Hoeveel graden voorontsteking?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
Hoeveel graden voorontsteking?
Hoeveel graden, of hoeveel tandjes voorontsteking is wenselijk bij stationair toerental? Is er ook verschil tussen 2cv6, 2cv4, 18 pk, 12 pk etc.?
Re: Hoeveel graden voorontsteking?
Deze vraag is irrelevant, de ontsteking van bovengenoemde types wordt afgesteld d.m.v. een pen door het motorcarter in een gat in het vliegwiel... dan staat je ontsteking vanzelf goed...Lars Faber schreef:Hoeveel graden, of hoeveel tandjes voorontsteking is wenselijk bij stationair toerental? Is er ook verschil tussen 2cv6, 2cv4, 18 pk, 12 pk etc.?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
Lars Faber schreef: En trouwens met pen-in-gat methode kom je nooit op een 'perfecte' afstelling uit.
Klopt, daarvoor zou je een ontsteking moeten hebben waarbij je b.v. via de laptop de vervroeging zelf kunt aanpassen naar behoefte van je motor... afhankelijk van de temperatuur van motor, druk in je inlaatspruitstuk, toerental, octaangehalte van de benzine enz...
- Bartjes2cv
- Gebruiker
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
- Locatie: Uithoorn
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
Hoi Jan,
Ja ben voor Polen nog bij W geweest,wel drie verschillende condensatoren geprobeerd, allen hetzelfde resultaat.
Onderbrekernok heb ik vorige week ook al vervangen. Gemonteerd zoals het zat. (Zoals het hoort)
Heb vandaag al wat gepoogd met de stroboscooplamp. Heb m iets 'verlaat' ten opzichte van het pen-in-gat methode.
Volgens die oude afstelling is de vervroeging meer dan 4 tandjes oftewel +/- 13 graden voorontsteking stationair. Heb de markering iets dichter bij de markering op het blok zelf gesteld. Ongeveer 2,5 a 3 tand vervroeging
Het ploffen is nu al weg.........
Ja ben voor Polen nog bij W geweest,wel drie verschillende condensatoren geprobeerd, allen hetzelfde resultaat.
Onderbrekernok heb ik vorige week ook al vervangen. Gemonteerd zoals het zat. (Zoals het hoort)
Heb vandaag al wat gepoogd met de stroboscooplamp. Heb m iets 'verlaat' ten opzichte van het pen-in-gat methode.
Volgens die oude afstelling is de vervroeging meer dan 4 tandjes oftewel +/- 13 graden voorontsteking stationair. Heb de markering iets dichter bij de markering op het blok zelf gesteld. Ongeveer 2,5 a 3 tand vervroeging
Het ploffen is nu al weg.........
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De vervroeging kan je afstellen door de "eindstopjes" van de vervroeger te buigen.
Mogelijk is dat jouw probleem.
Statische afstelling is dan goed dmv de pen in gat methode maar zodra de motor meer toeren gaat maken vervroegt het systeem te veel.
Dit is goed te controleren met een stroboscoop en markeringen met typex op het vliegwiel.
Mogelijk is dat jouw probleem.
Statische afstelling is dan goed dmv de pen in gat methode maar zodra de motor meer toeren gaat maken vervroegt het systeem te veel.
Dit is goed te controleren met een stroboscoop en markeringen met typex op het vliegwiel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
hij ploft nog wel... Met de stroboscooplamp zie ik dat het streepje bij gas geven te lang op dezelfde plek blijft, en dan met meer gas, eerst plofplof en dan naar beneden schiet...
ligt wel aan het centrifugaal mechanisme dus. Voordat ik ga buigen, hoeveel speling mag zo'n centrifugaalvervroeging hebben? Ze leken me een beetje te ruim zodra ik aan de nok draaide.
misschien nieuwe gewichtjes/veertjes monteren?
ligt wel aan het centrifugaal mechanisme dus. Voordat ik ga buigen, hoeveel speling mag zo'n centrifugaalvervroeging hebben? Ze leken me een beetje te ruim zodra ik aan de nok draaide.
misschien nieuwe gewichtjes/veertjes monteren?
Laatst gewijzigd door CitroënAZAM op za 17 okt, 2015 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
@engbokho ja hoor origineel http://media.armisoft.nl/images/2cv/2cv066.jpg