Groot onderhoud Acadiane

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » wo 22 okt, 2014 13:00

Waar het op neerkomt is dat metalen dragende constructies zich uitstekend laten verlijmen, mits daarmee in de ontwerpfase rekening is gehouden. Is dat niet het geval, zoals bij de 2cv c.a., en kun je hier en daar enige aanpassingen doorvoeren om verlijmen mogelijk te maken, dan kan dat een prima alternatieve verbindingsmethode zijn. Het verlijmen van dragende delen van een bestaande, niet op daarop ontworpen constructie lijkt mij -zonder rigide aanpassingen- onverstandig.

Voor alle duidelijkheid: ik maak niet op uit de reactie van dezilverlinde, die de verlijmingstechniek in dit topic te berde bracht, dat hij zijn volledige voetenbak heeft verlijmd. Volgens mij gaat het om reparaties van (kleine) gedeelten daarvan.

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » wo 22 okt, 2014 21:30

Goed gelezen! Het betreft enkel plaatsjes over schoongemaakte gaatjes heen lijmen. Kaal staal op kaal staal met sikaflex. De plaatjes zijn dan wel exact op maat getikt en gehamerd. Soort van huisvlijt.
Ik heb ook geprobeerd om een deel een te lijmen wat deel uitmaakt fan de carrosserie.
Maar dat heb ik alsnog verwijderd en toch maar gelast. Ik vertrouwde het niet. En het liet zich ook verbazingwekkend snel verwijderen. Het voorruitframe trok wel krom bij het eruit trekken ervan. Maar, kleine plaatjes gaan goed en zitten muurvast. Goede roestplek reparatie in plaatwerk dus. Niet voor dragende/ carrosserie delen. Heeft beslist niet dezelfde sterkte als een puntlas.

Ik geniet van de verhalen over Daisy!
We moeten eens een Aca meeting organiseren! Lijkt me leuk!

Klus ze! Frank!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » wo 22 okt, 2014 22:40

Hoi Frank,
Goed idee, die Acameeting. Ben wel bang dat Daisy eerst in 2015 voorzien van een NL-kenteken en een versche APK alhier de weg op mag. Maar ach, 2015 is een puik jaar voor een Acameeting, nietwaar?

Hoe staat het inmiddels met jouw Acadiane? RDW al in zicht?

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » zo 7 dec, 2014 16:00

We zijn inmiddels 3 magazijndagen van de Dyane Vereniging Nederland verder en de 4e is in zicht (13 december). Ik vind het een geweldige formule, het is altijd gezellig, er is iets lekkers bij de koffie en als ik met mijn gepruts ergens niet uitkom, staan er direct 10 mensen om mij heen met oplossingen.

Dankzij het geploeter tijdens de magazijndagen staan er thuis nu 2 portieren en 2 volledige voorschermen. Het is bekend dat de voorschermen van een Dyane wat moeizamer van hun plaats komen dan deze van een 2cv. Volgens uitleg op dyane.nl zou dat in 20 minuten per voorscherm kunnen. Mij heeft het in totaal 4 uur gekost, waarbij bijna alle boutjes zijn gesneefd.

En dan de vraag hoe ik al dat zwabberige plaatwerk ga ontdoen van roest. Er zit gelukkig niet veel op, maar toch. Ik heb er nog geen tijd voor vrij kunnen maken, maar eerdaags gaat dat toch een keer lukken. Ben benieuwd wat er gebeurt als ik daar het haakse slijpertje met komborstel opzet, volgens mij buigt dat blik alle kanten op. Hoe doen jullie dat?

Onderwijl vermaak ik mij tussen de bedrijven door met het schoon peuteren van allerlei onderdeeltjes als deursloten, draairaammechanismen en meer van zulks. Erg dankbaar werk!

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 13 mei, 2015 20:02

Hoi zuiderzeeeend hoe staat het met je dyaantje gr denny

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » ma 25 mei, 2015 20:51

@Denny: ik zie dat mijn laatste post in dit topic uit vorig jaar stamt. Schokkend...!

Het werk aan acadiane Daisy vordert met een tempo dat een geheel nieuwe invulling geeft aan de kwalificatie 'traag'. Deels is dat terug te voeren op het feit dat ik alleen op de 2e zaterdag in de maand aan Daisy kan werken. Het magazijn van de Dyane Vereninging Nederland is dan open van 10 tot 15 uur. Ik kan er eerst om 12 uur zijn en heb dan nog 3 uur tot mijn beschikking. Daar gaat per saldo een uurtje af vanwege alle gezelligheid daar (die ik niet zou willen missen!). Resteren er 2 uren per maand, die vanwege mijn gebrek aan routine in dit soort projecten (ofwel: onhandigheid) niet even rendabel zijn. Je wil niet weten hoeveel tijd ik heb verloren met weerbarstige, vastgeroest boutjes en moertjes. Duurde even voordat ik doorhad dat je daaraan geen tijd moet verspillen. Meteen het eerste doorslijpapparaat dat voorhanden is erop zetten.

Afijn, inmiddels is het front ontmanteld, zijn motor en versnellingsbak verwijderd, heb ik die zotte imperiaal los kunnen krijgen en is de houten vloerplaat uit de laadruimte verwijderd. Mijn angstige voorgevoelens bleken gelukkig geheel onterecht: daar kwam hard plaatwerk onder vandaan – *phew...*. Ze staat er nu zo bij:

AfbeeldingDaisy_20150509_02 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]


En een 'enigszins' suboptimale foto van de laadruimte:

AfbeeldingDaisy_20150509_03 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]


Thuis probeer ik tussen de bedrijven door het nodige te doen. Valt niet mee, er springen hier 4 koters rond in de leeftijd van 1 tot 9 jaar (aangevuld met wat levende have in de vorm van 2 katten en een Jack Russel). Dat alles heeft 'af en toe' ook wat aandacht nodig. Dan is er nog iets met werk en ook een huis dat het nodige opknapwerk kan gebruiken (al vraag ik me af waarom ik dat nog doe, de boel wordt hier sneller afgebroken dan dat je met je ogen kunt knipperen). Gelukkig is de 'junglevoortuin' inmiddels gekapt en verworden tot een ordentelijke oprit, die ik kan gebruiken voor lawaaiige en stoffige klussen. En als dat achter de rug is, wordt dat Daisy's eigen parkeerplaats.

En passant heb ik met kleine onderdelen als bumpersteunen geëxperimenteerd met elektrolytisch ontroesten. Daarover kun je veel vinden op Youtube en ik kwam ook op dit forum het een en ander tegen. De resultaten vallen me niet tegen, alle roest en verf verdwijnen volledig. Het duurt even, maar je heb er geen omkijken naar, het spul staat rustig te borrelen. Ik gebruikte daarbij een voeding van een oude laptop. Een heel zwak stroompje dus, dat logischerwijze verklaart waarom het bij sommige delen 5 dagen duurde voordat ze ' blank' waren. Eenmaal ontroest zijn ze in werkelijkheid zwart, maar dat laagje borstel je er zo af. Een dagje schoonmaakazijn maakt ook korte metten met het desbetreffende laagje..

Wat foto's van dit proces:

AfbeeldingDaisy_20150222_01 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]

AfbeeldingDaisy_20150222_06 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]

AfbeeldingDaisy_20150222_02 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]

AfbeeldingDaisy_20150314_01 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]


De volgende magazijndag ga ik verder met het loshalen van de koets. Het is me wel duidelijk dat het chassis (bovenplaat) en de koets (bodemplaten) hun minder frisse gedeelten hebben (zie foto). Dat wordt dus lassen (of als het chassis te ver heen mocht zijn, een nieuw chassis). Nu hebben enige forummers –waaronder ik– het voorrecht van het gedegen lasonderricht van RobM en Duckknutsel genoten, maar ik zie mij nog geen bodemplaten vervangen. Dat gaat echter ongetwijfeld goed komen!

AfbeeldingDaisy_20150411_03 by Eric van der Zeyst, sur Flickr[/img]

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » di 26 mei, 2015 16:29

goed bezig en het lassen gewoon doen gr denny

Gebruikersavatar
AcaMarcel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 25 aug, 2005 21:26
Locatie: Roosendaal

Bericht door AcaMarcel » do 22 okt, 2015 10:56

Goed bezig Eric ! En als er een Aca meeting gehouden word; ik kom uiteraard ook heel graag.
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.

Plaats reactie