Laadstroom bij belasting

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Laadstroom bij belasting

Bericht door Flying Duckman » za 22 aug, 2015 21:07

Ik had vandaag tot mijn verbazing de accu echt compleet leeg.
Vervolgens accu opgeladen en gestart.
Dynamo opladen even gecontroleerd en dat doet hij.
14,8 volt bij hogere toeren, bij lagere toeren 13,7-13,8 prima dus.

Maar met verlichting aan, ruitenwissers, remlichten zakt de spanning heel snel richting 13,2 a 13 Volt. Bij het afsluiten van alle verbruikers blijft de spanning nog een tijd laag.

Kortom ik vertrouw het niet. De accu kan ook aan een druppellader, iets wat ook snel moet gebeuren, maar toch, advies van experts hier?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 23 aug, 2015 08:46

Klinkt als koolborstel probleem.

De koolborstels kan je simpel uit de dynamo halen en even kijken of ze niet te kort worden.

Hr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 23 aug, 2015 09:11

De dynamo geeft voldoende spanning, de rotorwikkelingen worden dus goed genoeg bekrachtigd, dus in de koolborstels zou ik het in eerste instantie niet zoeken. Wel voldoende laadspanning maar te weinig lading, kan twee dingen betekenen: spanningsval op een slechte verbinding, of een accu die aan het overlijden is (teruglopende capaciteit). Ik zou om te beginnen alle verbindingen die tot het laadcircuit behoren (inclusief de massa op de bak) goed schoonmaken en vastzetten. Helpt dat niet, probeer dan een andere accu.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 23 aug, 2015 09:37

Accu is nog heel recent, volgens mij begin van dit jaar gemonteerd zelfs.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 23 aug, 2015 09:38

Het lijkt er nu op dat de dynamo gewoon niet voldoende vermogen levert.
De stator is ingericht als een soort driefase generator met gelijkrichters.
Waarschijnlijk 1 of 2 van die fases stuk.
Kijk eens of je misschien kijkende in de voorzijde van de dynamo corrosie kan zien aan de windingen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 23 aug, 2015 10:29

ik zal straks eens kijken. Dynamo is al wel wat ouder, vandaar dat ik deze ook verdenk.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 23 aug, 2015 14:50

nog vergeten te kijken, maar wel even lekker rondje gereden, heerlijk weer even.
Meteen de km stand doorgedraaid en weer op 0 begonnen.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Plaats reactie