende in de voorzijde van de dynamo corrosie kan zien aan de windingen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer: